Een maand voor de opening van de dertiende editie van Megavino (21-24 oktober 2011) heeft organisator en wijnschrijver Alain Bloeykens nog de handen vol om alles rond te krijgen. Frankrijk is voor de derde en laatste keer gastland. Na Bordeaux en de Languedoc als blikvangers, zou de trilogie dit jaar worden afgesloten met de Beaujolais als centraal thema. De communicatie verloopt echter traag en nog niet alles is in kannen en kruiken.
...

Een maand voor de opening van de dertiende editie van Megavino (21-24 oktober 2011) heeft organisator en wijnschrijver Alain Bloeykens nog de handen vol om alles rond te krijgen. Frankrijk is voor de derde en laatste keer gastland. Na Bordeaux en de Languedoc als blikvangers, zou de trilogie dit jaar worden afgesloten met de Beaujolais als centraal thema. De communicatie verloopt echter traag en nog niet alles is in kannen en kruiken. Dat Frankrijk drie keer na elkaar naar voren wordt gebracht, is niet toevallig. Onze zuiderbuur heeft (té) lang gedacht dat België verworven gebied was. Daar kwam een einde aan toen men constateerde dat de verkoop van Franse wijn klappen kreeg door de stijgende populariteit van niet-Franse wijnen. De nieuwe wijnlanden scoorden vooral in Vlaanderen en tegelijk groeide zowel in Vlaanderen als in Wallonië de interesse voor wijnen uit Frankrijks buurlanden, Italië en Spanje. Het was dus de hoogste tijd dat Frankrijk uit zijn kot kwam. Italiaanse wijnen vallen bij ons in de smaak door hun moderne imago. Het product zelf veranderde weinig, maar de moderne vormgeving zorgt voor een uitstraling die doet verkopen. Het aanbod van Spaanse wijnen is de laatste jaren sterk uitgebreid. Het product verbeterde en de crisis heeft ervoor gezorgd dat de invoerders goede producten goedkoop konden inkopen en verkopen. De verbruiker zelf stelt zich de laatste jaren ook nieuwsgieriger op en is meer dan ooit bereid om iets nieuws te proeven. Daarom is dé grote trend van Megavino 2011 diversificatie : zowel wijnproducenten en -invoerders van gereputeerde huizen als gepassioneerde, kleinschalige, ambachtelijke wijnbouwers uit maar liefst achtentwintig verschillende wijnlanden schreven zich in. Dat is een absoluut record ! Brazilië is voor het eerst grootschalig aanwezig met samba en de beste wijnbouwers. Dat is merkwaardig want tot op heden hebben niet veel wijnliefhebbers gehoord van Braziliaanse wijnen. Relatief onbekende wijnlanden beginnen te exporteren, omdat hun wijnproductie toeneemt zonder dat de consumptie van de lokale bevolking meegroeit. De oplossing is uitvoeren en nieuwe afzetgebieden veroveren. Dan wordt vaak eerst gekozen voor België, dat gegeerd is als nieuwe markt. Wij drinken nu eenmaal graag wijn, wij zijn niet bekrompen - vooral Vlamingen staan open om iets nieuws te ontdekken - en, wat misschien het belangrijkste is, we zijn bereid om er iets voor neer te tellen. België is daardoor een uitstekende testmarkt. Ook aanwezig op Megavino 2011 zijn : New York Estates Wines en delegaties uit Roemenië, Patagonië en zelfs Peru, waarvan de meeste mensen niet eens wisten dat er daar wijn wordt gemaakt. Maar dichter bij huis worden de kleintjes ook wakker. Luxemburg is aanwezig met knappe witte wijnen en crémants, en ook Oostenrijk, waar de oppervlakte waarop wijn wordt verbouwd op korte tijd verdubbelde. Opvallend is ook dat Japan aan de deur klopte met een aantal kwalitatief hoogstaande distillaten. De Japanners zeggen : "Belgen hebben een goede smaak en weten wat lekker is. Als het bij hen lukt, lukt het ook elders in Europa." Als dat geen compliment is ! Ook interessant is het paviljoen van de Belgische wijnbouwers in Frankrijk. Je treft er landgenoten uit de vier hoeken van Frankrijk, enthousiastelingen die hun droom wisten waar te maken met de aankoop van een wijndomein. Megavino is er voor alle wijnliefhebbers en voor de vaklui, die vooral de maandag komen. Naast commerciële stands vind je op de beurs ook animatie, waaronder folkloregroepen, themaproeverijen, workshops en demo's waar je als bezoeker gratis kunt aan deelnemen. Organisator Alain Bloeykens beschouwt het namelijk als zijn opvoedende taak om bezoekers de mogelijkheid te bieden iets op te steken zonder dat er altijd commerciële bijbedoelingen aan te pas komen. - Magavino 2011, van 21 tot 24 oktober, Paleis 3, Brussels Expo. Er komen 300 wijnproducenten uit 28 landen en er zijn zo'n 10.000 wijnen te ontdekken. Inkom : 10 euro, degustatieglas en beursplan inbegrepen. www.megavino.be DOOR PIETER VAN DOVERENONS LAND IS EEN BEGEERDE TESTMARKT. BELGEN WETEN WAT LEKKER IS, ALS HET BIJ ONS LUKT, LUKT OOK ELDERS IN EUROPA.