Schilder een vogel : in samenwerking met Unicef organiseert kledingfabrikant Jacadi in tien landen, waaronder België, een wedstrijd voor kinderen. De tien mooiste werkjes komen op een T-shirt. Met een deel van de opbrengst worden kinderen in de derde wereld gevaccineerd.
...

Schilder een vogel : in samenwerking met Unicef organiseert kledingfabrikant Jacadi in tien landen, waaronder België, een wedstrijd voor kinderen. De tien mooiste werkjes komen op een T-shirt. Met een deel van de opbrengst worden kinderen in de derde wereld gevaccineerd.MARLEEN WYNANTSMiljoenen kinderen in de derde wereld hebben ernstige gezondheidsproblemen. Unicef probeert daar wat aan te doen en zoekt voor deze strijd partners in allerlei sectoren. Zo heeft klerenfabrikant Jacadi het plan opgevat om via een internationale tekenwedstrijd voor kinderen bedrukte T-shirts te verkopen, waarvan de opbrengst voor het grootste deel naar het inentingsprogramma van Unicef gaat. Tien landen kunnen meedoen aan de tekenwedstrijd, maar de T-shirts zullen in meer dan 30 landen worden aangeboden in de 430 boetieks van Jacadi, voor 500 fr. Het Unicef-aandeel in de gedeelde winst is per T-shirt goed voor 20 vaccinaties. In totaal wil men hiermee 600.000 kinderen inenten. Een operatie als deze boort niet alleen een nieuw publiek aan, maar betekent ook een alternatieve strategie in de Unicef-strijd voor de rechten van het kind. Het lijkt misschien ironisch dat levensbelangrijke inentingen afhangen van de verkoop van trendy kinderkleren. Maar hier heiligt het doel ruimschoots de middelen. Bovendien hopen de betrokkenen dat deze actie niet alleen directe resultaten oplevert, maar dat ze ook voor navolging zal zorgen. Jacadi wil ook actievoerders, kopers, kinderen en hulpverleners, blijvend motiveren door de actieresultaten stap voor stap via meewerkende media bekend te maken. Een van de landen waar het immuniteitsprogramma van Unicef al enorme vooruitgang heeft geboekt, is Bangladesh. Voor de internationale bekendheid van dat land en zijn problemen, zijn de ?Live Aid avant-la-lettre"-inspanningen van artiesten als George Harrison en Ravi Shankar in de jaren '70 ongetwijfeld van belang geweest. Maar het zijn vooral gemotiveerd partnership, de bemiddeling door politici en andere prominenten, een algemene sociale mobilisatie en communicatie, marketing en training, die tot resultaten hebben geleid : de immuniteitsgraad is gestegen van 2 procent in 1985 tot 62 procent in 1990. Dezelfde strategie wordt nu ook toegepast voor verbetering van de voeding in de derde wereld, voor de gezondheid en opleiding van vrouwen, voor drinkbaar water, onderwijs en andere specifieke problemen. Maar vaccinaties van kinderen blijven een kapitale doelstelling van Unicef. De Verenigde Naties kondigden eind 1991 aan dat de universele inenting van kinderen, doel dat in 1974 was gesteld, voor zo'n 80 procent bereikt was. Voor het jaar 2000 zijn nieuwe objectieven geformuleerd, waaronder : een inentingsgraad van 90 procent bij kinderen in het eerste levensjaar, de volledige uitroeiing van polio, de uitschakeling van neonatale tetanus en het terugdringen van overlijden door mazelen met 95 procent, naast bescherming tegen o.m. difterie, tetanus en tuberculose. Bovendien wil Unicef de kindersterfte veroorzaakt door diarree tot de helft reduceren en het overlijden ten gevolge van ademhalingsinfecties met een derde verminderen. Kinderen schilderen voor kinderen : een speelse manier om ze te betrekken bij de problematiek van de derde wereld.