HIJ ONTWIERP DRIE DECENNIA LANG JUWELEN VOOR TIFFANY & CO., EN MOCHT JACKIE KENNEDY EN ELIZABETH TAYLOR TOT ZIJN BEWONDERAARS REKENEN. EEN PROFIEL VAN JEAN SCHLUMBERGER, EEN VAN ‘S WERELDS BEKENDSTE JUWELENONTWERPERS UIT DE TWINTIGSTE EEUW.

Jean Schlumberger (1907-’87) werd geboren in een rijke, Franse textielfamilie. Hij had al op jonge leeftijd aanleg voor tekenen, maar zijn ouders zagen in hem een bankier. Pas toen hij in de jaren dertig naar Parijs verhuisde, tijdens de hoogdagen van het surrealisme, kon hij een kunstenaarsbestaan leiden. Een van Schlumbergers eerste creaties waren knopen voor modeontwerpster Elsa Schiaparelli. Niet meteen spectaculair, was het niet dat ook de kunstenaars Salvador Dalí en Alberto Giacometti voor haar werkten.

Na de Tweede Wereldoorlog ruilde Schlumberger Parijs voor New York. Samen met zijn jeugdvriend Nicolas Bongard opende hij er een juwelenzaak op Fifth Avenue, vlak bij het vlaggenschip van Tiffany & Co. Een van zijn vaste klanten was mode-icoon Diana Vreeland, hoofdredactrice van Harper’s Bazaar en later Vogue US. In 1956 maakte hij samen met Bongard de overstap naar Tiffany & Co, waar hij meer dan drie decennia zou blijven.

De natuur was zijn voornaamste bron van inspiratie, gevoed door zijn reizen naar Guadeloupe, waar hij een huis had, Bali en Thailand. Schlumberger maakte schetsen, van paradijsvogels en zeepaardjes tot exotisch fruit (te bewonderen in het Musée des Arts Décoratifs), vaklieden in Parijs en New York verwerkten ze tot driedimensionale, museumwaardige juwelen.

Het pièce de résistance uit de Schlumbergercollectie is Bird on a Rock, waarbij een diamanten vogeltje rust op de Tiffany Diamond, met zijn 128,54 karaat een van de grootste gele diamanten ter wereld. De diamant werd eerder verwerkt in de Ribbons-halsketting, ook een creatie van Schlumberger, die Audrey Hepburn droeg in de reclamebeelden van Breakfast at Tiffany’s.

Schlumberger stond ook bekend voor zijn juwelen in email, een negentiende-eeuwse techniek waarbij een gekleurde, glasachtige substantie in een dunne laag over achttien karaat goud wordt aangebracht en die vandaag nog maar door enkele merken wordt gebruikt. Jackie Kennedy was een bewonderaar van zijn armbanden, en droeg ze met drie tegelijk. Ze werd er zo vaak mee gefotografeerd dat ze bekend werden als de Jackie bracelets, nog steeds een van de bestsellers uit zijn collectie. Wat dat moet kosten ? Zo’n 23.000 euro voor één.

Schlumbergers designs maken deel uit van een reizende collectie. Voor een overzicht van de data, zie www.tiffany.com.

DOOR ELLEN DE WOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content