:: Casino, Pieter Aspe, Manteau, 18,95 euro. Doder dan dood, Stan Lauryssens, Manteau, 18,95 euro.
...

:: Casino, Pieter Aspe, Manteau, 18,95 euro. Doder dan dood, Stan Lauryssens, Manteau, 18,95 euro. Copycat, Deflo, Manteau, 18,95 euro. Het Tetraville Bedrog, Benny Baudewijns, The House of Books, 15,90 euro. Het is een spannende lente in de Vlaamse krimi, want vier vertrouwde namen kwamen onlangs met 'vers bloed' op de proppen. Casino is de zestiende thriller van Pieter Aspe. De Brugse commissaris Van In drinkt minder Duvel, maar geraakt verslaafd aan het stuiterende balletje van de roulette. Of niet ? En doet hij het allemaal om een paar wel heel bizarre moorden tussen Brugge en Blankenberge op te lossen ? Privé rijzen er ook vragen. Wordt de mooie Hannelore verliefd op een louche advocaat ? Duikt Van In in de koffer met collega Carine, die al jaren verliefd is op hem ? En waarom loopt Versavel er zo somber bij ? Aspe vertelt ons een flinterdun verhaaltje over geld en hebzucht, maar zoals altijd doet hij het op een bijzonder aangename manier. We komen mondjesmaat wat meer te weten over het verleden van Pieter Van In en aan het einde van Casino lonkt al de volgende aflevering. Faites vos jeux, rien ne va plus. Geld speelt ook een grote rol in Doder dan dood van Stan Lauryssens. Vast decor in zijn thrillers is Antwerpen, een stad die hij goed kent en waarover hij met liefde schrijft. Een paar heel mooie bladzijden gaan over een winterse vlucht met een oude tweedekker over de metropool. De tocht past in het scenario dat Bruxman, een misdadiger die twintig jaar in de cel zat en pas weer vrij is, heeft uitgedacht om de Nationale Bank te beroven. Lauryssens is een geval apart in het Vlaamse thrillerwereldje. Hij schrijft met schwung vlotte dialogen, laat oude en nieuwe moppen vertellen, verbergt achter veel goede vulling dat zijn verhaal niet eens zo origineel is. Op de wat oudere nostalgische commissaris die naar vinyljazz luistert na, zijn de meeste personages jonge politiemensen. Een doorsnee van wat in Vlaanderen leeft : VB'ers, allochtonen, seksisten... Lauryssens laat ze allen met veel binnenpret bekken terwijl Antwerpen de laatste minuten van het jaar schot na schot aftelt. Deflo is altijd goed voor een paar verrassende wendingen in zijn plot. Zo ook in Copycat, een nieuw avontuur van de Mechelse politiemensen Bosmans en Deleu. In de loop van de reeks is het privé-leven van zijn hoofdpersonages steeds belangrijker geworden. Vooral dan dat van Deleu, die gescheiden is en met collega Mendonck samenwoont. De scheiding heeft hij nog niet helemaal verwerkt en dat weegt sterk op de nieuwe relatie. Deflo schrijft er beheerst en met empathie over en houdt er in zijn jongste thriller vrij stevig de spanning in. Het verhaal draait rond een debuterende schrijver die door zijn kamergenoot wordt vermoord. Die bekent zonder veel problemen, maar zegt niets af te weten van de verminkingen op het lijk. Als er in Meche- len nog meer moorden gebeuren, denkt de politie snel aan een seriemoordenaar. Helemaal vreemd is het als in een boek waarin over rituele verminkingen wordt geschreven, Deleu opduikt als personage. De auteur blijkt heel veel te weten over zijn privé-leven. Internationale intriges en breed opgezette plots zijn de speeltuin van Benny Baudewijns. Het zijn niet alleen de titels van zijn thrillers ( De Emerson Locomotief, Het Madagaskar Debacle, Het Von Staussen Complex) die aan Ludlum doen denken. Baudewijns, van beroep begrafenisondernemer, debuteerde vijf jaar geleden met Het Zwartbergplan. Een qua idee niet slechte thriller rond een plan van de rijkswacht om België te destabiliseren. De uitwerking was wat krakkemikkig. Sindsdien schreef hij zowat elk jaar een dikke misdaadroman, nu eens over een sekte die de wereld wil veroveren, dan weer over het kweken van zuivere Ariërs die zich na de oorlog over de wereld verspreiden of Duitse geleerden die tegen de klok een atoomwapen ontwikkelen om toch maar de oorlog te winnen. Alle thrillers hadden een historische achtergrond en getuigden van veel research. De jongste, Het Tetraville bedrog, speelt in 2052 en Europa is er erg aan toe. Alleen Tetraville, een strook van pakweg Amster- dam naar Marseille, blijft over. Compleet afgesloten van de rest, die besmet is door een dodelijk virus. Paul Notteboom van de afdeling Smokkel en Handel moet de muur controleren. Een origineel bedacht verhaal, maar echte mensen lopen in Tetraville niet rond. Fred Braeckman