Met 'Vitra at Home' wil het Zwitsers-Duitse meubelbedrijf zich de komende jaren focussen op residentieel meubilair. "Ik wilde al heel lang dat Vitra actiever zou worden op dit terrein", zegt chairman Rolf Fehlbaum, bij de voorstelling van het project. Meer dan vier decennia lang heeft het bedrijf zich bijna uitsluitend toegelegd op kantoormeubilair. Bijna, want wie de geschiedenis van het bedrijf bekijkt, ontdekt dat de omslag naar de huiselijke sfeer niet zo nieuw is als op het eerste gezicht lijkt. In feite zoekt Vitra m...

Met 'Vitra at Home' wil het Zwitsers-Duitse meubelbedrijf zich de komende jaren focussen op residentieel meubilair. "Ik wilde al heel lang dat Vitra actiever zou worden op dit terrein", zegt chairman Rolf Fehlbaum, bij de voorstelling van het project. Meer dan vier decennia lang heeft het bedrijf zich bijna uitsluitend toegelegd op kantoormeubilair. Bijna, want wie de geschiedenis van het bedrijf bekijkt, ontdekt dat de omslag naar de huiselijke sfeer niet zo nieuw is als op het eerste gezicht lijkt. In feite zoekt Vitra met dit project opnieuw aansluiting met de eigen roots. Felhbaum : "In de jaren zestig lieten we het grote publiek kennismaken met de ontwerpen van Charles en Ray Eames. Dat waren fauteuils en stoelen die niet bedoeld waren voor kantoren, maar voor gewone huizen." Bovendien passen een aantal ontwerpen - zoals de stoel van Maarten Van Severen -, die in eerste instantie voor kantoren en dergelijke werden ontworpen, perfect in de huiselijke context. Precies dat wil Vitra in de verf zetten en samenbrengen onder één noemer. Voor Vitra at Home wil het bedrijf putten uit het rijke designverleden en dat combineren met nieuwe ontwerpen van jonge hedendaagse designers. Fehlbaum : "De collectie is eigenlijk een collage van uiteenlopende objecten en meubels, die uitstekend samengaan en waarin wij geloven. De iconen van het verleden vormen de basis. Sommige zijn zeer gekend, andere worden voor het eerst (her)uitgebracht. Maar het zijn de creaties van jonge hedendaagse ontwerpers - Jasper Morrison, Ronan en Erwan Bouroullec - die de collectie dynamiek moeten geven." Hoe uiteenlopend de collectie is, konden wij vaststellen tijdens de presentatie van de tientallen voorwerpen. In een grote hangar waren 'kamers' gemaakt, van elkaar afgescheiden door middel van Algues en Twig : twee systemen bestaande uit kleine plastic onderdeeltjes die je als een puzzel in elkaar knutselt om een soort van kamerscherm te maken, ontworpen door de Bouroullecs. Nog nieuw van het Franse duo : Box, een opbergmeubeltje van polyurethaan overtrokken met jersey, dat ook dienst doet als tafel ; Sox, lampen die bekleed werden met hetzelfde materiaal, aanbouwkastensysteem Self en een nieuwe tafel in de Joyn-reeks, aangepast aan de woonsfeer. Jasper Morrison toonde Soft Sim, een stoel van een weersbestendige synthetische stof ; de Cork Family, een reeks taboeretjes-tafeltjes gemaakt van kurk ; en de Park Family, een serie rechthoekige zetels (een-, twee-, driezit) in een zeer sobere stijl. In het hoofdstuk klassiekers noteerden wij alvast de reeks voor kinderen met meubeltjes van Charles en Ray Eames en Zoo Timers (klokken) van George Nelson. Verder : de Amoebe van Panton, bijzettafeltjes van Josef Albers en de Elephant Stool van Sori Yanagi. Prijzen variëren van vijftig tot een paar duizend euro. De hele collectie komt in oktober in primeur naar Interieur 2004. n Tekst Hilde Verbiest