De Seat Ibiza is al jaren een klassieker die zijn reputatie via de autosport wat luister bijzet en vooral jongeren aanspreekt. Een kleine facelift en enkele nieuwe motoren moeten de compacte Ibiza een extra push geven. Voor de test kozen we dan ook de driecilinder 1.4 turbodiesel uit, die eigenlijk een geamputeerde viercilinder 1.9 liter is, maar dat is geen schande. Want hij krijgt daarmee een turbo met variabele geometrie en pompverstuivers mee, én een balansas om de trillingen te neutraliseren, eigen aan driecilinders.
...

De Seat Ibiza is al jaren een klassieker die zijn reputatie via de autosport wat luister bijzet en vooral jongeren aanspreekt. Een kleine facelift en enkele nieuwe motoren moeten de compacte Ibiza een extra push geven. Voor de test kozen we dan ook de driecilinder 1.4 turbodiesel uit, die eigenlijk een geamputeerde viercilinder 1.9 liter is, maar dat is geen schande. Want hij krijgt daarmee een turbo met variabele geometrie en pompverstuivers mee, én een balansas om de trillingen te neutraliseren, eigen aan driecilinders. Over het potentieel van die kleine motor hadden we alvast niet te klagen, hij reageert in de laagste versnellingen bijzonder alert. Hogerop wordt het allemaal iets minder, maar wie de toerenteller in de gaten houdt en gepast schakelt, beleeft een hoop rijplezier aan de kleine zuiderling met de mechaniek uit de Volkswagengroep. Jammer dat het motorlawaai net iets te hoog ligt om comfortabel te blijven. Over de wegligging hoort u ons niet mopperen : de Ibiza duikt probleemloos de bochten in, blijft stevig in het spoor en sleurt de achtertrein zonder problemen mee. Zijn stevige ophanging levert daarbij prima werk, behalve op kleine oneffenheden die redelijk oncomfortabel geslikt worden. In het interieur is het allemaal kunststof, maar dat ziet er niettemin stijlvol en niet echt goedkoop uit. Het dashboard werd overzichtelijk en eenvoudig gehouden, de korte pook schakelt vlot en trefzeker. De stoelen bieden goede steun, maar de plaatsruimte achterin is aan de krappe kant, ook al werd de achterzijde van de voorstoelen uitgehold. De koffer is met 267 liter voldoende ruim, maar de laaddrempel ligt hoog en dat is een beetje lastig voor de rug bij het uittillen. Jammer dat de achterbank, die in twee ongelijke delen neerklapbaar is, niet echt vlak kan worden gelegd. Over het verbruik noteerden we niets dan goeds. Ondanks zijn pittige karakter blijft de Ibiza voor wie een beetje uitkijkt probleemloos onder de 6 liter/100 km, en komt daarmee uit op een autonomie van ruim 700 kilometer. In zijn basisversie krijgt de Ibiza een neerklapbare achterbank, centrale vergrendeling met afstandsbediening, ABS, een in twee richtingen verstelbaar stuur en elektrisch bediende zijruiten vooraan mee. Terwijl hij met 13.776 euro toch zeer redelijk geprijsd staat.Motor : driecilinder turbodiesel met een slagvolume van 1422 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 80 pk/59 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 195 Nm bij 2200 toeren/minuut. Afmetingen : 397,7 cm (l), 169,8 cm (br), 144,1 cm (h) en 246 cm (wielbasis). Koffervolume : 267-960 liter. Verbruik in liter/100 km : 5,7 (stad), 4,1 (buiten stad), 4,6 (mix). CO2-uitstoot : 124 gr/km. Prijs, inclusief btw : 13.776 euro, vermeerderd met 61,50 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 191,93 euro. Andere versies : 1.2 (11.676 euro), 1.4 (13.276 euro), 1.8 turbo (16.836 euro), 1.9 TDI (15.636 euro).