Deze koloniale villa heeft een mysterieuze geschiedenis. Veel wijst erop dat ze een deel geweest is van het Engels paviljoen op de wereldtentoonstelling van 1910. Maar bewijzen daarvoor zijn niet te vinden.
...

Deze koloniale villa heeft een mysterieuze geschiedenis. Veel wijst erop dat ze een deel geweest is van het Engels paviljoen op de wereldtentoonstelling van 1910. Maar bewijzen daarvoor zijn niet te vinden.Thomas Bouman / Foto's Sven Everaert 14 AUGUSTUS 1910. HET IS ZONDAG, NEGEN UUR. De eerste zonnestralen vergulden de Brusselse binnenstad. Het belooft een mooie zomerdag te worden. De deuren van de wereldtentoonstelling zijn nog maar net open en de eerste nieuwsgierige bezoekers komen zich vergapen aan de nieuwste snufjes. Plots, om een nog steeds duistere reden, ontstaat brand in het Belgische paviljoen, die al gauw overslaat op de vlakbij gelegen Engelse sectie. In een mum van tijd wordt het resultaat van maanden werk praktisch volledig vernield. Met man en macht wordt aan de heropbouw gewerkt, met de belangeloze steun van vele industriëlen, waaronder Cockerill dat voor gratis transport zorgt vanuit Engeland. ?Een historische gebeurtenis?, omschreef The Report of His Majesty's Commissioners de expo, ondanks de brand. Het was namelijk de eerste keer in de geschiedenis dat de Engelse regering, onder leiding van koning George V, actief meewerkte aan een internationale tentoonstelling. Wat is nu het verband met dit huis ? Er bestaat een sterk vermoeden dat deze woning deel uitmaakte van het Engelse paviljoen op dit mondiaal gebeuren in 1910. Hoewel hiervoor tot op heden geen sluitend bewijs fotomateriaal of een aankoopcontract is teruggevonden, wijzen referenties in oude boeken in die richting. Zo vermeldt de officiële catalogus van de expo : ?Een demonteerbare villa in gegalvaniseerd gegolfd ijzer, hout en vilt. Systeem Humphreys lim. Bijzonder geschikt als buitenwoning en voor de export?. Ook in het relaas van de Londense meubelmakers Gille and Reigate?1910. Antique furniture and decoration, an account of our exhibition at Brussels?, wordt gewag gemaakt van een dergelijke woning. Ze werd heel waarschijnlijk na de tentoonstelling aangekocht, afgebroken en opnieuw opgebouwd in de omstreken van Gent, op het landgoed van het kasteel Den ouden Wal. Is het de wat mysterieuze geschiedenis of het onmiskenbare oriëntaalse karakter ervan, feit is dat van deze idyllische woning, uit het begin van de eeuw, een stille kracht uitgaat. Het fris ogende witte huis is gelegen achter een paar hoge, lommerrijke bomen. Langs een klein trapje bereik je de voordeur met daarachter de veranda met tekentafel de bewoners zijn kunstenaars en een massieve houten bank. Van daaruit heb je een prachtig uitzicht op het nabijgelegen kasteel. Het is de geliefkoosde plek van de eigenaars om tot rust te komen en gezellig te babbelen. De sfeer heeft beslist iets landelijks. Dat heeft niets te maken met een rustieke inrichting zoals je wel meer treft in neo-boerderijen, maar eerder met een mix van stijlen : een kruising tussen een Engels landhuis en een oosterse plantagewoning. De woonkamer is helemaal zowel het plafond als de muren aangekleed met subtiel geschilderde eiken panelen. De wandkasten zijn tot het laatste gaatje gevuld met boeken. Het licht dat gefilterd wordt door de bladeren van de bomen zorgt voor een zachte gloed. Een gedroomde plaats voor een authentieke robuuste Chesterfield. De keuken met grote eettafel vormt het hart van het huis. Het is de enige plaats waar zich toch enkele veranderingen opdrongen. De oorspronkelijke ruimte was slechts een goede meter breed en volledig afgesloten. Ze werd omgebouwd tot een woonkeuken, waar gegeten wordt, gepraat, waar vrienden ontvangen worden. De zachtgroene tinten, de blankhouten tafel en dito stoelen, en de kokosmat creëren een ontspannen sfeer. Links van de keuken kom je in de slaapkamer met daarachter de badkamer, ook vandaaruit heb je een prachtig uitzicht op de tuin. Het hele huis lijkt trouwens verweven met de omgeving en vloeit zachtjes via het achterterras, weer met een trapje, uit in het groen. Een knappe vondst zijn de luchtgaten in het dak die via kleine roosters in elke kamer voor luchtcirculatie zorgen : airconditioning avant la lettre. Van links naar rechts : de veranda met tekentafel, een authentieke robuuste Chesterfield, de woonkamer met subtiel geschilderde houten panelen.Boven : de woonkeuken waar de vrienden worden ontvangen. Onder : de slaapkamer die een prachtig uitzicht biedt op de tuin.Veel planten in de veranda, en een witte bank waarop het aangenaam lezen is in de winterzon.