Het Concorso d'Eleganza Villa d'Este is niet alleen het oudste ter wereld, het heeft sinds zijn ontstaan in 1929 een stevige reputatie verworven. Niet alleen dankzij de zeldzame antieke schatten die er worden voorgereden, maar ook omwille van de eigenzinnige concept cars die er door koetswerkbouwers, designhuizen en grote merken worden voorgereden.
...

Het Concorso d'Eleganza Villa d'Este is niet alleen het oudste ter wereld, het heeft sinds zijn ontstaan in 1929 een stevige reputatie verworven. Niet alleen dankzij de zeldzame antieke schatten die er worden voorgereden, maar ook omwille van de eigenzinnige concept cars die er door koetswerkbouwers, designhuizen en grote merken worden voorgereden. Ter gelegenheid van het eeuwfeest van Alfa Romeo zorgde Zagato voor een TZ3Corsa, een elegante coupé met een koetswerk in de klassieke stijl uit de jaren zestig en een smal toelopende achtersteven die wat doet denken aan de ontwerpen van Ercole Spada. Beide huizen werken sinds 1919 samen en onder de motorkap werd de achtcilinder uit de 8C gemonteerd met een zestraps sequentiële versnellingsbak en een zelfdragend koetswerk uit glasvezel, gekoppeld aan een buisvormig chassis. Ercole Spada zelf mocht op het evenement het werk van zijn zoon Paolo bewonderen in de SpadaTSCodatronca, een eigenzinnige tweezitter waarmee de jonge designer een hommage aan zijn vader wilde brengen. De auto kreeg de typische toelopende achterpartij mee die Spada voor het eerst op de Alfa Romeo TZ uitvoerde, nu toch al 45 jaar geleden. De kist werd op een Corvettebasis gebouwd en voorzien van enkele hightechsnufjes. CarrozzeriaTouringSuperleggera toonde er de BentleyFlyingStar van onze landgenoot Louis de Fabribeckers die eerder dit jaar al in Genève te zien was. Daarmee wordt de traditie van de shooting brake(de aanpassing van een bestaande chique coupé tot exclusieve 'stationwagen') in ere gehouden, al zullen er slechts maximaal twintig exemplaren van worden gebouwd. Ook de hybride FrazerNashNamir van Italdesign/Giugiaro was niet helemaal nieuw. We zagen het ontwerp vorig jaar al, maar zijn vormgeving die op een geslepen diamant werd geïnspireerd, blijft verbazen. En met de hybride aandrijving (een rotatiemotor en vier elektromotoren) gaat hij mee met zijn tijd, want snel (meer dan 300 km/uur) en toch milieuvriendelijk. Echt nieuw was de FerrariP540SuperfastAperta, een bewijs dat de nu en dan opduikende trend van het unieke exemplaar nog steeds gegadigden vindt. In dit geval werd de auto gebouwd op basis van de F 599 GTB Fiorano en besteld door een Amerikaanse klant die hiermee duidelijk zijn voorkeur voor absolute exclusiviteit onderstreepte. Met een V12 die 620 pk ontwikkelt, moet het unieke exemplaar zowat de snelste open tweezitter ter wereld zijn. Toch kan dat nieuwerwets geweld niet concurreren met de elegantie van weleer. Twee Belgen kwamen dat demonstreren met hun eigen zeldzaam speelgoed. Jan De Reu reed zijn Fiat 8VSportcoupé voor met een Supersonic-koetswerk van Ghia. De naam verwijst naar de V8-motoren waaraan enkele technici van Fiat in het begin van de jaren vijftig na hun uren werkten, omdat ze al dat lawaai rond Ferrari's en Alfa's wat overdreven vonden en wilden bewijzen wat ze zelf in hun mars hadden. Uiteindelijk werden er 114 auto's met die motor gebouwd, waarvan er 14 door Ghia van een gepast koetswerk werden voorzien. Roland d'Ieteren, de grote baas van het importbedrijf van de merken van de Volkswagengroep in ons land, toonde aan de oevers van het Comomeer een bijzonder fraaie AlfaRomeo2600. Die werd door Pininfarina vormgegeven en oorspronkelijk als Spider (cabrio) gepresenteerd. Later was hij als coupé te zien op het autosalon van Brussel, waarna hij in 1963 naar de Verenigde Staten verdween waar de Belgische zakenman hem terugvond. De zescilinder in aluminium leverde 145 pk, waarmee deze elegante verschijning een top van 200 km/uur haalde. Dat het verleden nog altijd voldoende inspiratie biedt voor een moderne interpretatie toonde BMW eens te meer met een unieke verschijning, de MM06, die in 2007 gestalte kreeg maar nog maar zelden te zien was. De aluminium auto wil een hommage aan de MM328 zijn, de krachtpatser die een halve eeuw terug de fameuze Mille Miglia won. Hij kreeg de motor van de Z4M mee, maar het was de vorm met sculpturaal koetswerk en asymmetrisch aflopende achterpartij die de kijkers de adem benam. Pure schoonheid, én elegantie. Alsof dat nog niet volstond, bracht de firma uit München, die de Concorso enkele jaren geleden van de ondergang redde, ook nog een remake mee van de KAMM coupé. Maar misschien de allerelegantste verschijning was de BMWMilleMigliaTouringCoupé die precies zeventig jaar geleden de legendarische duizendmijlsrace van Brescia naar Rome en terug won. Dat de vormgeving en het koetswerk door de Carrozzeria Touring in Milaan werden gerealiseerd volgens hun gepatenteerde Superleggera-techniek is een hommage aan het vakmanschap van een bedrijf dat onlangs heropgestart werd. In de ateliers ontdekten we daags voor de Concorso ten slotte nog de bloedstollend mooie A8GCSBerlinetta, de stijloefening waarmee Louis de Fabribeckers zowel zichzelf als het bedrijf weer op de kaart wist te zetten. Door Pierre Darge