In november vier je ook het tienjarig bestaan van je kunstgalerie Valerie Traan. Waarom startte je destijds een designlabel?
...

In november vier je ook het tienjarig bestaan van je kunstgalerie Valerie Traan. Waarom startte je destijds een designlabel? Veerle Wenes: "In de galerie vind je unieke werken of gelimiteerde edities, maar ook alledaagse objecten interesseren mij. Ik vroeg een paar designers om zich te buigen over een van de banaalste gebruiksvoorwerpen die er zijn: bestek. Daar groeide het Cutlery Project uit waarin Axel Van den Bossche, de oprichter van Serax, meteen potentieel zag. In eerste instantie produceerden we bestek van Muller Van Severen en Maarten Baas. De collectie is sindsdien uitgebreid met andere gebruiksvoorwerpen waaronder een peper- en zoutmolen, servies, maar ook tafels, stoelen en lampen." Hebben de designers en architecten met wie je samenwerkt iets gemeen? "Er loopt heel veel talent rond, maar ze moeten in de eerste plaats binnen mijn smaakpalet vallen. Maar nog belangrijker is dat de ontwerper een duidelijke signatuur heeft die hij of zij kan vertalen naar alledaagse objecten. Het is niet de bedoeling om one-offs te produceren, maar om via een continue samenwerking die signatuur verder uit te diepen." Heeft de pandemie je verdere koers enigszins gewijzigd? "Eigenlijk niet. Het belang van de eigen leefomgeving is de afgelopen maanden alleen maar toegenomen. In plaats van te gaan funshoppen, gaat men bewuster investeren, en dat motiveert. We blijven dus on- verstoord creatief nadenken en ontwikkelen. Met als resultaat nieuwe ontwerpen van Muller Van Severen en Maarten De Ceulaer die we nu lanceren en heel wat moois in de steigers met Pierric De Coster, Maarten Baas, de broers Bouroullec en Big Game."