Shape Shifters, a graphic design event, op 7, 21, 27 en 28 maart in de BSBbis, Kazernestraat 37, 1000 Brussel, 02 513 82 90. Tickets : 7 euro per avond of 20 euro voor de reeks van vier.

Website : www.beursschouwburg.be

Grafische vormgeving staat meestal ten dienste van de boodschap, in die mate zelfs dat ze erop gericht is om zichzelf zoveel mogelijk weg te cijferen. Toch kan grafisch design evengoed op de voorgrond treden en opvallend een eigen taal spreken zonder dat de boodschap ondergesneeuwd geraakt. Het kan de boodschap versterken. Met Shape Shifters – U bent mijn lettertype niet brengt de Beursschouwburg, in samenwerking met het grafisch bureau Mastic, een graphic design event dat deze discussie wil uitdiepen : vier avonden met vier gerenommeerde grafische vormgevers. “Our main interest in graphic design is the collaborative aspect it allows”, luidt het motto van het Zweeds/Frans/Welsh collectief Åbäke, dat op 7 maart de spits afbijt. De groep heeft onder meer Maison Martin Margiela als klant en ontwerpt cd-covers. Ze nodigen deelnemers uit om actief deel te nemen en een eigen ‘voedselontwerp’ mee te brengen. Voedselontwerp ? Jawel. Op hun eigen platenlabel Kisuné brengt Åbäke hoezen uit die alleen bestaan uit afbeeldingen van voedsel. Breng dus een stuk textiel mee van 1.60 meter, stel daarop de door u meegebrachte ingrediënten voor een lekkere maaltijd tentoon (rauw of in verpakking, niet gekookt). Åbäke zal de lekkerste selecteren voor hun volgende single release in mei. Op 21 maart staat Laurent Fétis op het programma, een van de markantste figuren van de Parijse grafische scene. Als art-director ontwierp hij campagnes voor huizen als Anna Sui en Bless, en leverde daarnaast bijdragen voor onder meer Vogue, Dazed and Confused en The Face. Hij staat bekend om zijn uiterst kleurrijke beelden, opgebouwd uit een mengeling van fotografie, illustratie en grafiek. Hij komt naar Brussel met de artieste Elisabeth Arkipoff. Terwijl deze twee eerste avonden een combinatie vormen van projectie en muziek, hebben de twee laatste de vorm van een lezing aangenomen (rijkelijk geïllu- streerd met projecties). Verzorgd door enerzijds Michael Worthington, codirecteur van de afdeling grafische vormgeving en directeur van het MacLab aan het California Institute of the Arts, wiens werk verscheen in onder andere Eye Magazine, en anderzijds door Nick Bell, hoofd van UNA Designers (Londen) en sedert 1999 creative director van Eye Magazine.

samenstelling hilde verbiest

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content