Wayne Wang tekent in zijn nieuwste film ?Chinese Box? een gedoemde lovestory tijdens een historisch moment van zijn geboortestad, de terugkeer van de voormalige Britse kroonkolonie Hongkong naar China. Wang had zelf Hongkong al verlaten in 1967, toen de gevolgen van de Culturele Revolutie in maoïstisch China zich ook daar lieten voelen. Zijn ouders, bang dat het eiland communistisch zou worden, pakten hun biezen naar de VS. Wang maakte afwisselend films in en over Oost en West (?Eat a Bowl of Tea?, ?Joy Luck Club?) en zegt zich afwiss...

Wayne Wang tekent in zijn nieuwste film ?Chinese Box? een gedoemde lovestory tijdens een historisch moment van zijn geboortestad, de terugkeer van de voormalige Britse kroonkolonie Hongkong naar China. Wang had zelf Hongkong al verlaten in 1967, toen de gevolgen van de Culturele Revolutie in maoïstisch China zich ook daar lieten voelen. Zijn ouders, bang dat het eiland communistisch zou worden, pakten hun biezen naar de VS. Wang maakte afwisselend films in en over Oost en West (?Eat a Bowl of Tea?, ?Joy Luck Club?) en zegt zich afwisselend Amerikaan, Chinees en Brit te voelen. Deze zoektocht naar een persoonlijke identiteit tegen de achtergrond van een land dat bruusk van officiële identiteit wisselt, is ook wat ?Chinese Box? tot op zekere hoogte intrigerend maakt. De liefdeshistorie zit de actualiteit op de huid, zit verstrengeld in beelden van de begrafenis van Deng Xiaoping op CNN en bereikt een climax tijdens de machtsoverdracht met bijhorend vuurwerk en militair vertoon. Het moet inderdaad een uitdaging geweest zijn om een fictief verhaal zo dicht te laten aansluiten op de actualiteit, maar helaas leidt dit tot allerlei kunstmatige metaforen en nadrukkelijk symbolische statements, die vloeken met het waas van mysterie dat Wang over zijn film probeert te hangen. Jeremy Irons speelt een Engels journalist, die verneemt dat hij aan leukemie lijdt en dat zijn dagen geteld zijn, wat zijn onbeantwoorde liefde voor een luxeprostituee (Gong Li) even wanhopig als gecompliceerd maakt. De film verhaalt in een fragmentarische mozaïek de laatste zes maanden van deze stervende Brit en van een laatste restant van het kolonialisme. Het feit dat Irons met zijn videocamera door de chaotische straten van Hongkong loopt, is een excuus voor veel uit de losse pols gefilmd pseudo-documentair materiaal. Een ingreep die de verwarrende en slordige indruk van deze prent alleen maar versterkt. Irons is als naar goede gewoonte in zijn nopjes in deze morbide fin-de-sièclerol, maar Wang weet niet wat hij moet aanvangen met Gong Li : ze lijkt nauwelijks haar Engelse dialogen te begrijpen en wordt doorgaans onflatteus gefotografeerd. Precies omdat er geen enkele alchemie is tussen Irons en Li, komt het hele concept op losse schroeven te staan en raken we meer geïnteresseerd in een nevenplot, waarin Irons in de ban komt van de bedelende Maggie Cheung, een vrouw die op straat van alles verkoopt (van namaakhorloges tot de ingeblikte laatste koloniale lucht) en van wie hij absoluut het tragische levensverhaal wil kennen. Zie interview met Jeremy Irons, volgende week in Weekend Knack. ?Chinese Box?van Wayne Wang, met Jeremy Irons, Gong Li, Maggie Cheung, Ruben Blades.PATRICK DUYNSLAEGHER