SAMENSTELLING HILDE VERBIEST

In designkringen raakte L’Anverre bekend met frivole glazen en robuuste vazen in een ongedwongen, speelse stijl. Maar L’Anverre is eerst en vooral een kunstenaarscollectief. Zo’n zeventien jaar geleden opgericht door Myriam Garouche (Frankrijk), Armin Homolka (Duitsland), Marc Melis (BelgiĆ«) en Sem Schanzer (BelgiĆ«) beweegt het zich op zowat alle terreinen van de hedendaagse kunst: van design tot sculpturen, van schilderijen tot gravures, van tekeningen tot monumentale werken, het behoort allemaal tot hun oeuvre. Het mag duidelijk zijn: er is het collectief en er zijn de individuen. En precies de ruimte voor individualiteit maakt de rijkdom en de gevarieerdheid uit van het collectief. Vanaf vrijdag plaatst L’Anverre werk van stichtend lid Armin Homolka in de schijnwerpers: tekeningen, schilderijen, glasdesign, gravures op glas, Homolka’s oeuvre is niet zomaar in Ć©Ć©n woord te vatten. “Ik teken al van zolang ik het me kan herinneren. Al voor ik goed en wel kon lopen, had ik een potlood in de hand”, zegt hij zelf. Honderden, misschien wel duizenden tekeningetjes heeft hij gemaakt, vaak op bierviltjes. Bizarre, ineengestrengelde creaturen, mensen en dieren. Soms grappig, soms met een gepijnigde ondertoon. Dezelfde soort figuren bevolken zijn glasgravures: hoofdloos, gevleugeld, met uitgerekte armen en benen, of juist zonder. Zijn taal roept herinneringen op aan de schilderijen van Jeroen Bosch. Soms lijken die creaturen een weg te vinden naar het glasdesign, maar dat is overdreven, meent Homolka: “In de schilderijen, mijn tekeningen en graveerwerk spreek ik een veel persoonlijker taal dan in het design. Daar spreken we een gezamenlijke taal, die van L’Anverre. De wisselwerking gaat veel verder. Soms brengt de Ć©Ć©n een idee aan en de ander werkt het verder uit.” Opvallend is wel dat zijn schilderijen een andere sfeer ademen dan de rest van zijn werk. Het zijn vaak collageachtige dingen, bewerkt met kleurige, krachtige verflijnen en waarin het kind een centrale rol speelt. Wie is dat kind? Er valt een stilte en hij staart een tikje somber voor zich uit. “Het heeft uiteraard met mij te maken, maar ik ben het niet altijd zelf”, zegt hij cryptisch, zonder er nog iets aan toe te voegen. Hij is zichtbaar moe na ons kort gesprek, en zijn ziekte maakt hem het spreken moeilijk. Dat is meteen ook de aanleiding voor deze overzichtstentoonstelling. “Het is een eerbetoon aan een vriend, een bijzonder man en kunstenaar”, aldus Sem Schanzer.

Armin Homolka, van 24 mei tot 22 juni bij L’Anverre, Museumstraat 31-33, 2000 Antwerpen. Open woensdag, vrijdag en zaterdag van 14 tot 20 uur, donderdag van 17 tot 22 uur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content