Toen er een persbericht met de titel Dringend gezocht : journalisten met tijd in mijn mailbox viel, was ik nieuwsgierig. Want natuurlijk heb ik geen tijd. Dat werd vorige week trouwens bevestigd in een dossier van onze Knack-collega's : de hardwerkende Vlaming is een vrouw tussen 30 en 50 jaar, met een fulltimejob en met kinderen.
...

Toen er een persbericht met de titel Dringend gezocht : journalisten met tijd in mijn mailbox viel, was ik nieuwsgierig. Want natuurlijk heb ik geen tijd. Dat werd vorige week trouwens bevestigd in een dossier van onze Knack-collega's : de hardwerkende Vlaming is een vrouw tussen 30 en 50 jaar, met een fulltimejob en met kinderen. Het persbericht ging over de Tijdbank, een initiatief dat vorige zomer gestart werd en nu over heel Vlaanderen gelanceerd wordt. De vzw Tijdbank wil de schakel zijn tussen bedrijven die met hun medewerkers tijd willen investeren in een maatschappelijk zinvol project en sociale organisaties die hulp, in de vorm van 'werktijd', kunnen gebruiken. Dat maatschappelijke inzet weer op de agenda staat, kon u in ons eindejaarsnummer rond engagement al lezen. Guinevere Claeys onderzocht 'waarom helpen hip is' en concludeerde dat onze tijd schreeuwt om betrokkenheid. Dat helpen, geven, bezorgdheid, engagement geen bestofte woorden meer zijn. Tijdbank kwam er na onderzoek van trendbureau BeXpertise en wordt gesubsidieerd door Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen Kathleen Van Brempt. De minister ziet in dit project een kans om bedrijven te stimuleren maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Na een testfase waarin een bedrijf rolstoelen ging poetsen, een kappersketen kansarmen een nieuwe coupe gaf en estheticiennes van een grote parfumeriezaak naar een rusthuis trokken, is men bij Tijdbank klaar om in heel Vlaanderen naar buiten te treden. Op 29 februari wordt in de verschillende provinciehoofdsteden een soort speeddating op het getouw gezet : bedrijven kunnen er een project 'versieren' en concreet afspreken wat ze zullen doen. De inzet kan gaan van een halve dag per jaar, tot meer. Volgens Tijdbankcoördinator Luc De Groote is deze actie complementair aan het bestaande vrijwilligerswerk. "Drukbezette mensen hebben niet de tijd om zich op bijvoorbeeld weekbasis te engageren. Toch voelen velen de behoefte om zich in te zetten. En je hebt heel veel ad-hoctaken, bijvoorbeeld een schuurtje of een lokaal dat moet opgeknapt worden. Dan kan je becijferen : dat is één dag werk voor acht mensen." De Grootte benadrukt dat het steeds om inzet gaat, niet om een financiële bijdrage. Voor de bedrijven ziet hij er een uitgelezen kans tot teambuilding in. Geen tijd dus ? Bij Weekend Knack hebben we besloten dat we tijd zullen maken. Bent u een non-profitorganisatie die haar communicatie of haar ledenblad wil restylen ? Dan bent u misschien onze date. Onze vormgevers en redacteurs zijn er klaar voor. Alle info : www.tijdbank.beTrui Moerkerke trui.moerkerke@knack.be