Voor mensen die de inmiddels klassieke Mini iets te klein vinden, is er nu de Clubman. Een soort minibreak die niet alleen 24 centimeter langer is, maar ook een aantal originele vondsten meekreeg, met dank aan meneer Hildebrand, de wakkere Duitse ontwerper. Zo zitten er aan de rechterkant twee deuren, een normale en een clubdoor, een erg smal extra portiertje dat averechts openzwaait en voor een betere toegang tot de achterzitjes moet zorgen. Het zit rechts gemonteerd zodat kinderen extra v...

Voor mensen die de inmiddels klassieke Mini iets te klein vinden, is er nu de Clubman. Een soort minibreak die niet alleen 24 centimeter langer is, maar ook een aantal originele vondsten meekreeg, met dank aan meneer Hildebrand, de wakkere Duitse ontwerper. Zo zitten er aan de rechterkant twee deuren, een normale en een clubdoor, een erg smal extra portiertje dat averechts openzwaait en voor een betere toegang tot de achterzitjes moet zorgen. Het zit rechts gemonteerd zodat kinderen extra veilig kunnen uitstappen. Aan die kant is er ook geen middenstijl, waardoor het opeens lijkt alsof de Clubman een zee van binnenruimte ter beschikking heeft. Dat klopt niet helemaal : er is dankzij de acht centimeter langere wielbasis wel wat extra bewegingsruimte achteraan (wat toch een beetje nodig was) en het laadvolume wordt van een schamele 160 liter naar 260 liter uitgebreid. Ook de achterdeuren zijn aardig gevonden, met hun uitsparing voor de lichtblokken, die op het vaste deel van het koetswerk zijn gemonteerd. Ter kennismaking reden we dit keer de Cooper S buiten, die uitgerust is met een 1.6 liter viercilinder benzinemotor mét turbo en die zes versnellingen meekreeg. Dat geheel ontwikkelt zowaar 175 pk, maar dat laat zich nooit echt voelen. De Cooper S schiet wel stevig uit de startblokken, maar gezien de gewichts/vermogensverhouding hadden we een ietsje meer vuurwerk verwacht. Wel rijdt de Clubman dankzij de langere wielbasis wat comfortabeler dan zijn kleinere broer, maar hij blijft stevig afgeveerd. De lange zijruiten achteraan ogen wel fraai in het verlengde van de voorste zijruiten, maar kunnen op geen enkele manier geopend worden. Een indrukwekkend dubbel glazen dak zorgt wel voor veel licht, zodat het prettig zitten is in de verlengde kleine. De achterzitjes kunnen in een handomdraai worden platgelegd, waardoor er een vlakke vloer ontstaat en een praktisch, homogeen laadvolume van 930 liter. In het interieur werd veel plastic en kunststof gebruikt, maar van behoorlijke kwaliteit zodat het geheel erg aantrekkelijk oogt, ondanks de overvloed van accenten. Dat de snelheidsmeter in het midden staat, leidt af. Ondanks het stop-startsysteem is de Clubman niet echt een zuinige kleine. Wie wel eens doorduwt, en zo'n Cooper S vraagt daar toch een beetje om, zit al gauw aan de 8 liter / 100 km, een ruim stuk boven de fabrieksnorm. De prijs van de Clubman ligt 2100 euro hoger dan die van de korte Mini. Goedkoop is anders, maar daar liggen ze bij BMW niet wakker van : de verkoop van de Mini loopt als nooit tevoren. Door Pierre Darge