Collectioneurs aller landen verzamelt u, want Coke light lanceert op 1 oktober weer een exclusieve reeks blikjes.

:: Info : fotowedstrijd op www.seduction.be.Weekend Knack geeft zeven originele artworks weg (60 x 40 cm, ingekaderd). Surf naar www.weekend.be. Zie ook p.121.

Het thema was verleiding. De uitvoerders ’s lands beste fotografen. Het resultaat zeven verschillende blikjes met dezelfde inhoud. Twee jaar geleden maakten kunstenaars Jacques Charlier, Patrick Corillon, Wim Delvoye en Panamarenko hun Art Cans. Modeontwerpers Walter Van Beirendonck, Veronique Branquinho, Raf Simons, Elvis Pompilio en Bernhard Willhelm waren in 2003 de vijf waardige opvolgers met elk een Fashion Can. Dit jaar is het de beurt aan zeven Belgische topfotografen met de reeks Photography Cans.

“Griezelig vond ik het in het begin”, geeft onzeLieve Blancquaert toe. “Wij werken alle zeven voor andere maga- zines en kranten en met andere onderwerpen. Maar hier komen we ineens op hetzelfde blik terecht, op dezelfde vorm. Dan zijn vergelijkingen natuurlijk onvermijdelijk.” Bovendien was ook de opgelegde inspiratiebron dezelfde : verleiding. “Het blijft ons hoofdthema”, benadrukt Ides Ticket, senior brand manager van Coke light. “Niet alleen in onze reclamespots uit de jaren negentig, met de leverancier op kantoor, maar ook in die van nu op het strand, waarin de verleidelijke man een priester blijkt te zijn. Twee voor de hand liggende voorbeelden van verleiden. Maar het kan ook verrassender. Dat toonden niet alleen de kunstenaars en de modeontwerpers in de vorige jaren, de fotografen doen het dit jaar opnieuw”, verzekert Ticket. “Volgend jaar willen we ons door gewone Belgen laten verrassen.” Daarom organiseert Coke light nu al een wedstrijd met slechts één regel : “Vertaal wat voor jou seduction is in een foto.” De winnaars krijgen in 2005 een mediacampagne, en een expositie in het Antwerpse fotografiemuseum, in een aantal trendy restaurants én op een kalender.

Prijzen die de professionele fotografen dit jaar zomaar kregen, al vinden ze dat zelf niet vanzelfsprekend : “Het was een grote eer om in dit rijtje te mogen staan”, bekent Guy Kokken. En ook Etienne Tordoir was trots. Hij dook in zijn archief om op tijd een foto te kunnen leveren omdat hij op dat moment op de modedefilés zat. “Het oog en de mond hebben een belangrijke rol in het verleidingsspel.” Het thema werd opvallend gevarieerd geïnterpreteerd : van een opgetutte krokodil bij Diego Franssens en een fladderende vlinder bij Guy Kokken tot een ode aan oude godinnen bij Stephan Vanfleteren en een douche bij Marie-Jo Lafontaine. Marco Mertens blijft bewust vaag en Lieve Blancquaert stopte mensen in haar blikje en schreef er in herkenbare Coca-Cola letters de hippieleuze make love not war bij.

Om de kwaliteit van de foto’s zo hoog mogelijk te houden, werden ze niet rechtstreeks op de blikjes gedrukt, maar op een folie errond ; 200.000 exemplaren worden weggegeven in een tiental grote musea in België, waaronder het genoemde fotografiemuseum, maar ook het S.M.A.K. in Gent, het Museum voor Schone Kunsten in Brussel en het Modemuseum in Hasselt. Ook op de Antwerpse Boekenbeurs en andere evenementen in het najaar zullen de photography cans alomtegenwoordig zijn. De foto’s zullen ook te zien zijn in een aantal trendy restaurants, zoals Khnopff in Brussel, Grade in Gent, en Zarza in Leuven.

Tekst Leen Creve

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content