Terwijl het Filmfestival van Gent zich al jaren heeft geprofileerd als een festival dat extra aandacht schenkt aan de relatie tussen film en muziek, blijft het Antwerps Filmfestival (20 tot 25 november) moeizaam naar een eigen identiteit zoeken. De vorige editie was nog een ?Action Festival?, nu gaat het plotseling om een ?Filmmaker's Festival? alsof dit niet de definitie van elk festival is !
...

Terwijl het Filmfestival van Gent zich al jaren heeft geprofileerd als een festival dat extra aandacht schenkt aan de relatie tussen film en muziek, blijft het Antwerps Filmfestival (20 tot 25 november) moeizaam naar een eigen identiteit zoeken. De vorige editie was nog een ?Action Festival?, nu gaat het plotseling om een ?Filmmaker's Festival? alsof dit niet de definitie van elk festival is ! Het programma valt uiteen in vier luiken. ?Previews? biedt avant-premières van onder andere de nieuwste Ken Loach, ?Carla's Song?, en de Tom Lanoye-verfilming ?Alles Moet Weg?. ?The Craft of Filmmaking? staat voor de hommages aan de eregasten van de zesdaagse : de Amerikaanse Method-acteur Rod Steiger, de Britse komiek John Cleese en de Britse regisseur Lewis Gilbert. In ?The Filmmaker's Craft? komen documenten over film en onuitgegeven films aan bod. ?Kino-eye? tenslotte besteedt aandacht aan de cybercultuur in het fin-de-millennium en wordt georganiseerd in samenwerking met De Andere Film. Buiten die laatste sectie, die ten dele in het Museum voor Fotografie plaats heeft, worden alle films vertoond in Metropolis. Als u maar tijd hebt om één film te zien, mis dan ?Wild Bill Hollywood Maverick? niet. Todd Robinson schildert in dit uniek en zeer doorwrocht document het portret van de Amerikaanse regisseur William Wellman (1896-1975). De bekendste titels uit zijn 76 films zijn het luchtvaartepos ?Wings? (in 1928 bekroond met de allereerste Oscar voor Beste film), het sociaal drama ?Wild Boys of the Road?, de niet-muzikale versie van ?A Star is Born? en de lugubere western ?The Oxbow Incident?. Naast vele interviews krijgen we ook clips te zien uit zijn minder bekende films, fragmenten die zo sterk en raak gekozen zijn dat je meteen verlangt de hele film te bekijken. ?Wild Bill? is bovenal het portret van een eigenzinnige schelm die helemaal niet onder de indruk was van het Hollywood-establishment en altijd zijn eigen weg ging, vaak tegen de stroom in. Zoals vele pioniers uit de worstelende filmindustrie was Wellman een bijzonder kleurrijke figuur : hij was zelf een jeugddelinquent en vergaarde eerst roem als ijshockey-ster. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was hij luchtmachtpiloot bij het Lafayette Escadrille uit die heroïsche ervaringen groeide ?Wings? en een levenslange obsessie met vliegtuigen. Hij begon zijn stormachtige carrière bij de film als boodschappenjongen bij Goldwyn, maar groeide snel uit tot een van de topregisseurs van de jaren twintig. John Ford noemde hem een van de grootste regisseurs van hun generatie. Terwijl de meeste documenten over film de bekende feiten nog eens mooi op een rijtje zetten, biedt ?Wild Bill Hollywood Maverick? een meeslepende verkenning van onontgonnen terrein. ?Film Festival Antwerpen? van 20 tot 25 november in Metropolis ; tel. (03) 544.36.11.