Baume&Mercier (1)brengt in zijn Classima Executives-reeks een nieuwe chronograaf waarvan de afwerking getuigt van de traditie en het raffinement van het merk. De automatische XL laat de volledige datum zien én de maanfases. De achterzijde is transparant en laat de versierde massa zien. De armband is van zwart alligatorleer.
...

Baume&Mercier (1)brengt in zijn Classima Executives-reeks een nieuwe chronograaf waarvan de afwerking getuigt van de traditie en het raffinement van het merk. De automatische XL laat de volledige datum zien én de maanfases. De achterzijde is transparant en laat de versierde massa zien. De armband is van zwart alligatorleer. - Audemars Piguet (2) legt met zijn Royal Oak Offshore Grand Prix de nadruk op de zoektocht naar technische hoogstandjes in materiaalkeuze, gekoppeld aan verwijzingen naar de autosport. De kast werd uit gesmede koolstof gemaakt, de kroon is van gezwart titanium, de druktoetsen zijn een combinatie van zwarte ceramiek en titanium. Dat alles tegen een achtergrond van geanodiseerd, rood aluminium. Bij nader toezien ontdekt men een waaier aan details uit de autosport. Een feest voor de diehard autoliefhebber. Bij Cartier (3) gaat men verder in de traditie. Toch laat de Calibre een nieuwe esthetiek zien, waarbij een robuust uitzicht en een uitgekiende ergonomie hand in hand gaan. De contrasten tussen de matte en gepolijste delen vergroten de aantrekkingskracht. De automaat, met een in huis gemaakt loopwerk, bezit een loopreserve van 50 uur en een diameter van 42 mm en laat op de wijzerplaat een krachtige Romeinse XII zien. Zéér Cartier en zéér viriel. - Girard-Perregaux (4) leunt graag aan bij het verleden. Aan de 1966-collectie werd een alleraardigste en zeer sobere versie toegevoegd. De automaat met datumaanduiding en secondewijzer op de negen is een voorbeeld van minimalisme en traditie. In palladium worden er slechts 199 exemplaren van gebouwd. Ook van het veertig jaar geleden gelanceerde, allereerste Zwitserse kwartspolshorloge wordt een bescheiden remake gemaakt... op veertig exemplaren. - De heren van Greubel&Forsey (5) gaan geen uitdaging uit de weg en volgen daarbij hun lijfspreuk The Art of Invention. Ze springen met varianten van de tourbillon om alsof het niks is. De Double Tourbillon Technique geeft bovendien inkijk in de intimiteit van deze ingewikkelde mechaniek. Een fraai stukje hoogtechnologische gymnastiek, met een loopreserve van wel 120 uur. - IWC (6) blijft maar inspiratie vinden in de Portuguese, waarvan het eerste exemplaar al in 1939 op de markt werd gebracht. De jongste telg is de Yacht Club, een chronograaf met de klassieke bladvormige wijzers die er zowel met een zwarte als met een verzilverde wijzerplaat aankomt. De nieuweling ziet er zowel elegant als robuust uit, met zijn kroonbescherming en zijn rubberen armband. Waterdicht tot zes bar. - Jaeger-Le Coultre (7), dat sinds de oprichting in 1833 meer dan duizend mechanische kalibers maakte, stuurt met de Master Compressor Lab 2 een nieuwe uitdaging de wereld in. Het horloge, dat olie noch vet behoeft, werd in de kroon van een functieselector voorzien, toont de minuten van de chronograaf in een venstertje en de loopreserve op de cirkel om de wijzerplaat. De chronograaf telt niet minder dan 569 onderdelen (tegenover 220 bij de concurrentie) en is door het gebruik van een echappement en spiraal in silicium, aluminium wijzers en een kast in titanium vier keer minder onderhevig aan magnetische beïnvloeding. Een absoluut hoogstandje. - De Aquascope van JeanRichard (8) haalt zijn inspiratie uit een model dat in de jaren zestig furore maakte. Kenmerkend is de ronde wijzerplaat die contrasteert met de tonvorm. Er worden negen versies gemaakt, alle uiterst schokbestendig en waterdicht tot op 300 meter. Elegant voor beide geslachten en voorzien van een kalfsleren band. Lange & Söhne (9) viert zijn 165ste verjaardag en brengt naast enkele uitzonderlijke stukken eindelijk een automatische versie van zijn eigenzinnige Lange 1, de Daymatic. In plaats van de aanduiding van de loopreserve werd een aanduiding van de dagen van de week gemonteerd in een tijdloos elegant geheel. - Montblanc (10) brengt met de EXO tourbillon een originele lay-out van deze ingewikkelde mechaniek waarbij dertig procent meer energie bespaard wordt. De tourbillon zelf weegt amper 0,68 gram terwijl hij toch uit 57 onderdelen is opgebouwd. - Piaget (11) is sinds vele jaren geobsedeerd door het ultradunne. De Altiplano bestaat in twee versies met een loopwerk dat slechts 2,35 mm hoog is - dat is zo hoog als twee op elkaar gelegde cd's. In de automatische versie zorgt dat voor een horloge van slechts 5,25 mm dik. Samen met de eenvoud van het geheel een subliem stukje horlogecultuur. Zéér Piaget. - Na het succes van de Bugatti 370-series waagt Parmigiani (12) zich aan een betaalbaarder opvolger, de Atalante Fly Back Chronograaf, waarvan voor de vorm inspiratie werd gezocht bij de radiator van de Bugatti. Dit horloge wordt in vier verschillende versies voorgesteld. - Panerai (13) brengt hulde aan Galileo Galilei met twee uitzonderlijke realisaties : Lo Scienzato en L'Astronomo. De eerste bezit een skeletstructuur met tourbillon en er worden slechts 30 stuks van gepland. De tweede heeft een tourbillon in titanium, krijgt achteraan een sterrenkaart mee en geeft zowel de zonsopgang als de zonondergang aan, in een door de koper te bepalen stad. - Vacheron Constantin (14) combineert zijn eigen expertise met die van het Japanse huis ZoHiko voor een uitzonderlijke reeks van laktekeningen voorziene horloges. Tegelijkertijd verbaast het de wereld met een Ultra Fine 1955 remake die met een hoogte van 4,1 mm nog platter is dan het origineel en daarmee het platste manuele uurwerk ter wereld is. Het kaliber zelf is slechts 1,64 mm hoog terwijl het toch 117 componenten bevat. Een wonder van elegantie en techniek. - Richard Mille (15) is slechts negen jaar op de markt maar zijn zeer technische, op de auto geïnspireerde objecten oogsten alom lof. De RM 017 is slechts het tweede horloge met een vierkante vorm. De mechaniek, voorzien van een tourbillon, rust op een koolstof nanofiber plaat. De kroon fungeert ook als functieselector en het geheel is slechts 8,6 mm hoog. Door Pierre Darge