In het 'klassieke' detectiveverhaal kon iedereen het gedaan hebben, behalve de politieman. Nu zijn corrupte politiemensen bijna meer regel dan uitzondering. Wat niet wil zeggen dat zo'n verhaal geen goede misdaadroman kan opleveren. Beregoed is Zwart water ( Van Buuren, 20 euro) van T. Jefferson Parker. Het is zijn derde thriller met de vrouwelijke rechercheur Merci Rayborn, maar de echte hoofdrol is dit keer voor haar collega Archie, die wordt ve...

In het 'klassieke' detectiveverhaal kon iedereen het gedaan hebben, behalve de politieman. Nu zijn corrupte politiemensen bijna meer regel dan uitzondering. Wat niet wil zeggen dat zo'n verhaal geen goede misdaadroman kan opleveren. Beregoed is Zwart water ( Van Buuren, 20 euro) van T. Jefferson Parker. Het is zijn derde thriller met de vrouwelijke rechercheur Merci Rayborn, maar de echte hoofdrol is dit keer voor haar collega Archie, die wordt verdacht van moord op zijn vrouw : ze werd neergeschoten met zijn dienstwapen. Archie zelf kreeg een kogel in het hoofd en lijdt gedeeltelijk aan geheugenverlies. Een poging tot zelfmoord ? Of is hij neergeschoten ? En hoe kan Archie met zijn salaris zo'n peperduur huis betalen ? De lezer weet dat Archie onschuldig is, maar zal hij dat ook kunnen bewijzen ? Parker heeft een paar prachtige personages gecreëerd en bedacht ook een knappe intrige. Een andere verdachte politieman is de Zweed Martin Olsson. Pas met pensioen krijgt hij een telefoontje van een zekere Malmberg, die hij dertig jaar geleden in de cel heeft doen belanden voor verkrachting en moord op een jong meisje. Nu hij weer vrij is, wil hij Olsson spreken, want destijds heeft hij niet alles verteld. De politieman hapt niet meteen toe, maar als hij kort daarna het lijk van weer een jong meisje vindt, maakt hij toch een afspraak. Als ook nog Malmberg wordt vermoord, is Olsson natuurlijk meteen een verdachte. In deze donkere dagen ( Signature, 18,50 euro) is de eerste misdaadroman van Willy Josefsson die in het Nederlands is vertaald. Met zijn plot die teruggaat tot de Koude Oorlog en de bijbehorende kuiperijen, sluit hij mooi aan bij de Scandinavische traditie van maatschappijkritische misdaadromans. Voor zijn debuut De zwarte kant van middernacht ( De Boekerij, 14,95 euro) kreeg Jonathan King zopas de prestigieuze Edgar Allan Poe Award. In de ondoordringbare Everglades van Zuid-Florida leeft de jonge politieman Max Freeman al een paar maanden als kluizenaar in een oncomfortabele jachthut boven het broeierige moeras. Hij wil nadenken en alleen zijn nadat hij per ongeluk een knaap van twaalf heeft neergeschoten die een winkel beroofde. Freeman viel niets te verwijten, zo wees onderzoek uit, maar hij geraakt niet in het reine met zichzelf. Als hij door de moerassen vaart, ontdekt hij het lijk van een kind. Hij tracht zo snel mogelijk de politie te verwittigen, maar die blijkt al naar hem op weg : iemand tracht hem een moord in de schoenen te schuiven. De enige hulp die Freeman kan krijgen komt van een rijke, zwarte advocaat die is opgegroeid in een gettowijk. Een overtuigend debuut, waarin King op een fascinerende manier de onherbergzame Everglades gebruikt en ons een reeks rare snuiters leert kennen die de streek bevolken. FRED BRAECKMAN