Subaru is altijd eigenzinnig zijn eigen weg blijven gaan en kiest graag voor een zeer geavanceerde techniek. De Japanners waren in de jaren tachtig bijvoorbeeld al voor Audi present met een permanente vierwielaandrijver. Alleen wist zo goed als niemand dat, Audi daarentegen ondersteunde zijn technische innovatie met zoveel brio in het WK-rally en lanceerde heel slim het epitheton quattro, zodat het effect tot vandaag blijft doorwerken. Die van Subaru zijn een paar jaar geleden ook de enige arena ingestapt die op veel belangstelling kan rekenen: de rallycompetitie. En met succes, niet alleen werden daar snel de eerste lauweren behaald, in géén tijd schafte al wie kwade bedoelingen had zich een Subaru Impreza Turbo aan, hét middel om snel en veili...

Subaru is altijd eigenzinnig zijn eigen weg blijven gaan en kiest graag voor een zeer geavanceerde techniek. De Japanners waren in de jaren tachtig bijvoorbeeld al voor Audi present met een permanente vierwielaandrijver. Alleen wist zo goed als niemand dat, Audi daarentegen ondersteunde zijn technische innovatie met zoveel brio in het WK-rally en lanceerde heel slim het epitheton quattro, zodat het effect tot vandaag blijft doorwerken. Die van Subaru zijn een paar jaar geleden ook de enige arena ingestapt die op veel belangstelling kan rekenen: de rallycompetitie. En met succes, niet alleen werden daar snel de eerste lauweren behaald, in géén tijd schafte al wie kwade bedoelingen had zich een Subaru Impreza Turbo aan, hét middel om snel en veilig uit de voeten te komen. "Aanschaffen" mag je niet te letterlijk nemen, de politiediensten houden hun hart vast telkens er eentje gestolen wordt. Want dat betekent zo goed als zeker dat er dezelfde avond al ergens een grote buit gemaakt zal worden. De kwaliteiten van de Impreza Turbo zijn dus niet onopgemerkt gebleven. Helaas kunnen we vandaag niet met Het Monster op stap, maar wel met de braafste broer uit de Impreza-familie, de wat doordeweeks gelijnde vierdeurs met koffer en met een bescheiden 1.6 liter onder de kap. De potente tegenhanger komt over een paar weken aan de beurt, columniste Frieda Van Wijck heeft dus nog even de tijd om de pen scherp te slijpen. De derde generatie van de Impreza heeft een hertekend koetswerk meegekregen en is 5,5 cm langer, terwijl de wielbasis maar met een halve centimeter is toegenomen. Over het geheel is een kleed gedrapeerd waarvoor maar twee woorden bestaan: banaal en doordeweeks. De verbrede wielkasten refereren aan de rallywagen en dat slaat in deze categorie natuurlijk nergens op. Niet dat er aan de afwerkingskwaliteit wat schort, maar het woord Impreza roept meteen zoveel hooggespannen verwachtingen op. Voor wie het profiel van de vijfdeurs kent, is dit een afknapper. Technisch beschikt de Impreza wel over een paar sterke troeven. Niet het minst de echte permanente vierwielaandrijving volgens het "oude" principe: drie differentiëlen waarbij het centrale aan de viscokoppeling ligt. Een potentieel waarmee men op het ergste voorbereid is. Helaas is die goeie ouwe boxermotor niet erg geavanceerd, het ontbreekt hem wat aan kracht. De Impreza beschikt bijvoorbeeld niet over een variabele kleppentiming of een andere moderne ingreep om de power over een breed toerental uit te smeren. Met 95 pk voor 1250 kg mag men natuurlijk geen gensters verwachten. Kortom, de nieuwe Impreza blijft een doorsnee-auto met een wat kleurloos uiterlijk. Ook de moduleerbaarheid is beperkt, waardoor de vierdeurs zelfs niet echt een handige gezinsauto is. Wie wat pit verwacht, moet hem al hoog in de toeren jagen. Door het gewicht en de permanente vierwielaandrijving springt de nieuweling bovendien niet zuinig met de benzine om. Zelfs wie niet nerveus rijdt, moet op een kleine 10 liter per 100 km rekenen, dat is voor een wagen van die omvang een beetje achterhaald. Subaru's staan (onder meer bij de JD Power Enquête) bekend om hun duurzaamheid en we eindigen dan ook op een positieve noot: tijdens de momentopname waren we niet echt onder de indruk van de Impreza, maar misschien is hij uiteindelijk wel een kompaan die oneindig lang meekan. Het is alvast te vroeg om daarover iets te zeggen. SUBARU IMPREZA VIERDEURS 1.6MOTOR:voorin gemonteerde viercilinder boxermotor met een cilinderinhoud van 1597 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak permanent de vier wielen aandrijft.POTENTIEEL:maximaal vermogen van 95 pk/70 kW bij 5200 toeren/minuut en max. koppel van 143 Nm bij 3600 toeren/minuut.AFMETINGEN:440,5 cm (l), 173 cm (br), 144 cm (hoogte) en 252,5 cm (wielbasis).KOFFERINHOUD:401 liter.VERBRUIK IN LITER PER 100 KM:12,1 (stad), 7,1 (buiten stad) en 8,9 (mix).C02-UITSTOOT:210 gr/km.PRIJS, INCLUSIEF BTW:644.900 fr., vermeerderd met 5000 fr. BIV.JAARLIJKSE AUTOBELASTING:8131 fr.ANDERE VERSIES:2.0 liter (vanaf 766.900 fr.) en 2.0 liter WRX turbo (218 pk, 979.900 fr.).PIERRE DARGE