Een doorsneeflat moet het hebben van zijn uitzicht en de decoratie voor een spannend interieur. Hedendaagse wo- ningen zijn meestal rijk aan doorzichten die zorgen voor veel architectuurspektakel. In dit eeuwenoude pand in hartje Lier gaat het om nog iets anders. De architectuur is niet strak, maar groots, monumentaal en krachtig. De talrijke ramen halen het licht van alle kanten binnen. Het decor van balken en oude vloeren heeft iets rustieks, en toch is dit een interieur van deze tijd. Maar wel opgevat op de manier van Catherine Devil. Haar stijl is nonchalant. Je ontdekt overal knusse hoeken, veel warme kleuren en mooie objecten. De mix van eeuwenoud en vintage we...

Een doorsneeflat moet het hebben van zijn uitzicht en de decoratie voor een spannend interieur. Hedendaagse wo- ningen zijn meestal rijk aan doorzichten die zorgen voor veel architectuurspektakel. In dit eeuwenoude pand in hartje Lier gaat het om nog iets anders. De architectuur is niet strak, maar groots, monumentaal en krachtig. De talrijke ramen halen het licht van alle kanten binnen. Het decor van balken en oude vloeren heeft iets rustieks, en toch is dit een interieur van deze tijd. Maar wel opgevat op de manier van Catherine Devil. Haar stijl is nonchalant. Je ontdekt overal knusse hoeken, veel warme kleuren en mooie objecten. De mix van eeuwenoud en vintage werkt verfrissend. Catherine noemt haar stijl bohémien chic. Tik dit of bohemian chic in op het net, en er gaat een wereld voor je open vol leuke en ietwat non-conformistische stijlsuggesties, van interieurdesign tot mode. Los van alle grote stijltendensen, van minimalisme tot vintage of barok, blijft deze nonchalante stijl een constante trend die nog steeds boeit. Wie ervan houdt, is meestal ook tuk op oude panden met een 'onlogisch' grondplan. In een klassiek rijtjeshuis is dat immers doorgaans simpel en ietwat saai, met een gang waarlangs enkele kamers liggen. Maar ook veel moderne woningen zijn niet zelden te eenvoudig, omdat ze hyperfunctioneel zijn opgevat, elke vierkante meter heeft een duidelijke functie. "In zo'n oud pand heb je gewoon plaats over en liggen die kamers niet netjes naast elkaar, omdat ze ooit heel andere functies hadden of al eens eerder door elkaar werden gegooid. Soms werden zelfs verschillende huizen samengevoegd. Ook dit is zo'n complex gebouw, waardoor er aparte en onverwachte doorzichten tot stand komen. Dat is interessant", legt Catherine Devil uit. Haar huis is van oorsprong zestiende-eeuws en werd in de achttiende eeuw een deel van een klooster. Toen ze het kocht, was het een school en verkeerde het in minder goede staat, maar de algemene structuur, de trap, vele deuren en vloeren bleven bewaard. Door de bijna vijf meter hoge plafonds doet dit interieur denken aan de Venetiaanse palazzi. Het zorgt voor grandeur. "En de hoge vensters laten veel licht binnen. Het pand heeft niet zo'n schitterende oriëntatie, maar door het overvloedige licht hangt er een opgewekte sfeer", aldus Catherine. Het licht wordt ook op een delicate wijze weerkaatst op de met leem bezette muren. Voor de renovatie van een oud pand kiest Devil voor traditionele materialen en technieken. "Hier werd alles hergebruikt, van de vloeren en de deuren tot het hout. Het is van belang dat de basis simpel blijft. Ik hou van pure lijnen en een duidelijke structuur, maar de decoratie moet levendig zijn, daarom zie je hier zoveel objecten, kleuren en overal wel een vintagetoets die voor wat moderniteit zorgt. Ik hou van levendige inte- rieurs en wil dagelijks vrolijk door mijn huis kunnen stappen." Ze is erg tuk op haar huis in het hart van Lier, dat zo rustig klopt. "Deze kleine, oude en mooie historische stad waar ik geboren ben, trekt me altijd wel weer aan. Maar ik hou echt ook van de grootsteden, waar ik best veel kom. Het zorgt allemaal voor een soort evenwicht en daarbij speelt zeker dit pand een rol." Info : www.catherinedevil.be. DOOR PIET SWIMBERGHE & FOTO'S JAN VERLINDE"Ik hou van pure, simpele lijnen en een duidelijke structuur, maar de decoratie moet levendig zijn"