Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Toch blijft de T4 in de eerste plaats een onwaarschijnlijk veilige wagen, waaraan discrete elegantie werd toegevoegd. Standaard zit zowat het hele gamma aan veiligheidsvoorzieningen gemonteerd, en nog veel meer.

Op het gebied van de actieve veiligheid speelt de turbomotor alvast een rol, omdat hij toelaat de wagen sneller uit een netelige positie te halen. De voorste wielen werden van grotere schijfremmen voorzien waardoor de remafstand met ongeveer 10 % werd verminderd. Aan de reminstallatie werd uiteraard een geavanceerd ABS gekoppeld, dat zoals gekend, het blokkeren van de wielen voorkomt bij hard remmen. Het resultaat heeft, zoals vaak wordt gedacht, niets met een kortere remafstand te maken, maar alles met de bestuurbaarheid van de wagen : met geblokkeerde wielen is de auto nu eenmaal stuurloos.

Daarbovenop komen nog twee gesofisticeerde systemen : EBD en DSA. De electronic brake distribution controleert de remkrachten en houdt ze in evenwicht zodat het remvermogen optimaal kan benut worden zonder de stabiliteit en de wendbaarheid van de wagen in gevaar te brengen. De dynamic stability assistance, dat ingrijpt op het motormanagementsysteem, reageert binnen 20/1000sten van een seconde, is actief bij alle snelheden en neutraliseert de neiging van de wielen om door te slippen. Een zeer nuttig hulpmiddel bij acceleraties op grind, sneeuw of ijzel. Bij een snelheid van 90 km/uur corrigeert het de wagen binnen de tijd die nodig is om een halve meter af te leggen.

De ruggengraat van de passieve veiligheid is het inmiddels beroemde SIPS, een combinatie van balken, buiselementen en schokabsorberende structuren en materialen die vooral bij zijdelingse aanrijdingen de energie rondom de inzittenden weet te kanaliseren. Op de T4 horen daar de opblaasbare, zijdelings gemonteerde SIPS-bags bij, een combinatie, die het risico op ernstige letsels bij een zijdelingse aanrijding met 40 % vermindert. Daarnaast beschikt de wagen over een ultrastevige structuur voor frontale aanrijdingen en in serie altijd over een airbag voor de rijder.

De T4, die toch wat grotere krachten moet verwerken dan zijn bravere broers, kreeg ook een steviger, zogenaamde dynamic-ophanging mee. Wie dat nog onvoldoende vindt, kan opteren voor een sport-onderstel met stuggere veren en een koetswerk dat met 20 mm wordt verlaagd. Standaard krijgt iedereen als knipoogje alvast ook het lederen sportstuur mee.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content