Donderdag 16 januari. De nominaties voor de Oscars worden bekendgemaakt : The Broken Circle Breakdown, een film van regisseur Felix Van Groeningen, is erbij in de categorie beste niet-Engelstalige film. Diezelfde avond wordt hoofdrolspeelster Veerle Baetens in Reyers Laat op Canvas gevraagd wat ze zal aanhebben. "Ik heb iemand met wie ik daarover aan het pingpongen ben. Maar het wordt sowieso weer Belgisch", zegt ze.
...

Donderdag 16 januari. De nominaties voor de Oscars worden bekendgemaakt : The Broken Circle Breakdown, een film van regisseur Felix Van Groeningen, is erbij in de categorie beste niet-Engelstalige film. Diezelfde avond wordt hoofdrolspeelster Veerle Baetens in Reyers Laat op Canvas gevraagd wat ze zal aanhebben. "Ik heb iemand met wie ik daarover aan het pingpongen ben. Maar het wordt sowieso weer Belgisch", zegt ze. Die iemand is stylist Manu Verschueren, met wie ze al samenwerkte voor de televisiereeks Code 37, de serie over de Zedensectie van de Gentse politie waarin Baetens de hoofdrol vertolkt, en voor haar muzikaal project, Dallas. Ook voor de promotie van The Broken Circle Breakdown, waar hij voor alle duidelijkheid niet aan meewerkte, haalt ze hem er opnieuw bij. "Ik ben nog nooit zo opgewonden en tegelijk zo moe geweest", zegt Manu Verschueren. "Het is een ongelooflijke ervaring, en ik ben vereerd dat Veerle me heeft gevraagd. Maar het is niet zo dat dit op mijn verlanglijstje stond. Mijn hart ligt nog altijd bij televisie en film. Het sluit natuurlijk wel aan bij wat ik doe op de set, want Veerle is een concept. Daarmee wil ik zeggen dat het voor haar meer is dan er goed uitzien in een jurk. Alles wat ze doet, is onderbouwd en doordacht. Dat geldt voor de personages die ze speelt, maar ook voor de manier waarop ze zich wil tonen aan de buitenwereld. Het is voor haar heel belangrijk dat ze gelooft in wat ze aanheeft en de designers met wie ze samenwerkt in haar hart draagt. Vandaar dat het snel duidelijk was dat ze alleen Belgische mode zou dragen, want dat is geworteld in wie ze is. Het is voor haar ook meer dan een statement : ze houdt ervan om alles dicht bij zichzelf te houden. Belgische mode springt in het oog, zonder te willen choqueren. En dat is eigen aan Veerle." "Toen Veerle mijn naam noemde tijdens die uitzending van Reyers Laat, ben ik onmiddellijk gebeld door heel wat mensen die haar wilden kleden", zegt Verschueren. "De designer die uiteindelijk haar Oscarjurk heeft ontworpen, was een van de eersten. Het is iemand die ik al jaren ken en waarvan ik het werk enorm bewonder. Maar uiteraard zijn we ook bij andere designers gaan kijken, want er zijn zoveel goeie en ze heeft ook meer dan één outfit nodig. Ze heeft een jurk voor overdag nodig, een cocktailjurk voor de afterparty's na de show en kleren voor de twee weken dat we in Los Angels zijn om de film te promoten." "Veerle houdt veel van tweedehandskledij. Dat was mijn vertrekpunt. Stukken met een verleden, maar die toch heel erg nu zijn. Op aanraden van de styliste van The Broken Circle Breakdown zijn we bij Atelier Assemblé geweest, want daar hadden ze voor de film al een deal mee. Ook de truien van Roos Vandekerckhove hebben een leuke look : seventies sportswear. Het is tricot en toch niet wollig. En uiteraard zijn we ook gaan aankloppen bij Tim Van Steenbergen, want Veerle is heel erg Tim. Hij ontwerpt al jaren jurken voor haar en ze hebben een geweldige band. Maar ik wilde ook nieuwe wegen bewandelen. Zo zijn we bijvoorbeeld terechtgekomen bij Christian Wijnants en Glenn Martens, die nu in Parijs werkt en woont." Tim Van Steenbergen ontwierp voor Veerle een cocktailjurk, in een stof die hij ontwikkelde voor zijn komende wintercollectie. "Het is een jurk met een hoog couturegehalte. Visueel sterk, elegant en sober, want zo is ze zelf ook. Maar veel meer mag ik er nog niet over zeggen", zegt Van Steenbergen. "Veerle is iemand die heel goed met mijn kleding staat. Mijn designs zijn altijd een beetje vintage, geïnspireerd op de jaren vijftig, en daar houdt ze van. Het is altijd leuk als ze langskomt in mijn atelier. We kennen elkaar al tien jaar - van voor ze echt bekend was - en er wordt altijd hard gelachen in de paskamers. Ik hoop dat de jurk haar veel geluk brengt." Voor haar jurk overdag trokken Veerle Baetens en haar stylist enkele weken geleden naar Maison Anna Heylen. Ze kozen er een pièce unique in een zachtroze, geweven jacquardstof. "Ze heeft een aantal jurken gepast, maar deze stak er echt bovenuit", zegt Anna Heylen. "Ze voelde zich er ook direct goed in. De jurk is fragiel, eenvoudig en toch heel vrouwelijk door het transparante materiaal. Marie Jo heeft een bustier ontworpen voor eronder en wij hebben nog een onderjurk gemaakt. De jurk is van binnen bijna even mooi als van buiten. Alles is met de hand gemaakt en ik weet dat ze daar ook belang aan hecht. Alles loopt volgens schema. Veerle moet nog één keer komen passen en dan is de jurk af." Over de jurk voor de grote avond zelf, houdt iedereen de lippen stijf op elkaar. Behalve dan dat we verrast zullen zijn, over de keuze van de jurk en over de designer die ze maakte. "Ik vind het een zeer verfrissende keuze", zegt Manu Verschueren. "Toen ik de jurk zag, kreeg ik meteen kippenvel. Dat lijkt me een goed teken. Het zal een lange jurk worden, in edele materialen, dat kan ik je nu al wel zeggen. En ze is niet traditioneel. Verwacht geen klassieke Hollywoodjurk, maar wel één waarin Veerle zal stralen. Het zijn de Oscars, ze mag er groots uitzien, ze mag opvallen." "Uiteraard heeft ze ook haar twijfels over de jurk. Maar dat is niet meer dan normaal, denk ik. Dat heeft toch elke vrouw als ze zich optut voor een avondje uit. Niet dat ze niet blij is met haar keuze, hoor. Ze is er helemaal weg van, maar ze beseft dat ze onder een vergrootglas zal worden gelegd. Ik denk dat elke actrice zich opnieuw een beetje een klein meisje voelt als ze op de rode loper stapt. En in het geval van Veerle is dat een klein, frêle meisje omringd door drie bomen van kerels. (lacht) Gelukkig kan ze het allemaal wat relativeren." Dat kwam goed van pas, toen ze enkele weken geleden nogal wat kritiek kreeg op haar kort krulletjeskapsel tijdens de European Film Awards. "Dat heeft haar toch verrast", zegt Verschueren. "En ja, ze trekt zich dat aan. Het zou toch vreemd zijn moest dat niet zo zijn. In momenten van twijfel kan Veerle nogal eigenzinnig zijn. Ze heeft een idee in haar hoofd en dan doet ze dat gewoon. En waarom ook niet ? Ik zeg haar altijd : 'Je hebt lang en hard gewerkt om te staan waar je nu staat. Als je dat wil dragen, omdat je je er goed in voelt, dan moet je dat gewoon doen.'" Voor het antwoord op de vraag : 'Veerle, what are you wearing ?' zullen we dus nog even moeten wachten. "Haar Oscarjurk wordt niet onthuld voor de avond zelf. Het is als een trouwjurk, die laat je toch ook niet zien voor de grote dag. We willen ook geen reacties tot wanneer ze uit de taxi stapt. Er zullen sowieso voor- en tegenstanders zijn, eender wat ze aanheeft. Daarom willen we de buzz errond nog even levend houden. Het is een magisch moment om over de rode loper van de Oscars te lopen en dat willen we zo houden." DOOR ELLEN DE WOLF & FOTO'S SISKA VANDECASTEELE"Het is voor Veerle heel belangrijk dat ze gelooft in wat ze aanheeft, en de designers met wie ze samenwerkt in haar hart draagt"