Het 23ste Internationaal Filmfestival van Vlaanderen Gent (8-19 oktober) doet zijn reputatie van veelzijdig evenement alle eer aan. Het festival is groots opgevat (ca. 130 lange films en een 50-tal kortfilms), maar de opsplitsing in categorieën moet de liefhebber wegwijs maken in een aanbod dat gaat van vierkant commercieel tot ultra-cult.
...

Het 23ste Internationaal Filmfestival van Vlaanderen Gent (8-19 oktober) doet zijn reputatie van veelzijdig evenement alle eer aan. Het festival is groots opgevat (ca. 130 lange films en een 50-tal kortfilms), maar de opsplitsing in categorieën moet de liefhebber wegwijs maken in een aanbod dat gaat van vierkant commercieel tot ultra-cult. De marathon gaat spectaculair van start met de pre-opening screening (maandag 7 september) van het briljante ?Mission Impossible? van Brian De Palma, en wordt twaalf dagen later afgerond met het nieuwste animatiewonder uit de Disney-studio, ?The Hunchback of Notre Dame?. Deze slotvertoning heeft uitzonderlijk plaats op een unieke locatie : de Sint-Pieterskerk aan het St.-Pietersplein. In de crypte van de aanpalende abdij heeft dan de The End Party plaats. Uithangbord van het festival blijft de Officiële Selectie met een veertigtal avant-premières waarvan vijftien meedingen naar drie prijzen (voor de beste film, de beste regisseur en de beste muziek). Blikvangers zijn ?Drifting Clouds? van Aki Kaurismaki, ?Lone Star? van John Sayles, ?Breaking the Waves? van Lars Von Trier, ?Crash? van David Cronenberg, ?Looking for Richard? van Al Pacino, ?The Pillow Book? van Peter Greenaway, alsook de uitstekende Belgische film ?La Promesse? van Luc Dardenne. Wie nieuwsgierig is van nature gaat best grasduinen in het Filmspectrum waar een veertigtal films uit de vier windstreken te zien zijn. Al sinds jaar en dag besteedt Gent ook aandacht aan het filmverleden. De uitgebreide retrospectieve in 'Het Geheugen van de Film' bestaat dit keer uit mijlpalen uit de Britse cinema, van ?Brief Encounter? van David Lean tot ?Distant Voices, StillLives? van Terence Davies, die ook in de jury zit. Intrigerend is ook de serie klassiekers gekozen door Belgische regisseurs, wat een aantal voorspelbare, maar ook een aantal verrassende keuzes oplevert ( André Delvaux die ?Blade Runner? kiest !). De Zweedse klassieker ?Haxan? van Benjamin Christensen is de jaarlijkse stille film met live muziek opgewaardeerd (niet dat dit meesterwerk daar behoefte aan heeft). Behalve dit ruime aanbod zijn er tal van activiteiten : een Belgische filmdag gevolgd door de 'Nacht van de Film', seminaries, tentoonstellingen van Britse posters en het werk van Peter Greenaway. Nieuw dit jaar is het 'Digiforum', met talrijke lezingen en demonstraties rond de wisselwerking tussen film en nieuwe media. Internationaal Filmfestival van Vlaanderen Gent. Van 8 tot en met 19 oktober in Decascoop, Studio Skoop en Sphinx. Tel. (09) 225.25.12.