Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Moderne auto’s hebben een zelfdragende carrosserie, wat betekent dat de koetswerkpanelen het geheel samenhouden. Wie het dak eraf haalt, brengt de rigiditeit in de problemen en moet her en der verstevigingen inbouwen, maar die wegen dan weer extra. Voor de Ford Streetka werd Pininfarina te hulp geroepen en dat resulteert in een fraai ogende roadster die behoorlijk verschilt van het origineel. Het zwaartepunt is drie centimeter verlaagd, de kleine heeft zowel voor als achter een breder spoor meegekregen en de twee zitplaatsen achterin zijn opgeofferd voor het opbergen van het soepele dak. Toch blijft uiteindelijk nog 214 liter bagagevolume over. Het dak wordt volledig manueel opgevouwen, een operatie die eenvoudig en snel kan, maar wel in de juiste volgorde moet gebeuren, en ze vraagt wel enige oefening. Tijdens die operatie moet het afdekdeksel elektrisch worden ontgrendeld.

Aan boord zit men prinsheerlijk met de haren in de wind en beschermd door twee indrukwekkende rolbeugels. Maar al meteen na de start ervaart men het gebrek aan rigiditeit van de kist, terwijl de ophanging behoorlijk stug uitvalt. Over een riooldeksel rijden brengt de Streetka al behoorlijk aan het rillen. Dat is jammer, omdat het weggedrag echt wel goed is en de 1.6 motor met zijn 95 pk redelijk goed uit de verf komt. Wie voor meer sportiviteit kiest, kan op de gesloten Sportka terugvallen, die draagt dezelfde motor maar valt 70 kg lichter uit. De Belgische importeur voorziet de Streetka van een zeer volledige uitrusting en daardoor is het even opkijken bij het prijskaartje van 20.500 euro. Voor die prijs verwacht je een afwerking van een hoger niveau.

Citroën bedacht de C3 Pluriel met een zelden geziene modulariteit, met een knipoog naar de 2 pk. Vertrekkend van een C3-basis werd een nieuw geheel ontworpen met gelijke wielbasis, maar acht centimeter extra buitenlengte. De Pluriel heeft slechts twee deuren, maar wel vier echte zitplaatsen, hoewel die achterin wat krap uitvallen. Het geheel wordt bekroond met een stoffen dak met lamellen dat in twee stevige zijbogen loopt. De verstelmogelijkheden van de Pluriel zijn bepaald indrukwekkend : in een eerste cabrio-fase kan men met een draaiknop het dak elektrisch in acht standen openen en vervolgens het geheel van lamellen nog boven op de achterruit laten glijden, waardoor evenwel het zicht naar achteren verdwijnt. Wil men nog meer vrijheid, dan gaat men over op de manuele fase en laat men achterruit én opgevouwen dak in de kofferbodem kantelen, vervolgens demonteert men de zijbogen. Wat overblijft is de spider-configuratie, een soort badkuip met vier rolbeugels waarin de achterstoelen kunnen worden dichtgeklapt, zodat een vlakke vloer ontstaat en men met een pick up onderweg is. De omvangrijke en zware zijbogen kunnen evenwel niet mee aan boord, zodat het uitkijken is naar de weersvoorspellingen. Wil men een lange last vervoeren, dan kan men ook nog het onderste deel van de achterklep geopend laten. Die achterklep is wel breed, zodat zelfs het laden van een krat bier de rug aardig op de proef stelt.

De hele omvorming valt een stuk minder eenvoudig uit dan hier wordt beschreven, omdat tussendoor verscheidene elementen moeten worden weggenomen of gemonteerd, maar de gebruiksmogelijkheden zijn echt indrukwekkend.

Onderweg krijgen we wel wat heimwee naar de eenvoud van de 2 pk, die zijn soepele dak in een handomdraai tot aan de achterbumper liet oprollen. De huidige veiligheidsnormen maken zo’n speelse configuratie evenwel onmogelijk.

De versteviging van de Pluriel kost uiteindelijk 130 extra kilogram, toch wordt de rigiditeit van de gesloten versie niet benaderd. We zijn wel behoorlijk opgetogen over de combinatie van de 1.6 motor (110 pk !) met de gerobotiseerde vijfbak die naar keuze geheel automatisch of manueel via de lepels achter het stuur kan worden gereden. En dat voor 17.550 euro. De basisversie met handgeschakelde 1.4 motor kost 15.550 euro, en dat is een meevaller.

pierre darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content