A. Designers

De vijf namen van ontwerpers wier kledingrekken u deze zomer niet mag overslaan. Alfabetisch gerangschikt.

Dirk Bikkembergs: ere wie ere toekomt, want Dirk Bikkembergs is al veel langer bezig met de fusie van sport en chic dan diegenen die er onlangs een patent op hebben genomen. Deze zomer heeft hij een onderkoelde maar erg consistente collectie, met veel groen, elektrisch blauw en wit, in leder en nylon. Robuust en toch licht.

B. Hebbe-items

een Oostbloktrui van Raf Simons, omdat u er al jaren heimelijk van droomt maar er nooit eentje vond met de juiste proporties. Tot nu.

een gefronst lederen jasje van Gucci, want die zijn vicieuzer en venijniger dan de gewone motorcross-varianten.

een Medusa-jasje in sweaterstof, en een Fred Perry-achtige polo, allebei van Versace, om aan te tonen dat u weliswaar kaviaar eet, maar dan gewoonweg buiten, op de straathoek.

een pak van Prada, in lila, omdat sommige winnende formules maar beter niet gewijzigd worden.

een hemd van Jil Sander, om te bewijzen dat ook u niet bang bent van een flinke bedrukking maar bovenal streng minimalisme verkiest.

een roze jack, of een kreukende technojas, van Emporio Armani, want sport-chic mag dan wel wijdverbreid zijn, een felle kleur maakt het nog vooruitstrevend ook.

een quasi-afgebleekt hemdjasje van Miyake, omdat de military look nog steeds even in is als tevoren, maar hoe authentieker ogend, hoe beter.

een patchworktrui van Comme des GarƧons, om puur esthetische redenen. Schots en scheef is nog altijd beter dan netjes en recht, zeker als er Comme in het label staat geschreven.

een lichtblauwe lederen broek van Yves Saint Laurent pour homme, om er iedereen de ogen mee uit te steken, zelfs zonder erin te heupwiegen.

verder op de label-verlanglijst: een met het cijfer 13 bedrukte sweater en een gewatteerde militaire jas in blauw van Christophe Charon, een outdoorjas van CP Company, een polo in pistachegroen van Lacoste, een witte trenchcoat van Burberry, een knalrode zwembroek van Speedo, een al op voorhand versleten uitziende maar toch nieuwe jeans van Armani Jeans, iets van Levi’s Vintage Clothing, een uit verschillende tweedehandstruien samengestelde sweatshirt van Noki en een Kill Yr Idols T-shirt van Product 250.

C. Label van het seizoen

Liefhebbers van survivalist urban wear blijven zweren bij de ontwerpen van goeroe Massimo Osti, maar het is evengoed shoppen bij Final Home, het Japanse label opgestart door Kosuke Tsumura, in een vorig leven assistent bij Issey Miyake. Final Home maakt zijn naam waar: de kleren zijn zo multifunctioneel en praktisch dat men er gemakkelijk in kan wonen. Een van de meest opzienbarende Final Home-ontwerpen is een doorzichtige jas, ‘gevoerd’ met krantenpapier (ooit heeft de designer buiten in de nachtelijke kou moeten slapen, alleen beschermd door wat oude kranten, vandaar). Ook gegeerd is de Final Home-parka met maar liefst 44 zakken. Een gilet kan dan weer omgevormd worden tot een draagtas. Maar Final Home is geen gimmick-label, daarvoor zijn de kleren (steeds voorzien van een zelf in te vullen paspoort) te mooi gemaakt en te zalig om te dragen. Het merk is jammer genoeg ook niet echt goedkoop, maar daar zitten de importkosten voor een groot deel tussen. In Japan zijn er ondertussen 12 Final Home-winkels, in Amerika al eentje. Hier in BelgiĆ« wordt dit toplabel verkocht bij Walter, in Antwerpen.

D. Prints

Elke zomer duikt er wel wat batik of een streepje op, maar dit seizoen is het hek van de dam. De prints zijn deze keer heller, drukker en fraaier dan ooit; exotisme viert weer hoogtij, net als in de vroege jaren ’80. Veel motieven van bloemen en planten gekweekt op verre eilanden; maar ook vlinders, slangenhuid en strandlandschappen, en zelfs – zoals op de broeken van D&G – rijpe kersen, aardbeien en pruimen.

E. Kapsel van het seizoen

De vin. Ofte de hanenkam voor jongens die bang zijn voor de tondeuse. Hedi Slimane, de ontwerper van Yves Saint Laurent pour homme, heeft zo’n vin, net als vele andere Parijse en Londense jongens. Het is een haartooi waarvoor je niet eens naar de kapper moet: gewoon veel gel kopen en de haren op de kruin in een omhoogstekende punt trekken. In onze contreien doet de vin te traag z’n intrede, toch naar onze zin. Vandaar dat we deze coiffure bombarderen tot kapsel van het seizoen.

F. Campagnes

Reality-fotografie doet het almaar minder goed in Modeland, maar als het genre goed bedreven wordt, dan werkt het nog steeds. Zie de reclamecampagnes van CAT, ofte Caterpillar: het schoenen- en kledingmerk werft al vele seizoenen lang klanten met fotoreeksen van staalarbeiders, telefoonoperators en andere gewone beoefenaars van gewone beroepen. Net als die van Benetton is de CAT-publiciteit bewust multiraciaal, maar dan minder glossy en positiever. CAT geeft een erg duidelijk beeld door, zonder al te veel product te laten zien, wat bewonderenswaardig is.

Even sterk zijn de promobeelden van het Californische skatemerk StĆ¼ssy, al twee seizoenen lang gefotografeerd door Juergen Teller: stille maar karaktervolle portretten van doordeweekse jongens op straat, zonder de gebruikelijke kijk-eens-hoe-cutting-edge-we-zijn-poses.

G. In & Uit

Muziek

In: Sigur Ros, uit IJsland. Hun muziek klinkt winters en spookachtig, maar is ook ’s zomers bloedmooi.

Uit: Blur, want ze doen iets te hard hun best om hip te zijn, en dat al net iets te lang.

Sekssymbool

In: Mariah Carey, zeker nu ze haar promofoto’s door David Lachapelle laat maken.

Uit: Milla Jovovich, zeker na haar rol als Jeanne d’Arc.

Stijlicoon

In: Liam Gallagher. Jawel, nog steeds.

Uit: Johnny Depp. Al lang.

Stad

In: Berlijn, hoewel het haasten wordt, want de stad is bijna helemaal opgekalefaterd.

Uit: New York, want daar gaat iedereen heen die Londen als ‘uit’ bestempelt.

Food

In: de keuken uit het Midden-Oosten, omdat die vooral op smaak, en niet op presentatie gebaseerd is. En omdat die nog niet op de voorplaat van hippe bladen staat.

Uit: Japans, of wat ervoor moet doorgaan.

Hobby

In: gewichtheffen, omdat men dat thuis kan doen, desnoods door de sofa op te tillen.

Uit: wandelen, omdat er buiten steeds minder te zien is.

Auto

In: de Ford 021C, ontworpen door Marc Newson, omdat die echt op een speelgoedauto lijkt.

Uit: de Smart, omdat die probeert op een speelgoedauto te lijken.

Mascotte

In: de Satan-figuur uit South Park, omdat die van leuke verboden dingen houdt.

Uit: Flat Eric, maar die had er de laatste tijd toch geen zin meer in.

Accessoires

In: zware, lederen armbanden, zeker in combinatie met een keurig kantoorhemdje.

Uit: bodybags, want (vele) zakken in en op kledingstukken zijn nog niet afgeschaft, toch niet bij ons weten.

Levenswijze

In: werken, want dat loont.

Uit: travelling, want men komt altijd dezelfde ‘ongrijpbare’ geesten tegen.

Wonen

In: kamerplanten, want daarin is de keuze onbeperkt.

Uit: computers in de woonruimtes, omdat die vloeken met de kamerplanten.

Peter De Potter / Foto’s Etienne Tordoir e.a.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content