Emmanuelle Lebas (24)

Geboren : Ukkel.
...

Geboren : Ukkel. Studies : eerste graad aan de Académie des Beaux-Arts van Vresse (België), daarna naar Brussel en La Cambre mode(s), aan de ENSAV waar ze in juni van dit jaar afstudeerde.Winnares van de Codefrisko/Pure-prijs in juni 2012. Ervaring : Diverse succesvolle stages, bij Cathy Pill, Ann-Sofie Back, Cheap Monday en bij een traditionele kleermaker, plus een speciale stage voor schoenen, waarvoor ze een boontje heeft, in Frankrijk bij Joachim de Callataÿ en Robert Clergerie. Naam van haar damescollectie : Statuary.Ze zocht haar inspiratie zowel bij de garderobe van Serena Williams als bij antieke sculpturen. Historische stukken, inclusief de 'sportkleren' van begin negentiende eeuw, met die "lange proporties, ongeschikt om sporten te beoefenen. Maar ik wilde een sportieve elegantie terugvinden". Vandaar haar bijzondere aandacht voor plissé, hét symbooldetail bij sportkleding. "Dit leidde me naar de Grieks-Romeinse architectuur met haar zuilen." Haar onderzoek stuurde haar naar uitgepuurde silhouetten, met het plissé van weleer, maar in 3D-interpretatie. En dat alles uitgevoerd in crêpe vanwege de "zware, ondoordringbare plooival". Daarbij speelt ze met "streperige texturen en veel wit, de officiële kleur van Wimbledon, waardoor de architectonische uitwerking van de collectie wordt versterkt." Ze gaat bovendien de confrontatie aan met kleuren die "clashen", zoals Perzisch blauw, bourgognerood en neongeel. "Ik wilde een mix tot stand brengen van het verleden en het heden," zegt ze, "en een contrast van grafische lijnen creëren, om het verticalisme van het geheel te doorbreken." www.emmanuellelebas.be Geboren : Poitou-Charentes (Frankrijk). Studies : een opleiding in Brussel, La Cambre mode(s), die ze voltooide in juni 2013, na een studie plastische kunsten in Frankrijk. Ze liep stage bij Balmain, J.W. Anderson en Jean Paul Gaultier, en won drie awards (Dior, Hunting and Collecting en Brussel Export) voor haar collectie in 2012. Naam van haar damescollectie : Des brillants dans le ciment. "Ik heb me verdiept in jonge meisjes die dromen van een turncarrière, kunstschaatsen, cheerleading, en die proberen een beetje glamour te brengen in een strakke, bijna grijze wereld. Mijn creaties ondergingen dus veel invloeden : de basisgarderobe van tienermeisjes uit de vroege jaren negentig, pantalon, minirokje, sweater en pull camionneur, die dan worden veredeld met wat glitter, om uit te komen bij de oogverblindende outfits van de schaatssters. En die mix wilde ik doortrekken naar de couture, maar dan in de rodeloperversie." Anaïs Lalu verzoent het onverzoenbare, met een onmiskenbare lichtheid. Borduurwerk wordt gecombineerd met luxueuze materialen, felle kleuren worden niet ontweken. Haar typering van de collectie : "De koude vloer van een kleedkamer in de winter. Tartans uit de jaren negentig. Cocktailjurken uit Amerikaanse series / een leven zonder cocktail. Briljanten gegoten in beton. De dag dat de glanzende, nauw aansluitende pakjes arriveerden. De witte sokkel waarop ze rusten. Het schoeisel der zuiverheid. Pailletten alom. Het defilé van Yves Saint Laurent voor de Wereldbeker 98. Een gemaquilleerde kwajongen. De treden van een showtrap." DOOR ANNE-FRANÇOISE MOYSON