Trekt een cover met Angelina Jolie meteen uw aandacht ? Moet u hard nadenken over titels van films waarin ze acteerde, maar kent u de namen van haar zoveel kinderen en van haar man ? U bent niet alleen. Hoewel gereputeerde trendwatchers als Martin Raymond van The Future Laboratory in Londen al een tijdje voorzichtig verkondigen dat de 'beroemdhedencultuur' op haar retour is, kun je vaststellen dat celebs nog altijd volop ingezet worden in reclame en dat hun privéleven druk becommentarieerd wordt in zowat alle media. Hilde Van...

Trekt een cover met Angelina Jolie meteen uw aandacht ? Moet u hard nadenken over titels van films waarin ze acteerde, maar kent u de namen van haar zoveel kinderen en van haar man ? U bent niet alleen. Hoewel gereputeerde trendwatchers als Martin Raymond van The Future Laboratory in Londen al een tijdje voorzichtig verkondigen dat de 'beroemdhedencultuur' op haar retour is, kun je vaststellen dat celebs nog altijd volop ingezet worden in reclame en dat hun privéleven druk becommentarieerd wordt in zowat alle media. Hilde Van den Bulck, professor in de communicatiewetenschappen aan de UA, gelooft niet in onze vermeende 'celebritymoeheid'. Zij kan het weten, want ze schreef er een verhelderend boek over. In De celebritysupermarkt onderzoekt ze de machinerie achter de beroemdheden en hun commerciële waarde voor de mediasector. Wim Denolf (onze ervaringsdeskundige in de wereld van bekende mensen, zeker als het over Madonna gaat) interviewde Van den Bulck over de link tussen de gebeurtenissen in Celebville en de waarden en normen in onze maatschappij ('Sterren op de debatvloer', pagina 64). Een beroemdheid op wereldschaal is ze (nog) niet, maar in haar thuisland Italië en in de modewereld heeft ze al naam weten te maken : Delfina Delettrez Fendi. " Some girls have all the luck" lijkt wel op haar tengere lijf geschreven. Delfina groeide op in de beroemde modefamilie Fendi en heeft de look en de flair van een echte Romeinse. Pas 21, bracht ze al een eigen juwelenlijn op de markt. Dat maakte haar tot het ideale model voor een modeproductie waarin uitzonderlijke juwelen centraal staan ('Hartstochtelijke edelstenen', pagina 28). Verschillender dan die van Delfina Delettrez Fendi kan de achtergrond van allround kunstenaar en ontwerper van aparte juwelencollecties Justin Giunta niet zijn ('Subversieve juwelen', pagina 36). Deze Amerikaan uit de geboortestad van Andy Warhol (Pittsburgh, Pennsylvania) raakte verknocht aan New York, waar hij juwelen begon te ontwerpen omdat hij geen andere job vond. In een razendsnel tempo werd hij de lieveling van de Amerikaanse modewereld en de lijst van filmsterren die gespot worden in zijn ontwerpen, is lang. Niet dat Justin Giunta met traditionele en dure materialen werkt. "Ik wil de kostprijs van de juwelen in vraag stellen door het unieke concept van het ontwerp hoger in te schatten dan het verwerken van dure materialen. Ik hergebruik vooral materialen die niet veel kosten in grote accessoirestukken die dienen als een soort decoratie van het lichaam." Zijn collectie heet niet voor niets Subversive Jewelry. Maar ook in België creëren ontwerpers juwelencollecties in onalledaagse materialen en met uiteenlopende vormen. In 'Belgische blikvangers' (pagina 45) laten Evelien Bracke en Barbara Witkowska u kennismaken met vijf opvallende namen in de juwelierswereld.