Een stromend beekje zelfs, want in Milaan en Parijs, waar de voorbije weken de collecties voor zomer 2006 werden voorgesteld, was romantiek niet van de lucht. Nee, niet die van de new romantics in de jaren tachtig. Daarvoor is de kleding te clean en te zakelijk û dit is en blijft het tijdperk van de neocons. Bovendien boeren veel gevestigde modehuizen en jonge ontwerpers niet erg goed, en dus doen die liever niet al te gek.
...

Een stromend beekje zelfs, want in Milaan en Parijs, waar de voorbije weken de collecties voor zomer 2006 werden voorgesteld, was romantiek niet van de lucht. Nee, niet die van de new romantics in de jaren tachtig. Daarvoor is de kleding te clean en te zakelijk û dit is en blijft het tijdperk van de neocons. Bovendien boeren veel gevestigde modehuizen en jonge ontwerpers niet erg goed, en dus doen die liever niet al te gek. Met roodwarme, Noord-Afrikaanse romantiek à la The sheltering Sky bijvoorbeeld, de roman van Paul Bowles. Stefano Pilati noemde hem de muze van zijn Yves Saint Laurent-collectie, maar soortgelijke ingrediënten verschijnen zowat overal : pakken in stoffige zand- en aardetinten, en hebbedingen als safari-jasjes met borstzakken en een ceintuur - Louis Vuitton, Valentino en ook Dirk Schönberger bieden een hele waaier aan. Andere sleutelelementen zijn comfortabele pantalons in linnen of gewassen katoen en reistassen in wit canvas en bruin leer. Helemaal in worden keurige shorts en bermuda's, het liefst met een plooi en onder een krap colbertje of een geplisseerd hemd, zoals bij Neil Barrett of Alexander McQueen. Makkelijker zijn de espadrilles die onder meer bij Paul Smith, Kris Van Assche en Xavier Delcour te zien waren. Wit, ecru en beige zijn vasthouders het volgende zomerseizoen, net als de romantiek van de jazzy jaren dertig en The great Gatsby. Die inspireert vooral Italiaanse modehuizen als Prada. Daar waren witte en beige pakken te zien, naast kleurrijke hemden met hartjes en opgerolde mouwen en flinterdunne sweaters in zacht zeegroen of zonnegeel. Het bonte kleurenfestival van de laatste maanden is dus afgelopen : wit wordt uitgespeeld tegen zwart ( Gucci) of pastels (Versace, Dirk Bikkembergs), of soms purper en oranje. Combineren mag trouwens weer, zoals in de mix van keurige jasjes met sports- of homewear, zoals bij Dolce & Gabbana of, heel anders, Ann Demeulemeester. Ook in de maritieme yachtclublook van Trussardi, Louis Vuitton of Valentino blijft de witte pantalon overeind, dan onder een donkerblauwe blazer met gouden knopen. Zulke aristocratische details, denk ook aan foulards, jasjes met college-insignes en klassieke schoenen, zijn in trek, maar blijven discreet. Hetzelfde geldt voor halskettingen en pins met een juweel in zilver of kleurrijke edelstenen ( Miu Miu, Emporio Armani, Dirk Bikkembergs) en blinkende gespen en riemen met spijkers ( Dolce & Gabbana, Versace). Bij het Belgische duo Les Hommes worden blazers, bandplooibroeken en zelfs T-shirts afgewerkt met pythonleder. Romantisch slaat niet meteen op Satyricon, de film over Romeinse decadentie die Raf Simons inspireerde. Zijn modellen schreden echter door de Giardino di Boboli in Firenze als jonge Romeinen, met hooggetailleerde, wijde pantalons, transparante trenchcoats, mesh-tunieken en Gladiator-sandalen, al dan niet op een stevige sneakerzool. Ondanks de technische stoffen was het resultaat niet kil, maar dromerig. Een heroïsch, maar kwetsbaarder mannenbeeld verscheen bij Kris Van Assche en Dries Van Noten : de elegantie van Argentijnse mannen en tango bij de één, Spaanse stierenvechters bij de ander. Van Noten zat met Paul Smith en Giorgio Armani ook helemaal op de trend met rijkelijk borduurwerk. Mannen worden volgende zomer immers versierd : met pakken in paisleymotieven of glansstoffen (Emporio Armani, Dolce & Gabbana, Dior, Martin Margiela), hemden met gouddraad ( D&G) of zilveren lovertjes (Van Assche). Donatella Versace sierde haar tropische Miami Vice-look met barokke goudborduursels, zowel op oliezwart leer als witte jeans. Denim is volgende zomer immers terug van weggeweest en gevarieerder dan ooit : van bleke jaren tachtig-wassingen ( Stephan Schneider, Bernard Willhelm) tot donkerblauw ( Jil Sander, Vivienne Westwood) en zwart ( Veronique Branquinho). Elders waren jeans gescheurd of van metaalwerk voorzien (Dirk Bikkembergs, Dolce & Gabbana). Ondanks de romantiek van Capri, Sevilla en Noord-Afrika heeft de mannenmode haar oog voor de realiteit, het straatbeeld, dus niet verloren. n Tekst Wim Denolf l Foto's ReportersMannen worden versierd : met glansstoffen, gouddraad of zilveren lovertjes.