Ik zal de tijdgeest wel mee hebben zeker ?" Vraag Pablo Piatti waarom zijn muurschilderingen hot zijn, en de bescheiden Antwerpenaar - ze bestaan - weigert zichzelf op de borst te kloppen. Ook al werkt hij samen met Belgische architecten, interieurinrichters en smaakmakers als Stéphane Boens, Jean-Philippe Demeyer, Gert Voorjans en Dominique Desimpel. "Mijn klanten willen interieurs met een persoonlijkheid en met een verhaal", zegt hij. "Decoratief is geen scheldwoord meer. Dat kille minimalisme is wel wat over, niet ?"
...

Ik zal de tijdgeest wel mee hebben zeker ?" Vraag Pablo Piatti waarom zijn muurschilderingen hot zijn, en de bescheiden Antwerpenaar - ze bestaan - weigert zichzelf op de borst te kloppen. Ook al werkt hij samen met Belgische architecten, interieurinrichters en smaakmakers als Stéphane Boens, Jean-Philippe Demeyer, Gert Voorjans en Dominique Desimpel. "Mijn klanten willen interieurs met een persoonlijkheid en met een verhaal", zegt hij. "Decoratief is geen scheldwoord meer. Dat kille minimalisme is wel wat over, niet ?" Pablo Piatti groeide op in Buenos Aires, maar verhuisde naar Antwerpen dankzij een ontmoeting met Brian Redding van Scapa. Hij werkte een tijdlang als mode-illustrator en stylist, onder meer voor Scapa en Essentiel, maar maakt nu vooral Bespoke Murals en Decorative Paintings. Een soort haute couture voor muren dus ? "Mensen die mij bellen, vragen exclusieve decoratie. Iets wat verder gaat dan behang of schilderijen in een lijst. Iets wat niemand anders heeft. Iets wat speciaal voor hen ontworpen is en deel uitmaakt van het huis." Nee, Piatti heeft geen catalogus, waar zijn klanten planten, bloemen, vogels of takken uit kiezen. Voor elk project maakt hij een unieke verfschets, op basis van de bestaande architectuur en het aanwezige meubilair. Bij een Knokse klant schilderde hij wit tropisch gebladerte tegen een groenige achtergrond. Voor Charlotte Van Gijsel uit Kapellen bedacht hij een pistachekleurige chinoiseriekamer, compleet met exotische vogels en bloesems. "Een goeie muurschildering doet je reizen in je hoofd reizen", zegt ook Angèle Boddaert, de Brugse decoratieve schilder met Armeense roots. "Zo'n fantasielandschap is een soort escapisme, een imaginaire vlucht uit de realiteit." Aan abstracte kleurvlakken, valse perspectieven of trompe-l'oeils waagt Piatti zich niet. Dat is meer de specialiteit van Ignace Coppens, een muralist uit Rixensart met wereldfaam. Hij vliegt de aarde rond voor binnenhuisarchitecten en decorateurs uit New York, Londen en Parijs. "Ze vragen mij om imitatiehout en -natuursteen of decoratieve elementen te schilderen. Soms illusoire architectuur, zoals valse plinten of moulures. Maar soms ook een complete binnentuin." Coppens studeerde aan het Institut Supérieur de Peinture Van Der Kelen in Brussel, net als Angèle Boddaert. Zij wordt veel gevraagd voor restauraties in historische panden, waar ze marmer-imitatie, bladgoud of sterrenhemels schildert. Bijvoorbeeld voor Patisserie Meert en bar-restaurant Le Mathis in Parijs en in de Sint-Hubertusgalerij in Brussel. Maar ze doet evengoed hedendaagse ingrepen in woningen, winkels, bars of restaurants in binnen- en buitenland. Voor haar wanddecoratie in het Nieuwpoortse restaurant Flavie's Tafel inspireerde ze zich op een befaamde Grieks-Romeinse vloermozaïek in de Vaticaanse Musea : een vloer met allerlei etensresten na een copieuze maaltijd. "Ik maakte kleine stilleventjes met zeevruchten, gecombineerd met transparant servies in felle kleuren. Op basis van mijn kleurenpalet kozen we ook de stoffen en tinten voor de kussens en de tafeldecoratie. Zo klopt het plaatje." Piatti volgde kunstacademie in Argentinië, maar is qua muurdecoratie autodidact. "Ik ben gespecialiseerd in figuratieve natuurelementen," zegt Pablo, "denk aan woeste jungletaferelen, volière- scènes, maar ook imitatie van natuursteen. Nu ben ik bezig aan een junglekeuken. Een soort geschilderde wintertuin, naar ontwerp van interieurarchitect Jean-Philippe Demeyer. Mijn plantenmotief moet een complete muur overwoekeren. Zelfs over de dure 18de-eeuwse Engelse spiegel moet ik takken schilderen. Ik werk nogal spontaan. Op de muur schets ik weinig op voorhand, ik begin meteen. Zo'n mural groeit organisch, net als een boom in de natuur. Voor de moeilijkste dieren gebruik ik wel een digitale database met spiekprentjes. Allerhande toekans heb ik bijvoorbeeld in mijn archief staan. Ze kijken in alle mogelijke richtingen.' Door Thijs Demeulemeester"Mensen die mij bellen, vragen iets exclusiefs" "Zo'n mural groeit organisch, als een boom in de natuur"