" We are the ones we've been waiting for." Deze uitspraak van verkozen president Barack Obama is volgens trendwatcher Iris Nowacki tekenend voor de nieuwe man, ofwel : de creatieve klasse. In opdracht van Nivea spoorde zij trends op die de huidige mannelijke identiteit blootleggen. Zij ziet een reactie op een soort misandrie, vrouwelijk chauvinisme, of sterker nog : mannenhaat. Vooral het onderwijs vervrouwelijkte de laatste jaren sterk, waardoor er voor jongens en mannen dringend nood is aan een nieuw mannelijk rolpatroon.
...

" We are the ones we've been waiting for." Deze uitspraak van verkozen president Barack Obama is volgens trendwatcher Iris Nowacki tekenend voor de nieuwe man, ofwel : de creatieve klasse. In opdracht van Nivea spoorde zij trends op die de huidige mannelijke identiteit blootleggen. Zij ziet een reactie op een soort misandrie, vrouwelijk chauvinisme, of sterker nog : mannenhaat. Vooral het onderwijs vervrouwelijkte de laatste jaren sterk, waardoor er voor jongens en mannen dringend nood is aan een nieuw mannelijk rolpatroon. De kernwoorden in dit verhaal van de creatieve klasse ? 3 T's : Tolerantie (lees : een afkeer van conformistische belangen als vast werk en pensioen, tot zelfs geflirt met de illegaliteit), Talent en Technologie. Mannen die bepaalde 'vrouwelijke' taken zoals kinderzorg overnemen maar tegelijkertijd man blijven : maatschappelijk verantwoorde ondernemers en moedige pioniers. Hier gaat Nowacki wel behoorlijk kort door de bocht : ze vindt uiteraard enkele mannen die perfect in dit plaatje passen, neem nu Al Gore, modeontwerper Peter Ingwersen, of dichter bij huis, designer Arne Quinze, maar vergeet dat de 'creatieve klasse' ook pioniersvrouwen omhelst, neem nu wijlen Body Shop-oprichtster Anita Roddick, de superster-met-ethisch-bewustzijn Angelina Jolie, of, alweer dichter bij huis, topzakenvrouw Francine Swiggers. Maar als we Nowacki mogen geloven, nemen mannen met succes bepaalde 'vrouwenrollen' op zich, terwijl vrouwen op hun beurt gebukt gaan onder de zware last mannen te willen overtreffen. Sommige woorden zijn perfect in hun eenvoud. Metroseksueel was dat niet, menaissance net wel. De wedergeboorte van de man. Helaas blijkt het wel zo'n typisch containerbegrip. Neem nu de website AskMen.com, waar onder de titel Rules For The New Menaissance wordt gepleit voor de terugkeer van de ouderwetse macho. De auteur van deze blog voelt de nood om mannen een hart onder de riem te steken : geef niet meer toe aan de seksuele intimidatie door vrouwen (lees : alleen seks als zij haar zin krijgt), hou de knip op je portefeuille en zeg wat je zelf wilt. Gedaan met het vrouwelijke profitariaat, daar komt het zo'n beetje op neer. Toch is deze oproep tot regelrechte machismo eerder uitzonderlijk. De 'echte' menaissance-man houdt vooral vast aan 'mannelijke waarden', zoals assertiviteit en vastberadenheid, maar met een open, tolerante blik, zonder die ongezonde portie vrouwenhaat. Het trendbureau The Future Laboratory voerde voor het mannenblad Esquire een onderzoek naar mannelijkheid vandaag, en stelde volgende definitie op voor de menaissance-man : "Mannen die openstaan voor nieuwe ervaringen, die niet bereid zijn zich aan te passen aan strakke, conventionele levensfases, die blij zijn met een leef/werkbalans die hen meer sociale mobiliteit geeft, en die geven om culturele ervaringen als literatuur, geschiedenis, design, lifestyle, mode en reizen." Hun kwaliteiten ? Intelligentie, zelfvertrouwen, zorgzaamheid, vrolijkheid en flexibiliteit. Ze zijn ook blij met hun mannelijkheid, wat de groeiende interesse voor pakken op maat, accessoires, baarden, snorren en zelfs lichaamshaar moet verklaren. Dus, in tegenstelling tot de metroseksueel : een afkeer voor waxen. De menaissance-man is een man, geen jongetje. Goed, we weten wat we (al dan niet) zijn. Nu de toekomst nog, want dàt is net wat trends zo spannend maakt. Dominique Leguay van het trendbureau Alchimie kreeg van Biotherm de opdracht om in de (mannelijke) toekomst te kijken en voorspellingen te doen voor de komende dertig jaar. Een greep uit haar wilde ideeën. Zelftransplantatie van de huid (2010) : je stopt een stukje van je eigen, jonge huid in een potje, laat die cultiveren, en zet ze er achteraf weer op. Lekkere hybriden (2013) : antirimpelappels, met extra antioxidanten. Extremofielen (2014) : nieuwe cosmetische ingrediënten op basis van ultraresistente organismen. Geluksbio-logie (2016) : maak je depressieve huid weer gelukkig, en krik meteen je libido op. De mannenpil en een HIV-vaccinatie (2018) : de vrije liefde komt terug. Slimtextiel (2031) : je T-shirt toont of je verliefd bent. Auto-regeneratie(2033) : een crème die herkent wat je precies nodig hebt. Mensenmix (2035) : verander eens van huidskleur. Heel fijn allemaal, maar hoe kan Leguay zo overtuigd zijn van de data die ze lukraak op deze voorspellingen lijkt te kleven ? "Deze evoluties zijn al begonnen, maar het is nu vooral een kwestie van financiering. Dit zijn dus schattingen, maar wel realistische. Neem nu de anticonceptiepil voor mannen, die is al in wording, maar vandaag is het probleem nog dat die het libido een beetje vermindert." Als je nieuwe huid kunt laten transplanteren op je verrimpelde vel, wie gaat er dan nog crèmes smeren ? "Crèmes bestaan al sinds mensenheugenis, en zullen dan ook niet verdwijnen, ze zijn een manier om in contact te staan met je eigen lichaam. En, specifiek voor mannen, geloof ik ook sterk in crèmes met radicale resultaten." In navolging van Leguay, zijn ze bij Biotherm ook zelf aan het fantaseren geslagen, en hebben ze enkele futuristische mogelijkheden voorgesteld. Onze favoriet ? Plasmakopjes. Gebaseerd op het eeuwenoude, magische masker dat je voor één avond de kans geeft om wie dan ook te zijn. Eerst zou je op je computer een gezicht moeten ontwerpen, dat vervolgens wordt omgezet in een soort plasmascherm, of artificiële huid, die perfect op je hoofd past. Alle dagen carnaval, dus. Door Stefanie Van den Broeck / Illustratie Ellen van Engelen