Hoe de toekomst van de lingerie en beenmode eruit ziet, is moeilijk te voorspellen. Op enkele jaren tijd kan veel veranderen. Maar sommige merken zetten een toon in die wellicht navolging zal krijgen. De minimizer en hydraterende panty van Dim.

Louis XIV deed het ons voor. Vroom en streng geworden aan het eind van zijn bewind, verzocht hij vrouwen hun ronde vormen wat minder onstuimig aan de mannenogen op te dringen, maar integendeel weg te moffelen onder een neerdrukkende constructie die zedigheid predikte. Ook ten tijde van koningin Victoria werd het opwaarts drukkende corset vervangen door een minder ophemelend exemplaar. En zo hebben zich in de geschiedenis wel meer op- en neerwaartse tendensen ontwikkeld in de corsetterie.

Niet dat we tegen de eenentwintigste eeuw aan gedreven worden door puriteinse beweegredenen, want het lichaam mag nog steeds gezien worden. Maar het is opvallend hoe ook in ons huidig modebeeld tegenstellingen elkaar kruisen. Nog geen vijf jaar geleden lokten de “ogen” van het Tsjechisch model Eva Herzigova duizendén vrouwen naar de lingeriewinkels om de divamakende Wonderbra te bemachtigen. Gedreven door het fenomenale succes lanceerden andere merken naar analogie ook push-ups in hun collecties. De volle borsten-met-het-spleetje vierden hoogtij. En nu zien we hoe – na Marks & Spencer, die de weg plaveide – ook het jonge merk Dim de lancering van de minimizer voorbereidt. “De minimizer is een reactie op de push-up, zonder dat deze moet verdwijnen”, zegt Ingrid Macours, marketing manager bij Dim. “Alleen willen we een antwoord bieden voor vrouwen die niet gediend zijn met een push-up, maar juist iets kleinere, minder in het oog springende borsten willen. Het is opvallend hoe de borstomvang van jonge meisjes de laatste jaren toegenomen is. Zij hebben nu gemiddeld een C-cup. Een bizarre en zeer recente evolutie, die te wijten kan zijn aan het toenemend pilgebruik, de invloed van chemische substanties op onze hormoonhuishouding, of zelfs door een betere voeding. Hoe het ook zij, feit is dat tegenwoordig 50% van onze verkoop begint vanaf de C-cup. We willen zoveel mogelijk vrouwen kunnen bieden waar ze nood aan hebben.”

De minimizer is er nog niet, maar komt volgend jaar het reeds ruime gamma vervoegen. Zusterlijk naast de push-up, zoals ook de sportieve lijnen naast de romantische kant hangen, en de barokke lingerie naast de pure glamour. Variatie is wellicht de trend van de toekomst. “Maar hoe gevarieerd de modellen en lijnen ook zijn, de conditio sine qua non bij goede lingerie blijft nog altijd comfort”, zegt Ingrid Macours. “Lingerie moet zitten als een tweede huid.” Het streven naar de optimale pasvorm en de beste steun is dan ook een blijvende uitdaging voor de toekomst.

Ook al is op dat vlak al heel wat gebeurd. “De laatste tien jaar zijn gekenmerkt geweest door een de enorme ontwikkeling in materialen”, merkt Dim-directeur Roger Van Den Bril op. “Vroeger had je uitsluitend katoen en kant. Nu heb je lycra, microvezel, sponsen die vochtabsorberend werken, materialen die minder snel kreuken, sneller drogen, makkelijker te onderhouden zijn. Bovendien wordt er steeds beter uitgekeken naar welk materiaal voor welke functie gebruikt kan worden: sommige materialen bieden steun, andere zijn vochtabsorberend… Een goede beha bestaat algauw uit een twintigtal stukken die naargelang het model, het doel en de grootte van de cup op een juiste manier in elkaar gestoken moeten worden. En dat kan steeds beter. Elk zichzelf respecterend merk is verplicht om aan research te doen, om zijn knowhow uit te breiden om steeds betere kwaliteit te kunnen bieden.”

Materialen worden verder geanalyseerd naar kwaliteiten. Smelttechnieken worden ontwikkeld om stoffen blijvend en comfortabel aan elkaar te kunnen hechten. En zelfs ruimtevaartingenieurs worden ingeschakeld om na te gaan op welke manier een beha de borsten het doeltreffendst kan ondersteunen. Alles voor de beste lingerie. Die dus mooi en sensueel moet zijn, maar bovenal aangenaam en makkelijk.

En meer nog. Want wat je zo dicht op je huid draagt, moet ook letterlijk lief zijn voor je lichaam. En dat is een andere belangrijke tendens die de komende jaren wellicht zal tekenen.

In de zomer van 1997 kwam het Franse merk Neyret met geurende lingerie op de markt: een fruitig parfum, ontworpen door de Japanse parfum-ontwerper Takasago, werd in microscopisch kleine capsules aan het weefsel van de lingerie bevestigd. Door wrijving breken de capsules en geven zo een heerlijk parfum vrij dat perfect aansluit bij het romantische imago van de lingerielijn. De collectie heeft zoveel succes dat volgend jaar een nieuwe wordt verwacht met een iets gewijzigd, wat kruidiger parfum.

Neyret is niet onmiddellijk van plan de techniek van de microcapsules verder aan te wenden voor andere doeleinden, maar de toon is gezet. Dim gaat zelfs een stapje verder, en wel in een domein waar ze altijd wat trendaangevend is geweest: de beenmode. “Het is nog een beetje vroeg, want het product komt pas volgend voorjaar uit, maar na drie jaar research kunnen we toch al een tipje van de sluier lichten”, zegt Ingrid Macours. “Als je naar de laatste ontwikkelingen in de beenmode kijkt, zie je de relaxerende voetzool, een panty met masserende eigenschappen, stuk voor stuk kwaliteiten die het lichaam ten goede komen. Daaruit blijkt dat deze sector een cosmetisch, verzorgend karakter aan het krijgen is. Vanuit dat idee hebben we willen onderzoeken welke vraag er bij vrouwen bestaat. Ons vielen twee problemen op: enerzijds de uitdroging van hun huid onder hun kleren, anderzijds een slechte bloedcirculatie door het vele zitten, de pil, het roken… met zware benen tot gevolg. Dankzij deze techniek kan een uitgekiende hydraterende substantie op basis van oliën in microscopisch kleine capsules worden aangebracht die op hun beurt op de vezels van de weefsels worden gefixeerd. Door het dragen, door de wrijving, breken de capsules open en komt de substantie vrij. De hydratatie werkt op twee manieren: enerzijds wordt een film gelegd op de huid zodanig dat het aanwezige vocht behouden blijft, anderzijds brengt het ook zelf vocht in.”

Bij de relaxerende kousen wordt een tonifiërende substantie ingebracht die ontlastend en verfrissend werkt. De microcapsuletechniek wordt bij deze kous gecombineerd met een al bestaande progressieve breitechniek, die ervoor zorgt dat de kous op bepaalde delen van het been meer druk uitoefent, wat de bloedcirculatie bevordert. Hydratatie en massage, dankzij je kousen – het opent wellicht ook de weg voor een cosmetische aanpak in de lingerie.

Deze tendens bevestigt alleszins het gegeven dat vrouwen steeds uitdrukkelijker vragen naar onderkleding die de kwaliteit van hun leven verbetert. Toch blijkt uit cijfers dat zeven op tien vrouwen met de verkeerde lingerie rondlopen. “Vrouwen kennen over het algemeen hun maten niet goed, weten niet wat zij precies nodig hebben”, bevestigt Ingrid Macours dit. En dat is jammer. Want terwijl zij zich kwellen met een knellende kous of een niet-steunende beha, staat de technologie niet stil en sparen grote huizen geld noch moeite om juist lingerie en beenmode te maken die hen op het lijf geschreven is – tot op het microscopische af. Vrouwen worden overladen met visuele reclame die tot de verbeelding spreekt, maar worden misschien niet expliciet genoeg geïnformeerd over de kwaliteiten van de lingerieproducten die ze kopen. Ook daar is dus werk aan de winkel.

Anne Wislez

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content