Meer info : 03 685 61 25 of op de website : www.bleu-du-maine.be

We hebben het gevoel dat we na vijf jaar oefenen klaar zijn voor het grote werk”, zegt Didier Vorsselmans, zaakvoerder van Bleu-du-maine.

Het Vlaamse kledingmerk gaat zijn zesde jaar in met een eerste totaalcollectie Ć©n een nieuwe styliste, Annique Van de Broek.

Bleu du Maine is ook de naam van een Frans schapenras. Dat het merk vooral bekendheid verwierf met wollen tricots, is dus niet verwonderlijk. “Zes jaar geleden zijn we begonnen met Ć©Ć©n pull-over”, vertelt Vorsselmans. “Geleidelijk zijn we gegroeid, elk seizoen een paar nieuwe modellen. Eerst alleen een dameslijn, daarna ook een kindercollectie. Voor de komende winter zijn we, heel beperkt, begonnen met T-shirts en sweatshirts en volgend seizoen komen we voor het eerst uit met een volledig afgewerkte collectie : truien, T-shirts, bloesjes, kleedjes Ć©n rokjes.”

In de beginjaren werkte de firma alleen met freelance stylisten. Die ontwierpen elk een paar truien voor Ć©Ć©n seizoen. Vorig jaar ging Bleu-du-maine met Annique Van de Broek in zee. Ze tekende de wintercollectie voor 2005 en de eerste totaalcollectie voor de zomer 2006. In 1994 werkte ze een tijdje voor Walter Van Beirendonck en daarna jarenlang voor Dialogue, Scapa en Donaldson, waar ze ook voor het breigoed verantwoordelijk was. Met de nieuwe ontwerpster is ook de stijl van Bleu-du-maine veranderd. “Het blijft natuurlijk een klassiek merk, extravagante uitspattingen vind je er niet”, verzekert Annique, “maar de nieuwe lijn is wel moderner, commerciĆ«ler Ć©n vrouwelijker. En met de zomercollectie kunnen we in 2006 voor het eerst een totaalsilhouet aanbieden, wat voor de klanten een grote vooruitgang is. Nu hoeven ze niet meer bij andere merken op zoek naar een rokje dat bij hun trui past.” De overstap van Donaldson naar Bleu-du-Maine ging voor de styliste moeiteloos. “In die zes jaar bij Donaldson heb ik ontzettend veel geleerd. De laatste tijd waren we ook daar de veeleer klassieke stijl aan het moderniseren. Ik begreep dus redelijk snel welke richting we met Bleu-du-Maine uit moesten.”

In het najaar van 2004 legde de Belgische producent, Mercatex, de boeken neer en moest Bleu-du-maine op zoek naar een nieuwe fabrikant. Sindsdien worden de pull-overs in het buitenland gemaakt. “De productieverhuizing heeft een hoop voordelen”, verduidelijkt Vorsselmans. “Het belangrijkste is een forse prijsdaling. Onze truien liggen nu dertig procent goedkoper in de winkels, zonder op de kwaliteit in te boeten. Bovendien heeft Annique meer creatieve vrijheid. Als de stylisten vroeger nog iets aan het eindontwerp wilden veranderen, een zakje op de borst bijvoorbeeld, vertaalde zich dat bij de Belgische fabrikant onmiddellijk in een meerprijs van 15 tot 25 euro. In het buitenland is die prijsverhoging verwaarloosbaar. Ze kan dus veel meer haar ding doen.”

Samen met de collectie wordt ook het aantal verkooppunten uitgebreid. Momenteel ligt Bleu-du-maine op 150 plaatsen, verspreid over Vlaanderen. De nieuwe zomercollectie komt ook in Nederlandse en Franse boetieks.

Marjolijn Vanslembrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content