A 1. ARMANI, GIORGIO

In juli van dit jaar wordt hij tachtig, maar aan stoppen denkt Re Giorgio (koning Giorgio, zoals hij door de Italiaanse pers wordt genoemd) nog niet. Velen schrijven het bestaan van Milaan als modestad en het belang van design en tailoring voor de waarde van het etiket 'made in Italy' aan hem toe.
...

In juli van dit jaar wordt hij tachtig, maar aan stoppen denkt Re Giorgio (koning Giorgio, zoals hij door de Italiaanse pers wordt genoemd) nog niet. Velen schrijven het bestaan van Milaan als modestad en het belang van design en tailoring voor de waarde van het etiket 'made in Italy' aan hem toe. Armani's ontwerpen voor Richard Gere in de film American Gigolo uit 1980 tonen de ontspannen tailoring en het zachte kleurenpalet die zijn signatuur zouden worden. Zijn stijl viel ook bij vrouwen in de smaak. In 1975 ontwierp hij zijn eerste damesjasjes, met dezelfde look en pasvorm als die voor mannen. Het breedgeschouderde Armani-pak werd het uniform voor zakenvrouwen. Toen Time de designer in 1982 op de cover zette, luidde dat niet alleen het tijdperk van Armani in, maar ook dat van de Italiaanse prêt-à-porter. Het Armani-imperium werd in de loop van de jaren uitgebreid met tal van collecties, waaronder Armani Exchange, Emporio Armani, Armani Casa en, sinds 2005, de couturelijn Armani Privé.Kleinzoon van oprichter Sotirio Bulgari, die in 1884 - exact 130 jaar geleden - zijn eerste winkeltje met zilveren en antieke juwelen opende op de via Sistina in Rome. Bulgari werd bekend voor zijn experimenten met geel goud, ongewone kleurencombinaties en juwelen met antieke munten. In 2011 verkocht directeur Paolo, samen met zijn broer Nicola en neef Francesco Trapani, het luxemerk aan de Franse concern LVMH. Designer en medeoprichtster van Marni. De zakelijke leiding van het label is in handen van haar echtgenoot Gianni, die daarnaast ook CEO van het Italiaanse bont- en lederbedrijf Ciwifurs is. Bont is daarom niet toevallig een vaste waarde in de collecties van het huis. Marni staat verder bekend voor zijn vernieuwende, eclectische stijl die grafische prints en avant-gardecoupes verenigt. Alles - van het prototype tot het afgewerkte stuk - wordt gemaakt in het atelier van Marni in Milaan. "Na 25 jaar is Roberto Cavalli eindelijk ontdekt", lachte de designer in 2001. Hoewel zijn carrière begon in de jaren zeventig (voor die van Gianni Versace, waarmee hij vaak vergeleken wordt), werd Cavalli pas eind jaren negentig echt bekend als 'de rodeloperdesigner'. Hij opende zijn eerste winkel op Italiaanse bodem pas in 1997, op het San Marcoplein in Venetië. Na de opkomst van de Japanse avant-gardemode in de jaren tachtig en het minimalisme van de vroege nineties, mocht het weer wat meer zijn. "Excess (overvloed) is success", aldus Cavalli. De latin lover verwijst in zijn dessins vaak naar het dierenrijk, met exotische dierenprints, bedrukt leer - waarmee hij zijn carrière ook begon - en reptielenhuid als een constante. Diego Della Valle is CEO en eigenaar van Tod's. Hij slaagde erin het kleine schoenenfabriekje van zijn grootvader uit te bouwen tot een succesvol luxe-imperium. Dat imperium bestaat uit drie zelf gecreëerde merken : Tod's, Hogan en Fay. Die eerste brengt sinds vorig jaar ook een volwaardige kledingcollectie op de markt, ontworpen door Alessandra Facchinetti. Daarnaast kocht Della Valle ook schoenenmerk Roger Vivier in 2002 en couturehuis Schiaparelli in 2007. Tod's meest iconische ontwerp is de mocassin. Della Valle begreep als geen ander het belang van product placement : zo kon hij Gianni Agnelli in de jaren tachtig, toen baas van Fiat, overtuigen zijn mocassins te dragen naar de wedstrijden van Juventus, wat zorgde voor een boost in de verkoopcijfers van het merk. In 2011 schonk Tod's 25 miljoen euro voor de restauratie van het in verval geraakte Colosseum in Rome. Della Valle heeft ook aandelen in een Italiaanse krant, een bank en het brillenmerk Marcolin. In 2002 kocht hij de Italiaanse voetbalclub Fiorentina. Diego Della Valle's persoonlijke waarde wordt geschat op 1,37 miljard euro. La bella figura, luipaardprint, lingerie, kant en het idee van de Siciliaanse weduwe. Domenico Dolce en Stefano Gabbana bouwden hun luxe-imperium op deze vijf style-principes. De twee debuteerden op de Milanese catwalk in 1985 en werden lange tijd beschouwd als "de jongens" van de Italiaanse mode. In 2011 werd de tweede lijn van het modehuis, D&G, stopgezet. Na een relatie van meer dan twintig jaar, ging het paar in 2005 uit elkaar. Ze bleven wel samenwerken. Dolce en Gabbana werden zopas veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van anderhalf jaar en een fikse boete voor belastingfraude. Ze gaan hiertegen in beroep. Gerolamo 'Gimmo' Etro opende in 1968 een textielfabriek net buiten Como, gespecialiseerd in stoffen met prints. Daarvoor werkte hij samen met bekende designers als Walter Albini en Sonia Rykiel. Het bedrijf is vandaag zowel zakelijk als creatief in handen van zijn vier kinderen : Veronica, Ippolito, Kean en Jacopo. Sinds 1996 brengt Etro ook prêt-à-porter op de markt. Rode draad doorheen alle collecties is het paisleymotief. Adele Fendi, meisjesnaam Casagrande, begon het leder- en bontmerk in 1925, maar het zijn haar vijf dochters Paola, Anna, Franca, Carla en Alda die het groot maakten. Niet het minst door de aanwerving van designer Karl Lagerfeld, die al sinds 1965 instaat voor het ontwerp van de hoofdcollectie. Hij creëerde onder meer het bekende FF-embleem. De Fendi-baguette, een ontwerp van kleindochter Silvia Fendi, groeide uit tot een icoon van de twintigste eeuw. Schoenontwerper Salvatore Ferragamo wordt beschouwd als een visionair. Tot zijn bekendste uitvindingen horen de platformzool (1938) en 'kooihak' (1955). Hij was ook de eerste die werkte met ongewone materialen als kurk, geweven raffia en plastic. Hij ontwierp schoenen voor Hollywoodsterren als Marilyn Monroe en Audrey Hepburn. Na zijn dood in 1960 namen zijn vrouw Wanda en intussen overleden dochter Fiamma Ferragamo de leiding over. Zij breidden het merk uit met een prêt-à-portercollectie en mannenlijn. Het bedrijf is nog altijd in handen van de familie. Bijgenaamd 'de architect van de mode', vanwege zijn opleiding en precieze technische tekeningen. Ferré werd bekend voor zijn fris witte overhemd en het gebruik van extravagante stoffen in zijn couturecollecties. In 1989 werd hij artistiek directeur van Dior, in die tijd een controversiële keuze vanwege zijn nationaliteit. Hij zou er acht jaar blijven. Ferré overleed in 2007 op 62-jarige leeftijd aan een hersenbloeding. De lente/zomercollectie van Gianfranco Ferré werd ontworpen door het duo Federico Piaggi en Stefano Citron.Valentino-rood. Weinig ontwerpers kunnen zeggen dat een kleur naar hen werd vernoemd. Het rood van klaprozen is een constante in het werk van Valentino Garavani : van zijn eerste collectie in 1959 tot zijn laatste in 2008. Naast couture, prêt-à-porter en accessoires is er ook Red Valentino, de naam van de jongere, meer romantische lijn van het huis die in 2003 werd opgestart door het designduo Maria Grazia Chiuri en Pierpaolo Piccioli. Na meer dan tien jaar onder de vleugels van Valentino, nam het duo zes jaar geleden de artistieke leiding van hem over. Valentino Garavani volgde van in het begin één simpel principe : "Ik weet wat vrouwen willen," zei hij ooit, "ze willen mooi zijn". Dat leverde hem heel wat trouwe fans op, waaronder Vogue-hoofdredactrice Diana Vreeland, Hollywoodster Audrey Hepburn en first lady Jacqueline Kennedy, wiens trouwjurk hij ontwierp voor haar tweede huwelijk met Aristoteles Onassis. Het succes van Valentino was nooit mogelijk geweest zonder het zakelijke vernuft van zijn partner Giancarlo Giammetti, die hij ontmoette tijdens zijn opleiding in Parijs. Samen richtten ze zijn label op, Giancarlo zou zijn hele carrière aan zijn zijde blijven. Gio Gucci is al veertig, wanneer hij in 1921 twee lederwarenwinkels opent in Firenze. Het zal nog zestig jaar duren alvorens het merk, onder leiding van derde generatie Gucci's, er zijn prêt-à-portecollectie toont in de illustere Sala Bianca. Gucci heeft dan al wel enkele iconische stukken op zijn palmares staan, zoals de handtas met bamboehandvat en de loafers met metalen paardenbit. Het modemerk beleeft gouden jaren in de nineties, met Tom Ford als creatief directeur. Zijn look - die hij later beschrijft als "sexy, sensual, fuck-meclothes" - straalt kracht en prestige uit, versterkt door de memorabele campagnefoto's van Mario Testino. In 2004 neemt Alessandra Facchinetti (nu Tod's) na tien jaar Ford de scepter over, om die een jaar later weer door te geven aan de huidige designer Frida Giannini. Rijzende ster van de Italiaanse mode. De 34-jarige ontwerpster werd ontdekt in 2011 tijdens Who's on Next, een wedstrijd voor opkomend talent, georganiseerd door Vogue Italia. Vorig jaar debuteerde ze tijdens de modeweek in Milaan met een show in het hoofdkwartier van Armani, die voor het eerst zijn theater en communicatieteam ter beschikking stelde van een andere designer. Haar stijl weerspiegelt haar multiculturele achtergrond : een mix van Italiaanse gratie en Haïtiaanse vrolijkheid. Directeur van Max Mara, het modelabel dat in 1951 werd opgericht door zijn vader Achille. Die geloofde als eerste in de toekomst van massaal geproduceerde mode met designerkwaliteiten. Grote namen als Karl Lagerfeld, Dolce & Gabbana en Narciso Rodriguez werkten in het geheim voor het label, onder de creatieve leiding van Laura Lusuardi, die sinds 1964 verbonden is aan Max Mara. Icoon van het merk is de 101801 : een camelkleurige jas met kimonomouwen. In 1969 lanceerde Maramotti met Sportmax een tweede label, voor een jonger publiek. Vandaag heeft de Max Mara Group een 35 labels in portefeuille. Dochter van Ottavio en Rosita Missoni, die in 1953 een breigoedatelier begonnen in de kelder van hun huis. Ze herontdekten de traditionele Raschelbreimachines, een erfenis van Rosita's familie, voor hun kleurrijk en ultralicht breigoed. Bekendste ontwerp : het zigzagpatroon. In 1997 gaf het koppel het bedrijf door aan hun drie kinderen : Angela, Luca en Vittorio, die vorig jaar overleed in een vliegtuigcrash. Angela's dochter Margherita treedt op als stijlvolle ambassadrice van het merk. Haar naam is niet bekend, maar dat van haar bedrijf vast en zeker wel. In 1977 begon Anna Molinari samen met haar echtgenoot, wijlen Gianpaolo Tarabini, het modehuis Blufin. Blumarine was het eerste, en belangrijkste merk, gevolgd door Miss Blumarine in 1987 (voor 8- tot 14-jarigen), Blugirl (voor jonge vrouwen) en Anna Molinari (het luxesegment) in 1995. Blumarine wordt wel eens beschreven als "het Italiaanse merk voor de vrouw voor wie geen jurk te klein of geen diamant te groot is". Franco Moschino dreef de spot met het modesysteem, maar leefde er ook van. De catwalk was zijn theater, humor zijn handelsmerk. Hij gebruikte slogans als 'Good taste doesn't exist' en borduurde 'Waist of money' ter hoogte van het middel op een jasje. In 1988 haalde zijn befaamde 'teddyberenjurk' de cover van de Amerikaanse Vogue. Moschino stierf aan de gevolgen van aids in 1994. Zijn werk werd tot vorig jaar voortgezet door zijn rechterhand Rossella Jardini. Huidig designer van Moschino is de Amerikaan Jeremy Scott, die met zijn gesmaakte fastfood fashion-collectie nieuw leven blies in het dertig jaar oude merk. Fans van Prada hebben vaak twee dingen gemeen : een waardering voor intellectualisme in design en het verlangen zich te onderscheiden. Miuccia Prada ging werken voor het kofferbedrijf van haar grootvader in 1978 en transformeerde het, samen met haar echtgenoot Patrizio Bertelli, van een chic ledermerk tot een invloedrijk high fashion-label. In 1988 brengt Prada ook damesmode op de markt, al blijft het merendeel van de inkomsten van het label van de accessoires komen. Vier jaar later, in 1992, wordt Miu Miu gelanceerd, genoemd naar Miuccia's koosnaampje als kind. Het jongere zusje van Prada is speelser en minder duur. Miuccia Prada is geboeid door architectuur, kunst en design. Ze werkte al samen met onder anderen architect Rem Koolhaas en filmmaker Roman Polanski. In 1995 richt ze de Prada Foundation op, gewijd aan de hedendaagse kunst. "Mode is voor mij een middel om andere dingen te doen", aldus de ontwerpster. Pucci is het enige merk dat in 1951 deelnam aan Italiës eerste noemenswaardige mode-event in de Sala Bianca in Firenze en vandaag nog steeds bestaat. Het werd opgericht in 1947, nadat een fotograaf van Harper's Bazaar de aristocraat Emilio Pucci opmerkte in een door hem ontworpen skipak. Pucci werd bekend voor zijn gedurfd gebruik van kleur en psychedelische, paint-by-number-prints. Na zijn dood in 1992, nam zijn dochter Laudomia de leiding van hem over. Sinds luxeconcern LVMH het bedrijf in 2000 kocht, is zij Image Director van Pucci. Het design is in handen van de Noor Peter Dundas. Nieuwkomer uit Sicilië die met zijn prints, kleurenspel en opvallend gebruik van versieringen zorgt voor een frisse wind door de Italiaanse mode. Puglisi begon zijn carrière in de Verenigde Staten, waar hij werd opgemerkt door onder anderen Madonna en Jennifer Lopez. Eind 2012 werd hij aangesteld als artistiek directeur van Ungaro. Enkele maanden later debuteerde hij ook met zijn eigen label op de Milanese catwalk. Vader en zoon Rossi - elk met hun eigen, gelijknamig merk - weten wat vrouwen willen : verleidelijke, elegante schoenen. "Wat wij maken is het kader, niet het kunstwerk. Dat is de vrouw zelf", aldus Gianvito 'junior' Rossi. Nadat hij jaren onder de vleugels van zijn vader had gewerkt, startte Gianvito in 2006 zijn eigen label. Het zal nog even duren voor hij het internationale succes van senior kan evenaren, maar met bekende fans als actrices Gwyneth Paltrow en Emma Watson is hij alvast goed op weg. President en CEO van Trussardi, opgericht in 1911 door haar betovergrootvader Dante. Wat begon als een klein handschoenenfabriekje in Bergamo, groeide sinds de jaren zeventig - onder het bewind van haar overleden grootvader Nicola - uit tot een internationaal modelabel. Hij introduceerde ook als een van de eersten een logo dat al zijn producten zou verbinden : de windhond, een symbool van behendigheid en energie. Anno 2014 is diezelfde hond de ster in de opvallende zomercampagne van het merk. Geboren en getogen in Rome, maar vestigde zijn label in Parijs. Hij ging in de leer bij de Italiaanse modeontwerper Roberto Capucci en werkte als designer voor onder andere Fendi, Krizia en Emanuel Ungaro. In 2005 showde hij de eerste prêt-à-portercollectie van het label dat zijn naam draagt, de haute couture volgde zes jaar later. Valli ontwerpt ook een lijn voor sportmerk Moncler. Na de dood van haar broer Gianni Versace in 1997, werd Donatella creatief directeur van het door hem in 1978 opgerichte label. Ze had toen drie jaar ervaring als designer van Versus, het rebelse zustermerk van Versace, dat nu getekend wordt door de Belg Anthony Vaccarello. Versace staat voor glamour, durf en extravagantie, van de haute couture van Atelier Versace tot de interieurs van zijn home-collecties. Gianni Versaces herkenbare signatuur (het Medusahoofd en Griekse sleutelmotief, verleidelijke silhouetten en een gedurfde mix van barok en rock-'n-roll) bracht een revolutie teweeg in de jaren tachtig en ligt ook vandaag aan de basis van het Italiaanse huis. Versace lanceerde in 1991 het begrip 'supermodel' door alle topmodellen van het moment te boeken voor zijn show. Popicoon Lady Gaga staat dit seizoen model voor de campagne, als het evenbeeld van een jonge Donatella. CEO en vierde generatie Zegna, met dezelfde voornaam als de man die het merk voor heren in 1910 begon. Het merk groeide uit tot een imperium met 555 verkooppunten in meer dan tachtig landen. Zegna is een van de grootste afnemers van ultrafijne merinowol ter wereld. In 2012 kondigde het label de komst van ontwerper Stefano Pilati (ex-Yves Saint Laurent) aan als hoofdontwerper van Ermenegildo Zegna en Agnona, het luxelabel voor dames dat tot dezelfde groep behoort. DOOR ELLEN DE WOLF