:: Reacties : pascale.baelden@knack.be
...

:: Reacties : pascale.baelden@knack.be :: www.weekend.be Op de site van Weekend Knack ontdekt u wat u op tafel kunt zetten, waar u uw vakantie kunt doorbrengen, wat u in uw kleerkast moet hebben, hoe u uw huis renoveert... En u kunt er ook uw mening kwijt.M onica Lewinsky heeft er één. Net als het zwarte model Alek Wek, de rockster Gwen Stefani en dichterbij Inge Moerenhout en Katia Alens. We spreken over een handtassenlijn. Maar het had evengoed een parfum kunnen zijn. Denk maar aan Cindy en Naomi. En binnenkort zal Beyonce het gezicht worden voor een parfum uit de Hilfiger-divisie. Al beschouwen moeder en dochter Knowles de cosmetica slechts als een wachtkamer voor het grotere werk, de mode. Waarmee ze in de voetsporen willen treden van Kylie, Jennifer, Eve, Sean Combs en Jay-Z (p. 132). Zullen binnenkort ook een kledinglijn lanceren : Pamela Anderson, Paris Hilton en Milla Jovovich. Laatstgenoemde was tot voor kort nog het gezicht voor Emporio Armani, maar gaat nu dus in concurrentie met haar vroegere broodheer. Hetzelfde scenario bij Jennifer Lopez, die met haar eigen lijn JLO meer furore maakt dan als ambassadrice voor Louis Vuitton. En dus wordt ze dit seizoen vervangen door een zestal supermodellen (p. 106). Volgens sommigen zou dit het einde kunnen inluiden van de sterrenhype in Modeland. Zie ook de exit van Christina Aguilera bij Versace. De rijzende ster van Olivier Theyskens bij Rochas (p. 32) is in die zin veelbetekenend. Met zijn geraffineerde couturejurken pleit deze jonge Belgische ontwerper voor een terugkeer van de goede smaak. Op zijn defilé geen Britney of Shakira. Al ziet hij ook wel een positief kantje aan de dominantie van popsterren op modeontwerpers. "Mode mag niet te veel in de mode zijn. Op een bepaald moment liepen alle vrouwen rond met dezelfde handtas. Dat brengt de mode in diskrediet." Volledig akkoord. Vraag is of al die sterren, en met hen deze zogenaamde designercollecties, niet even snel zullen verdwijnen als ze gekomen zijn. Een blik naar de jaren tachtig (p. 138) leert ons hoe bijzonder vergankelijk het sterrendom kan zijn. Kijk maar naar Andrew Ridgeley. Toen was hij nog de vrouwverslindende helft van het succesduo Wham !, nu leeft hij teruggetrokken, samen met een voormalig lid van het al even vergane Bananarama in een godvergeten gat, ergens aan de Cornische kust. Hadden ze in deze tijd bekendheid genoten, zou hij zonder twijfel de collectie Spermajeans lanceren en zij reclame maken voor Elnett. Terwijl Rick Astley zou opduiken in een spotje voor Fructis Gel en Milli Vanilli hun vlechtwerk ten dienste zou stellen van Head & Shoulders. De parfumdivisies van Estée Lauder zouden een charmeoffensief brengen aan Michael Hutchence van INXS en die van L'Oréal aan Simon Le Bon van Duran Duran. En de gladde jongens van Spandau Ballet en ABC, zouden geduchte concurrenten geweest zijn voor Zegna en Pal Zileri. Rest nog Samantha Fox die haar eigen Wonderbra zou lanceren en gevraagd zou worden voor een Durex-spot. Om twintig jaar later haar status als pagina drie-sekssymbool te ruilen voor dat van bekende lesbienne. Conclusie : het tij kan keren. Dat Beyonce het maar goed in haar oren knoopt ! Bovendien moet ik bekennen dat de dertiger in mij toch wel opgelucht is dat de iconen van mijn generatie zich nooit verlaagd hebben tot dergelijke uitverkoop. Commercialiteit ging toen niet verder dan Stock, Aitkin & Waterman. Al was het meer omdat de vraag toen eenvoudigweg niet bestond. Getuige daarvan de verschijning van David Bowie in de advertenties voor H Hilfiger. En dat voor een man die decennialang invloed uitoefende als stijlicoon. Zoals Christy Turlington (p. 94) zegt over de huidige sterrencultus : "Het brengt alles in diskrediet." Ofschoon ook zij niet kan ontkennen dat haar status als supermodel goed van pas komt. En toch verdient Christy Turlington het voordeel van de twijfel. Al was het maar omwille van de waslijst liefdadigheidsacties waaronder ze haar schouders zet. Bovendien lanceert ze in het kader van haar kledinglijn Nuala acties als Adopt-A-Minefield. Haar doel : maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Niet toevallig is Bono, de zanger van U2, een van Christy's beste vrienden. Wat me brengt op benefietconcerten als Band Aid. Waar zijn de sterren van vandaag ? PASCALE BAELDEN