Robert Wise is natuurlijk de man die in zijn jonge jaren "Citizen Kane" en "The Magnificent Ambersons" gesneden heeft (hij was cutter van Orson Welles) en die in zijn rijpe jaren zowel de laatste klassieke musical - "The Sound of Music" (1965) - als de eerste moderne musical - "West Side Story" (1961) - regisseerde. Maar dankzij een eerbetoon aan Wise op het Filmfestival van Vlaanderen - Gent, kan u ook enkele minder bekende werken ontdekken van deze superieure vakman. Het festival toont naast zijn twee onsterfelijke Broadway-verfilmingen nog tien andere film...

Robert Wise is natuurlijk de man die in zijn jonge jaren "Citizen Kane" en "The Magnificent Ambersons" gesneden heeft (hij was cutter van Orson Welles) en die in zijn rijpe jaren zowel de laatste klassieke musical - "The Sound of Music" (1965) - als de eerste moderne musical - "West Side Story" (1961) - regisseerde. Maar dankzij een eerbetoon aan Wise op het Filmfestival van Vlaanderen - Gent, kan u ook enkele minder bekende werken ontdekken van deze superieure vakman. Het festival toont naast zijn twee onsterfelijke Broadway-verfilmingen nog tien andere films van Wise (op een totaal van bijna veertig). De uitdrukking van alle markten thuis zijn, is op weinig filmmakers zo toepasselijk als op Wise, wiens filmografie zowel een bikkelhard boksdrama telt ("The Set-Up" uit 1949) als sterke oorlogsfilms over een duikboot ("Run Silent, Run Deep" uit 1958). Maar de twee titels die u zeker niet mag missen, zijn "The Haunting" en "The Sand Pebbles". Wise was zijn carrière als regisseur begonnen bij RKO-producer Val Lewton wiens credo dat datgene wat je niet ziet het meest huiveringwekkend is, vooral ingegeven werd door economische factoren (RKO was een relatief arme studio). Wise paste deze lessen echter ook later wijselijk toe in een briljante spookhuisthriller met ruim budget. "The Haunting" (1963) is een gotische horrorfilm die met zeldzame subtiliteit in beeld werd gezet, in flagrante tegenstelling tot de expliciete huiverbloedbaden die nu over het doek gesmeerd worden. In de eerste vijftien minuten wordt de historiek uit de doeken gedaan van het "old dark house" waar een vloek op rust en zien we hoe in de loop der jaren alle eigenaars op vreemde wijze vroegtijdig aan hun einde komen. Dit wordt samengebald in een virtuoos montage-scherzo dat verplichte kost zou moeten zijn op alle filmscholen. De regisseur van "Natural Born Killers" en "The Sound of Music" hebben op het oog weinig met elkaar gemeen, maar toch is een van de latere superproducties van Wise een van de favoriete films van Oliver Stone. Toen het festival van Locarno vorig jaar aan een kleine dertig Amerikaanse regisseurs naar een geliefkoosde film vroeg die in hun ogen te weinig erkenning had gekregen, koos Stone "The Sand Pebbles" (1966). Inderdaad een schromelijk onderschatte en voor het Hollywood van toen zeldzaam politiek geladen spektakelfilm. "The Sand Pebbles", op locatie gedraaid in Taiwan en Hongkong, speelt in de jaren twintig in China tijdens de nationalistische opstand. Steve McQueen is de beroepsmarinier die als stoker op een kanoneerboot werkt die de Yang-tsé opvaart en bij de interne conflicten van een buitenlandse mogendheid betrokken geraakt, een interventie die hij met zijn leven bekoopt. Wat Stone zo moet aangesproken hebben, is natuurlijk de parallel met een andere hopeloze oorlog in Azië die Uncle Sam rond die tijd aan het uitvechten was: Vietnam. Hommage aan Robert Wise(van 7 tot 16 oktober) in zaal Sphinx. Info bij het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen - Gent: Tel. (070) 22.20.20.Patrick Duynslaegher