Journaliste Liedewij Loorbach (33) schrijft voor de Nederlandse krant Het Parool over jongerencultuur, uitgaan en muziek. Dit voorjaar brengt zij Boven in de stad uit, een boekje met groentips voor het balkon. Dat is niet zo vreemd, want haar doelgroep bestaat volgens haar uit dezelfde jongeren die zij aanspreekt met haar artikelen over muziek. "Het is tegenwoordig zo'n gedoe om de stad uit te raken, met files richting zee in het weekend. Ook de parken zitten ov...

Journaliste Liedewij Loorbach (33) schrijft voor de Nederlandse krant Het Parool over jongerencultuur, uitgaan en muziek. Dit voorjaar brengt zij Boven in de stad uit, een boekje met groentips voor het balkon. Dat is niet zo vreemd, want haar doelgroep bestaat volgens haar uit dezelfde jongeren die zij aanspreekt met haar artikelen over muziek. "Het is tegenwoordig zo'n gedoe om de stad uit te raken, met files richting zee in het weekend. Ook de parken zitten overvol. Ik zie vrienden, twintigers en dertigers, die bloemen en planten willen op hun eigen terras of balkon, vlakbij. Maar vaak hebben ze hetzelfde probleem als ik : ik geef elk jaar tientallen, zelfs honderden euro's uit in tuincentra om dan alles in de volgende drie maanden te zien verdrogen of verrotten. Dus ging ik op zoek naar informatie. Maar tuinboeken lijken altijd gericht op vijftigers. Ze zijn meteen ook zo professioneel, met benodigdheden zoals drie soorten snoeischaren en een hydrometer. Daar kon ik niks mee. En ik stelde vast dat ik niet alleen was, de hele urban gardening-beweging leeft op, internationaal. Het is een aantrekkelijk idee om je eigen tomaten te kweken, dat is niet langer kneuterig." Dat merkt ook de Nederlandse keten Dille&Kamille, die gevestigd is in steden en de jongste jaren steeds meer buitenproducten verkoopt. Ook bij Aveve, de winkelketen van de Boerenbond, werd die drang vastgesteld door innovatiemanager Geneviève Haumont. Ze bedacht prompt het concept van de City Aveve. De stadswinkel is nu een half jaar open in Antwerpen. "Wij hebben een jarenlange agrarische ervaring en we hebben de producten. Waarom zouden we die niet aanbieden aan die nieuwe doelgroep", zegt Haumont. "Het assortiment van de stadswinkel is aangepast : we hebben bijvoorbeeld kleinere verpakkingen potgrond die mee kunnen op de tram. Of mooie gietertjes en tuingereedschap, want in stadstuintjes is geen plaats voor een tuinhuisje, je kunt ze niet verbergen. Voor binnen hebben we kant-en-klare kruidenbakjes of miniserres. Zaden en kruiden doen het hier goed, en groenten eigenlijk ook. Al merken we dat er hier toch meer speciale groenten geplant worden : Thais basilicum, bijvoorbeeld, en winterpostelein. De klanten hebben ook meer advies nodig dan die buiten de stad. Dat zijn onze eerste bevindingen, het is pas ons eerste voorjaar en dit is onze pilotwinkel. Als alles goed gaat, kan het zijn dat andere steden volgen, ja." - Info : Aveve City, Nationalestraat 132, Antwerpen, www.aveve.be Boven in de stad, groentips voor je balkon, Liedewij Loorbach, Kosmos, ISBN 978 90 215 4757 2. DOOR LEEN CREVE