Er valt veel te zeggen voor een cabrio met een metalen, in de koffer wegklapbaar dak. Zeker wat de veiligheid betreft. Toch hebben we zelf altijd de romantiek van stoffen daken verkozen en we bevinden ons daarbij in het gezelschap van enkele fanatieke producenten als Rolls-Royce, Bentley of Saab. Ook Audi zweert bij deze 'ouderwetse' oplossing die compacter samenvouwt en daardoor minder plaats inneemt en bovendien zoveel mooier oogt. Met de A3 brengt Audi een compacte open vierzitter op de markt tegen een redelijke prijs, waarbij het voo...

Er valt veel te zeggen voor een cabrio met een metalen, in de koffer wegklapbaar dak. Zeker wat de veiligheid betreft. Toch hebben we zelf altijd de romantiek van stoffen daken verkozen en we bevinden ons daarbij in het gezelschap van enkele fanatieke producenten als Rolls-Royce, Bentley of Saab. Ook Audi zweert bij deze 'ouderwetse' oplossing die compacter samenvouwt en daardoor minder plaats inneemt en bovendien zoveel mooier oogt. Met de A3 brengt Audi een compacte open vierzitter op de markt tegen een redelijke prijs, waarbij het voorste deel van de kap opengevouwen bovendien als afdekking dient. Twaalf jaar geleden innoveerde het merk met de toen schokkende combinatie van open rijden met dieselmotor, die inmiddels behoorlijk populair is geworden. Ter kennismaking kozen we voor deze aantrekkelijke en vooral zuinige mix en de 2.0-turbodiesel die in tegenstelling met de 1.9 voor een common rail kiest in plaats van pompverstuivers. Voeg daar een robotiseerde zesbak aan toe en er duikt een nieuwe combinatie op die zuinig, krachtig én ontspannen rijden toelaat. U raadt het al : de kennismaking verliep prima en aan het eind van de rit noteerden we een gemiddeld verbruik van 5,6 liter op 100 km. En dat voor een motor van 136 pk. Die keuze van een pittige viercilinder was niet helemaal toevallig : met een extra gewicht van 100 kg voor de cabrio mag het gerust wat meer zijn, omdat we niet altijd in cruisestemming zijn en vaak gehaast. De cabrio is slechts 2 cm langer dan de coupé en slechts 4 mm hoger. De kap bestaat uit drie lagen, waarvan één bijzonder goed isolerende tussenlaag, en kan naar keuze halfautomatisch of geheel automatisch openen. Ons exemplaar kreeg die laatste optie mee die bijzonder snel reageert (9 seconden voor het openen, 11 voor het sluiten) en dat manoeuvre kan zelfs rijdend (tot 30 km/uur) gebeuren. Opmerkelijk is de rigiditeit van de koets en de ruimte achterin waar twee passagiers comfortabel kunnen plaatsnemen. Dankzij het uitgekiende plooimechanisme blijft de kofferruimte onaangesproken. Die is 260 liter groot, maar door de geringe hoogte niet erg toegankelijk. Interessant is wel de nooit eerder geziene neerklapbare achterbank die voor een doorgeefluik naar het interieur zorgt. Een klein nadeel aan deze vondst is het feit dat de rolbeugels voor de inzittenden achterin vast gemonteerd moesten worden en de mooie cabriolijn wat verstoren bij open rijden. Maar u hoort ons niet klagen : het uitstekende weggedrag, het betere rijcomfort en de interessante combinatie van zuinig open rijden opent nieuwe horizonten voor liefhebbers van de verdwenen Golf Cabriolet. Al zal de prijs van deze kwaliteitscabrio sommigen misschien afschrikken. Door Pierre Darge