PIERRE DARGE

De komst van de Mercedes CLK, met keuze uit liefst zeven motoren, zorgt voor een waaier aan technologische hoogstandjes. Eigenlijk zijn die samen te vatten als de moeilijke combinatie van hogere vermogens en een lager verbruik. Professor Jürgen Hubbert, verantwoordelijk voor de personenwagens bij Mercedes Benz, wijst erop dat de coupétraditie meer dan een eeuw oud is en de uitdrukking wil zijn van een individuele levensstijl die ultieme elegantie en pure sportiviteit verenigt. Sinds 1997 werden er van de vorige CLK zo’n 230.000 stuks verkocht.

Onderaan het nieuwe gamma bevinden zich twee opvallende viercilinders: de CLK 200 Kompressor met klassieke (indirecte) benzine-injectie en de CLK 200 CGI met directe benzine-injectie – een technologie waarvan de Japanners geloven dat zij die ontdekt hebben. Echt nieuw kan ze niet genoemd worden, want ze werd door Mercedes al toegepast in de legendarische 300 SL met vleugeldeuren uit 1955, de eerste viertaktmotor met directe injectie. Toen werd de techniek nog toegepast om extra vermogen te bekomen, tegenwoordig wordt hij vooral gebruikt om verbruik en emissies omlaag te halen. Met een druk van 50 tot 120 bar wordt de benzine rechtstreeks in de cilinder gespoten. Deze versie zal in ons land niet beschikbaar zijn, door het lage aanbod van zwavelarme benzine (alleen bij Shell voorradig). Dat is godgeklaagd, want die nieuwkomer verbruikt gemiddeld slechts 7,9 liter/100 km (16 procent minder dan zijn voorganger, en dat ondanks het toegenomen vermogen).

In ons land wordt de CLK 240 het basismodel . Zijn naam verklapt het niet, maar hij krijgt een V6 van 2,6 liter mee en verbruikt met een vijftrapsautomaat slechts 10,4 liter/100 km (of 0,4 liter minder dan de handgeschakelde zesbak).

De nieuwe CLK is gegroeid: hij werd 71 mm langer, 42 mm hoger en 18 mm breder dan zijn voorganger, ook zijn wielbasis nam met 25 mm toe. Daardoor is de CLK een echte vierzitter geworden. Dat is uitzonderlijk voor een coupé die traditioneel onvoldoende knie- en hoofdruimte heeft achterin. Nu zit de passagier ook daar comfortabel, het weglaten van de B-stijl zorgt bovendien voor een ononderbroken panoramisch uitzicht. Wie in optie een open dak bestelt, krijgt 34 procent meer glasoppervlak. De luchtweerstandcoëfficiënt (Cx) van 0,28 is de beste in het segment.

Behalve de toegenomen ruimte valt ook de veiligheidsaanpak op door de torsiestijfheid (40 procent winst) en een quasi verdubbeling van onderdelen met een staallegering met hoge weerstand. De airbags voorin passen zich zowel aan de impact als aan het gewicht van de passagier aan en ontplooien zich in twee fasen.

De basisuitrusting werd gevoelig uitgebreid en omvat nu een aantal opties uit de vorige generatie ter waarde van 2800 euro. Anderzijds zijn in de optielijst innoverende technologieën uit de hogere klasse te vinden, zoals Distronic (adaptieve cruise control), Keyless-technologie waarbij het op zak hebben van de sleutel volstaat voor starten, openen en sluiten , Bi-Xenon verstralers en de Linguatronic, spraakherkenning voor telefoon en autoradio.

Tijdens de kennismaking met de CLK 240 blijkt algauw dat de auto door zijn prijs-kwaliteitverhouding een aanrader is. De 240 biedt namelijk een hoogstaand rijcomfort, levert snedige acceleraties en is makkelijk in het gebruik: de gordels worden automatisch aangereikt, het instappen achteraan verloopt probleemloos, de wegligging is meer dan geruststellend en de rolneigingen werden aardig onderdrukt. Toch kunnen we ons voorstellen dat veelrijders veeleer voor de 270 CDI opteren, de eerste turbodiesel in dit segment die met 6,7 liter brandstof 100 km ver komt.

Voor wie van extreme prestaties houdt, zijn ook twee CLK’s met V8-motoren voorradig, de 500 met een blok van 5 liter en de 55 met een 5,7 liter en 367 pk, goed voor een sprintje vanuit stilstand naar de 100 km/uur in 5,2 seconden.

MERCEDES CLK 240

MOTOR: voorin gemonteerde V6-benzinemotor met een cilinderinhoud van 2597 cm3, die via een vijftrapsautomaat de achterwielen aandrijft.

POTENTIEEL: maximaal vermogen van 170 pk/125 kW bij 5500 toeren/minuut en max. koppel van 240 Nm bij 4500 toeren/minuut.

AFMETINGEN: 463,8 cm (l), 174 cm (b), 141,3 cm (h), 271,5 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME: 435 liter.

VERBRUIK IN LITER PER 100 KM: 10,4 liter (mix).

PRIJS, INCLUSIEF BTW: 39.930 euro, vermeerderd met 2478,94 euro BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING: 527,48 euro.

ANDERE VERSIES: CLK 320 (47.674,40 euro) en CLK 500 (59.653 euro).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content