#UkoopttochBelgisch?

© IMAXTREE

Hun winkels zijn dicht en de productie van hun volgende collectie ligt stil. Toch blijven onze Belgische modeontwerpers niet bij de pakken neerzitten en gaan ze creatief aan de slag. “We hebben besloten om enkel met bestaande patronen te werken voor de nieuwe collectie”, legt Aline Walther van Girls of Dust uit. “Daarnaast zullen we ook geen nieuwe stoffen laten maken. We gebruiken op wat wij en onze leveranciers nog hebben liggen.” Ook ontwerper Christian Wijnants past een mouw aan de situatie: “Onze volgende collecties zullen wat kleiner zijn, meer to the point. Het heeft geen zin om nu duizend opties aan te bieden. Mensen gaan waarschijnlijk rationeler kopen, maar je moet ze ook blijven boeien. Niemand heeft zin in iets saais.” Ondanks de ongemakken ontstaan hier en daar ook mooie initiatieven. “We hebben beslist om 7% van de winst op onze onlineverkoop door te storten aan de ziekenhuizen”, vertelt Ségolène Jacmin van Façon Jacmin . “Ik wil niet dat de mensen dit als een marketingstunt zien, het is een daad van burgerzin.”

Lees de volledige interviews op weekend.be/coronamode

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content