Het gebeurt niet vaak dat we met twee versies van eenzelfde model rijden, maar in het geval van de AudiA8/4.0 turbodiesel kunnen we er niet omheen. Omdat Audi zijn illustere voorbeelden Mercedes en BMW met deze indrukwekkende motor zowaar naar de kroon steekt. De vierliter- bi-turbodiesel zet met zijn potente eigenschappen (275 pk en 650 Nm vanaf 1800 toeren/minuut) niet alleen nieuwe maatstaven in de luxeklasse, maar bevestigt ook zijn ambitie om...

Het gebeurt niet vaak dat we met twee versies van eenzelfde model rijden, maar in het geval van de AudiA8/4.0 turbodiesel kunnen we er niet omheen. Omdat Audi zijn illustere voorbeelden Mercedes en BMW met deze indrukwekkende motor zowaar naar de kroon steekt. De vierliter- bi-turbodiesel zet met zijn potente eigenschappen (275 pk en 650 Nm vanaf 1800 toeren/minuut) niet alleen nieuwe maatstaven in de luxeklasse, maar bevestigt ook zijn ambitie om zonder om te zien naar de top op te rukken. Minstens zo belangrijk is dat die krachtbron geheel van aluminium wordt gemaakt, waardoor het gewicht op 2050 kg kon worden gehouden. Gekoppeld aan een automatische zesbak met Tiptronic-bediening via wipschakelaars achter het stuur krijgt de A8 de prestaties van een sportwagen mee, hij snelt in amper zeven seconden naar de 100 km/uur. Om nog te zwijgen over de krachtenreserves die in kritieke omstandigheden het verschil kunnen maken. Toch is de sprint niet zijn eerste roeping. De nieuwste Audi is vooral een indrukwekkend technisch geheel dat vierwielaandrijving combineert met adaptieve pneumatische vering, volledig elektronisch gestuurd. Noem het veiligheid gekoppeld aan uitzonderlijk comfort. Dat comfort wordt verder in de hand gewerkt door een onberispelijke afwerking en de verrassend stille loop van de turbodiesel. Die motor bouwt op een benijdenswaardig harmonieuze manier de krachten op waarbij het schakelen niet wordt gevoeld en dat brengt ons bij een andere kwaliteit : verfijning. Voor één keer zijn we ook onder de indruk van het elektronische speelgoed aan boord. De Multi Media Interface is dan ook de eerste brok elektronica die we probleemloos en spelenderwijs kunnen bedienen. Het volstaat eerst een keuze te maken tussen de acht functietoetsen in de periferie van het systeem die het scherm activeren, vervolgens een van de vier meer centraal geplaatste bestuurstoetsen aan te toetsen om uiteindelijk via een centrale, roterende knop de details vast te leggen. Het systeem bedient zowel de ontspanning aan boord (radio, cd, tv), de communicatie (telefoon), de info (verkeersnavigatie) als de instellingen van de auto. Op de weg blijkt de A8 turbodiesel een juweel dat zich direct en gewillig laat bevelen, nauwelijks overhelt in de bochten en een fantastisch werkpotentieel tentoonspreidt. Maar misschien de allermooiste eigenschap ontdekken we aan de pomp : wie een beetje uitkijkt, slaagt er moeiteloos in het verbruik beneden de 10 liter/100 km te houden. Fabelhaft !Pierre DargeMet deze indrukwekkende motor bevestigt Audi zijn ambitie om zonder om te zien naar de top op te rukken.