Geen steen die zoveel emoties oproept als diamant. Achter zijn sprookjesachtige schittering schuilt een wereld van magie en symboliek. De groots opgezette tentoonstelling Diamants in het Parijse Muséum national d'Histoire naturelle heeft behalve voor de pracht en de praal, ook oog voor de duistere zijde van de diamant en zijn geschiedenis van bloed, zweet en tranen. Als je denkt aan de duizenden zwarte arb...

Geen steen die zoveel emoties oproept als diamant. Achter zijn sprookjesachtige schittering schuilt een wereld van magie en symboliek. De groots opgezette tentoonstelling Diamants in het Parijse Muséum national d'Histoire naturelle heeft behalve voor de pracht en de praal, ook oog voor de duistere zijde van de diamant en zijn geschiedenis van bloed, zweet en tranen. Als je denkt aan de duizenden zwarte arbeiders die met hard labeur de kostbare steen moesten delven: een unieke fotoserie uit 1870-1880 vertelt hun verhaal. Het meest tot de verbeelding spreken uiteraard de tientallen legenden verbonden met diamantsieraden: zoals het verhaal over Marie-Antoinette, die vlak voor haar executie haar diamantring van de vinger schuift en schenkt aan wie haar tot het eind trouw is gebleven. Op de tentoonstelling krijg je zowel een beeld van de ontginning en bewerking van de stenen - met onder meer een grote partij ruwe diamanten -, als een stukje geschiedenis voorgeschoteld: een portretgalerij illustreert hoe diamanten vooral macht en prestige verleenden aan de drager. Maar de blikvanger is de enorme kluis waar liefst 400 exclusieve diamantjuwelen werden samengebracht. Verscheidene koningshuizen (ondere andere het Portugese en Deense), verzamelaars en ontwerpers ( Mouawad, Tiffany, Cartier) hebben een deel van hun collectie uitgeleend. Veel wordt voor het eerst tentoongesteld. Zo is er de halsketting die keizerin Maria Louise kreeg van Napoleon bij de geboorte van hun eerste kind, de Gulden Vlies-hanger van de Portugese Koning Juan VI, het portretdoosje van Lodewijk XIV, de Ordre of the Elephant van het Deense koninkrijk en de merkwaardige Tiger Eye, een whiskykleurige diamant door Cartier in een tulbantspeld gezet voor de maharadja van Nawanagar. Hoewel deze expositie grotendeels historisch is, wordt ook het hedendaagse juweel niet vergeten met ontwerpen uit de tweejaarlijkse De Beers-wedstrijd. Laat nog eens iemand beweren dat hij/zij niet in de ban raakt van zo'n onweerstaanbare schittering. "Diamants", nog tot 15 juli in het Muséum national d'Histoire naturelle, 36, rue Geoffroy Saint-Hilaire, 75005 Paris, Tel. +33-1-40 79 54 40, fax: +33-1-40 79 38 00. Dagelijks open van 9 tot middernacht, dinsdag tot 19 uur. Hilde Verbiest