De designsector keek nooit zo intens terug naar vroeger als de voorbije tien jaar. Met recht en reden : het meubilair van een Aalto, een Prouvé of een Mangiarotti lijkt vaak moderner dan veel recent design (het helpt natuurlijk dat alleen de beste meubels van vroeger opnieuw in circulatie worden gebracht).
...

De designsector keek nooit zo intens terug naar vroeger als de voorbije tien jaar. Met recht en reden : het meubilair van een Aalto, een Prouvé of een Mangiarotti lijkt vaak moderner dan veel recent design (het helpt natuurlijk dat alleen de beste meubels van vroeger opnieuw in circulatie worden gebracht). Intussen zijn zowat alle belangrijke designers van de twintigste eeuw herontdekt en heruitgegeven. Of toch niet ? De lampenfabrikant Flos pakt dit jaar uit met een mooie verrassing : de heruitgave van een reeks fascinerende lampen van Gino Sarfatti, de in vergelijking met Le Corbusier of Charles en Ray Eames eerder obscure oprichter van het merk Arteluce. Sarfatti (1912-1985) groeide op in Venetië als telg van een voorname familie. Na het faillissement van het bedrijf van zijn vader moest hij noodgedwongen stoppen met zijn ingenieursopleiding. Hij verhuisde naar Milaan en stichtte daar in 1939 het merk Arteluce, met een eigen winkel in Corso Matteotti. In 1943 vluchtte Sarfatti met zijn gezin naar Zwitserland. Na de bevrijding keerde hij terug naar Milaan, waar hij voor Arteluce een aantal ambitieuze projecten binnenhaalde : de verlichting van enkele cruiseschepen en een wolkenachtige lichtinstallatie, de Nuvola, voor het Teatro Regio in Turijn. In 1950 trok Sarfatti naar de Verenigde Staten. Tijdens zijn afwezigheid vertrouwde hij zijn bedrijf toe aan Vittoriano Vigano. De winkel van Arteluce werd in 1953 volledig heringericht door architect en designer Marco Zanuso, met de nodige internationale aandacht als gevolg. In dezelfde periode kreeg Sarfatti ook voor het eerst een aantal belangrijke prijzen voor zijn lampen, waaronder de Grand Prix van de Triënnale en de Compasso d'Oro. Tussen 1939 en 1973, toen hij Arteluce verkocht aan concurrent Flos, ontwierp Sarfatti meer dan zeshonderd lampen en verlichtingselementen. Door kenners wordt hij nog altijd beschouwd als een van de innovatiefste ontwerpers in de sector, en in gespecialiseerde vintagezaken wordt zijn werk verhandeld voor stevige prijzen. Flos brengt dit jaar vijf lampen opnieuw op de markt. Een kwestie van verantwoordelijkheid opnemen, luidt het bij het bedrijf. Sarfatti heruitbrengen, lag niet voor de hand. De ontwerper werkte met de middelen van zijn tijd. Vaak was dat bijzonder vooruitstrevende technologie (hij was een van de eerste lichtontwerpers die halogeenlampen gebruikte). Maar intussen is de sector natuurlijk geëvolueerd. Een lamp herontwikkelen, is minder evident dan een meubel opnieuw klaarmaken voor productie. De technologie evolueert, maar bijvoorbeeld ook de wetgeving. Flos noemt het project Re-Lighting Gino Sarfatti : aan de vorm van de lampen is niet geraakt, maar de binnenkant is volledig aangepast aan de eenentwintigste eeuw. DOOR JESSE BROUNS