Je wordt makkelijk afgeleid tijdens een modeweek : een spectaculair decor hier (de hangende tuinen van Dior, zie verder), een vedette daar (Kim Kardashian, thans blond). Champagne voor, macarons na. En roddels en geruchten die vaak langer blijven hangen dan catwalkcollecties in winkelrekken. De modeweken zijn meer dan ooit spektakel. Entertainment, met hits en flops, en af en toe een beklijvend moment. De grootste bekommernis is het onder de aandacht houden van merken. Het imago is (vaak) belangrijker dan de kleren die, eerlijk ge...

Je wordt makkelijk afgeleid tijdens een modeweek : een spectaculair decor hier (de hangende tuinen van Dior, zie verder), een vedette daar (Kim Kardashian, thans blond). Champagne voor, macarons na. En roddels en geruchten die vaak langer blijven hangen dan catwalkcollecties in winkelrekken. De modeweken zijn meer dan ooit spektakel. Entertainment, met hits en flops, en af en toe een beklijvend moment. De grootste bekommernis is het onder de aandacht houden van merken. Het imago is (vaak) belangrijker dan de kleren die, eerlijk gezegd, vaak inwisselbaar zijn. Bij de stunts van het seizoen : een hilarisch, zij het irrelevant rondje Sterren op de dansvloer (tango van Hannelore Knuts incluis) bij Jean Paul Gaultier ; veertig kloeke zwarte stepdanseressen, overgevlogen uit Amerika, bij Rick Owens ; de basgitarist van Radiohead, Colin Greenwood, als muzikale gast van een Dries Van Noten op dreef ; kunstgaleries bij Prada en Chanel, al dan niet ironisch ; een hoopje nog smeulende autowrakken en Afrikaanse drummers bij Givenchy... En dan was er nog Kenzo, dat de pers bij het ochtendgloren naar voorstad Saint-Denis lokte, en daar begrip vroeg voor het lot van de vis. Er was tijdens deze modeweek minder aandacht voor personeelswissels dan in het recente verleden. Echt grote surprises waren er niet. J.W. Anderson treedt aan bij het Spaanse huis Loewe, en Marco Zanini gaat aan de slag bij Schiaparelli, na vijf jaar Rochas. De grootste verrassing ? Het vertrek van Marc Jacobs bij Louis Vuitton, dat niet onverwacht kwam, maar toch nog het effect had van een bom, of om te spreken met een parfum van Jacobs : Bang !Intussen debuteerden Alessandra Facchinetti (ex-Gucci en ex-Valentino en ex-Pinko) en Julien Dossena (een Fransman met een Belgische modeopleiding) op de catwalks van respectievelijk Tod's en Paco Rabanne. Beide collecties verdienen, wat ons betreft, goede punten. Schoenenmerk Tod's waagt zich voor het eerst aan een volwaardige klerenlijn, met een focus op leder. En Paco Rabanne lijkt na enkele vruchteloze pogingen dan toch een ontwerper te hebben gevonden die respect voor het futuristische erfgoed van de legendarische Bask combineert met iets meer hedendaags. De belangrijkste shows van het seizoen ? Misschien die van Céline en Saint Laurent : Phoebe Philo en Hedi Slimane zijn verdomd koppig, ze doen hun eigen ding (Slimane liet op zijn catwalk de girl band The Runaways reïncarneren, of zo zagen wij het tenminste), ze dulden geen enkele tegenspraak, en drukken meer dan wie ook hun stempel op De Mode. En als de spotlichten zijn gedoofd en de rook is gaan liggen, maken ze echte kleren, voor echte mensen. DOOR JESSE BROUNS EN ELLEN DE WOLF