Veel overgooiers in de najaarscollectie van Terre Bleue, valt me meteen op. Veel tricot ook uiteraard, in klassiek grijs en zwart, maar eveneens in mosgroen, koraalrood, opvallend kobaltblauw en zelfs een sprankje geel. Visgraatmotieven, strepen en jarenzeventigprints. Korte jassen met ceintuur en zowel aansluitende als mooi vallende brede broeken. Mutsen, sjaals, tassen, schoenen en laarzen maken het silhouet compleet. Het kleurenpalet van de damescollectie vind je terug in de frisse juniorlijn. Ook hier ligt het accent op mix and match.
...

Veel overgooiers in de najaarscollectie van Terre Bleue, valt me meteen op. Veel tricot ook uiteraard, in klassiek grijs en zwart, maar eveneens in mosgroen, koraalrood, opvallend kobaltblauw en zelfs een sprankje geel. Visgraatmotieven, strepen en jarenzeventigprints. Korte jassen met ceintuur en zowel aansluitende als mooi vallende brede broeken. Mutsen, sjaals, tassen, schoenen en laarzen maken het silhouet compleet. Het kleurenpalet van de damescollectie vind je terug in de frisse juniorlijn. Ook hier ligt het accent op mix and match. Het bureau van general manager Dirk Perquy laat er geen twijfel over bestaan : Duror is al drie generaties lang een familiebedrijf. En ja, grootvader heeft alle reden om vanaf de muur goedkeurend op het reilen en zeilen van zijn nageslacht neer te kijken. Hij was het die in 1938 de groothandel in textielwaren opstartte. In de gouden jaren zestig zette de opkomst van de prêt-à-porter de zonen Perquy ertoe aan om het assortiment uit te breiden naar kleding. De omschakeling van groothandel naar modebedrijf was de derde stap. In 1984 werd de elegante dameslijn Porcini gelanceerd en het kinderlabel Chummy Face, het latere CF Company. Met succes, maar met de tijden veranderden ook de noden. Met de knowhow opgedaan met het vlotte kindermerk creëerde de derde generatie Perquy een meer casual look voor actieve vrouwen, nog altijd met de nadruk op kwaliteit. Terre Bleue was een schot in de roos, bleek meteen. In die mate zelfs dat het bedrijf concept stores opende, zeven al. Deze winter nog komen er in Wijnegem, Lommel en Leuven vestigingen bij. En kijk, sinds deze zomer is de cirkel rond : Terre Bleue, ontsproten uit een kinderlabel, heeft nu zijn eigen kinderlijn. Eens te meer ontworpen door designer Maryse Poivre, al vijftien jaar verbonden aan het huis. Alweer een geweldig succes, de bestellingen voor volgende zomer overtreffen de stoutste verwachtingen. Het beste bewijs, aldus Dirk Perquy, dat je met kleine innovatieve toetsen een bedrijf een nieuw elan kunt geven. Wat is het geheim van de succesformule, vraag je je onwillekeurig af, waarom piekt Terre Bleue zelfs in economisch onzekere tijden ? Een perfect samenspel van creatie, marketing en productie, daar komt het op neer. Dirk Perquy verduidelijkt : "Wij hebben een zeer duidelijk beeld van de consument, alle marketingvariabelen zijn daarop afgestemd. Onze klanten houden van casual wear die modieus, maar niet extravagant is en vlot combineerbaar, onderling en met een basisgarderobe. Kleding die ervoor zorgt dat je je goed in je vel voelt en die een paar seizoenen meegaat. De productie, gecoördineerd door mijn echtgenote Bernadette Surmont, gebeurt hoofdzakelijk in Europa, een garantie voor kwaliteit. Een ander belangrijk pluspunt is dat Terre Bleue een Belgisch bedrijf is, de communicatiekanalen tussen bedrijf, winkels en consument zijn zeer kort, we voelen zeer goed aan wat de klant wil en niet wil. Ten slotte hechten we ook veel belang aan de inrichting van de winkels : kleurenthema's in een rustgevend concept moeten ervoor zorgen dat de klant op een serene manier kan shoppen. Helaas voldoen onze kleinste winkels intussen niet meer aan die noden, maar goede panden in dezelfde buurt vinden is niet altijd gemakkelijk." Zomer 2009 brengt Terre Bleue zijn mannencollectie in de winkel, een heel nieuwe uitdaging voor het bedrijf. Dirk Perquy : "Buikgevoel en marktonderzoek, in samenwerking met Herman Konings, naar de invloed van maatschappelijke trends op kleding wezen uit dat de herenmarkt de laatste jaren totaal veranderd is. Mannen zijn nu veel bewuster met hun kleding bezig dan pakweg de generatie van mijn vader. Ze willen comfort en goede kwaliteit, maar ook modieuze toetsen en kleuren. We zijn niet over één nacht ijs gegaan. Belangrijk is het bewaken van de merkidentiteit. De lijn doortrekken van vrouwen- en kinder- tot mannenlijn, met aandacht voor de speciale noden qua pasvorm : de plaats van de mouwinzet van hemden, bijvoorbeeld, de hoogte van de taille, de breedte van de pijpen." Vermindering van koopkracht, je hoort niets anders. Of het nu geen moeilijk moment is om met een mannenlijn te beginnen ? "Bij een neerwaartse spiraal in de conjunctuur zijn er twee mogelijke reacties. Een conservatieve reflex : winkels die uit angst voor het risico geen nieuwe merken inkopen. Gelukkig reageren een aantal winkeliers net tegenovergesteld : vernieuwen om competitief te zijn. Het merk Terre Bleue heeft bewezen een grote slagkracht te hebben en aangezien mannen nog meer dan vrouwen op zoek zijn naar gemakkelijk te combineren kleren die op hun lijf geschreven zijn - voldoende vernieuwend, maar niet té modieus - heb ik alle vertrouwen in het succes." Perquy en zijn team hebben nog meer plannen. Dames- en kinderkleding samen in de winkel brengen om uiteindelijk tot family stores te komen, waar het hele gezin terechtkan. "De eerste family store komt wellicht in Gent. Het concept is in de prestudiefase, mogelijk werken we samen met de Vlerickschool voor marketing. Maar eerst moet de herencollectie de nodige maturiteit hebben. Nooit sneller lopen dan we kunnen gaan, is ons motto. De derde generatie Perquy wil graag de sleutels doorgeven aan de vierde." Info verkooppunten : www.terrebleue.be Door Linda Asselbergs