Het tweejaarlijks Turijns autosalon is een streling voor het oog: een elegante voorstelling van de inspanningen van de Italiaanse designhuizen, belichaamd in hun nieuwste creaties. Een niet te missen afspraak voor estheten, maar ook voor technici. Bijzonder indrukwekkend was dit jaar de Fioravanti F100 van de gelijknamige designer die zijn ontwerp als een Gran Turismo voor het jaar 2000 omschreef, voorzien van een naam die naar de 100ste verjaardag van Enzo Ferrari verwijst. Het zeer elegante ontwerp, voorzien van een centraal achterin gemonteerde V10-motor en een halfautomatische versnellingsbak met vingerschakeling achter het stuur, appelleert ook al aan de formule 1-techniek van Ferrari. Het streven naar een licht geheel werd zowel in de structuur als in de componenten doorgevoerd. De luchtinlaat voor de motor maakt gebruik van de bovenste structuur van het dak, en samen met de firma Fergat - Europees leider in de productie van stalen velgen - werden een extreem rigide structuur ontworpen en extreem lichte wielen. De zeer performante F100 beschikt over twee luchtremmen die de luchtweerstand verdubbelen, het gewone remcircuit ontlasten en voor een grotere efficiëntie zorgen. De twee pedalen, de halfautomatische versnellingsbak met bediening aan het stuur, waarop ook de andere bedieningsknoppen zitten, zorgen bovendien voor een zeer homogeen interieur, waarin een nooit eerder geziene steunband voor de benen opviel.

Ghia, sinds jaren onder Fords vleugels, showde een vierdeursversie van de Ford Ka.

De nauwelijks bekende Stola Groep, nochtans sinds 80 jaar werkzaam in de auto-industrie, ontwierp in samenwerking met de 72-jarige designer Aldo Brovarone de Abarth Monotipo 98, een zeer sportieve coupé met Porsche Carrera-allures die een demonstratie van het gebruik van hun knowhow op het gebied van composietmaterialen wil zijn. De 4,45 meter lange auto met 2-liter-turbomotor zet liefst 330 pk op de weg over en dat zorgt in combinatie met het gewicht van amper 880 kg voor spetterende prestaties. De Monotipo 98 sprint in 4,9 seconden naar de 100 km/uur en haalt een topsnelheid van wel 290 km/uur. Een zéér sportieve oefening dus.

Koetswerkbouwer Maggiora kwam in Turijn met het Citymagg Project aanzetten, een bijna kubusvormige structuur, opgebouwd rondom een Fiat Seicento-basis. Van de 2,65 meter korte designoefening bestaan twee versies: één op methaangas en één op elektriciteit. De Droll wil een tweepersoons vrijetijdsvoertuig zijn dat in de stad géén plaats inneemt. De structuur maakt overvloedig gebruik van lichte materialen als aluminium en composieten, en is daardoor een interessant compromis tussen stevigheid, veiligheid en gewicht. Het passagierscompartiment kan worden afgesloten, zodat een kleine pick-up ontstaat waarvan de vormgeving van het front dicht aanleunt bij die van de Multipla - waarvan de definitieve versie, die in december naar ons land komt, ook in Turijn te kijk stond. Met de 900 cm3-motor uit de Fiat 600 en een tankvolume van 120 liter methaangas, verdeeld over twee cilinders, bezit de Droll een autonomie van 500 km.

Pierre Darge