Hoewel BMW daar officieel geen mededelingen over heeft gedaan, beschouwen we de nieuwe 1-serie als de opvolger van de Compact, die altijd een beetje het arme, kleine broertje van de 3-reeks is gebleven. Aardig is alvast dat de Beierse fabrikant, als enige in de Golf-klasse, aan de achterwielaandrijving blijft vasthouden en dat zal de echte automobilist plezieren. Ook al zitten daar nadelen aan vast : de binnenruimte wordt gehypothekeerd door de transmissietunnel, zodat ...

Hoewel BMW daar officieel geen mededelingen over heeft gedaan, beschouwen we de nieuwe 1-serie als de opvolger van de Compact, die altijd een beetje het arme, kleine broertje van de 3-reeks is gebleven. Aardig is alvast dat de Beierse fabrikant, als enige in de Golf-klasse, aan de achterwielaandrijving blijft vasthouden en dat zal de echte automobilist plezieren. Ook al zitten daar nadelen aan vast : de binnenruimte wordt gehypothekeerd door de transmissietunnel, zodat de 1 eigenlijk een vier- en geen vijfzitter is. De vorm van de nieuweling is eigenzinnig : laag en relatief lang en met de wielen zo ver mogelijk uit het centrum. Ondanks die lange wielbasis is de ruimte achterin aan de krappe kant en dat heeft te maken met het streven naar een goede gewichtsverdeling, waardoor de motor iets naar achteren geschoven zit. Ook opmerkelijk is het ontbreken van zowel een reservewiel als een quick-fit-systeem. De 1 is uitgerust met Bridgestonerunflat-banden (die ook lek nog 150 km meekunnen) en met een verklikkersysteem voor verlaagde bandendruk. Een keuze die erop lijkt te wijzen dat BMW moeite heeft om voldoende ruimte te vinden, en ook nu nog is de koffer niet bepaald groot. Naast twee benzinemotoren biedt de constructeur ook twee turbodiesels aan met eenzelfde tweeliterblok, de 118d en de 120d. We kiezen voor de braafste van de twee, al is dat bij BMW altijd een relatief begrip. De motor blijkt heel erg gewillig, redelijk soepel en met zijn balansassen een voorbeeldig draaiende eenheid. Standaard gekoppeld aan een zesbak klimt hij met verbazingwekkend gemak in de toeren waarbij de krachten zeer lineair en beheersbaar worden opgebouwd. Vinnig - ma non troppo - en met een top van 190 km/uur erbovenop . Opmerkelijker blijken de precieze besturing en de wegligging met een licht maar perfect beheersbaar overstuur, precies waar de enthousiaste bestuurder (' Freude am fahren') zo van houdt. In normale omstandigheden waakt de elektronica over de foutjes van de al te vlotte chauffeur, waarbij de stabiliteitscontrole bij een lastenwissel in de bocht absoluut nuttig is. Maar zoals we van het Beierse huis gewend zijn, kan die hulp worden uitgeschakeld en dat weten we te appreciëren : echte luxe gaat over de keuzemogelijkheid. Met een stevige ophanging en goed steunende stoelen, laat de 118d een voorbeeldig rijcomfort zien en biedt daarnaast in serie een fraai veiligheidspakket met ABS, noodremhulp, antislipregeling en stabiliteitsprogramma. Acht airbags, een precieze remblokcontrole en een extra intensiteit van de stoplichten als de ABS wordt geactiveerd onderstrepen dat het de Beiers ernst is als het om veiligheid gaat. Al is een instapprijs van 22.050 euro voor een compacte turbodiesel zonder cupholders natuurlijk ook niet mis.Pierre DargeLuxe impliceert keuzemogelijkheden, weet BMW.