Wie ? Helene Lacourt (niet op de groepsfoto)

Kreeg ? Fauteuil Ming van Casamilano.
...

Kreeg ? Fauteuil Ming van Casamilano. Wat ? "Ik wilde de versiering in de meubelwereld onderzoeken. Wat kan haar rol zijn in de hedendaagse meubelwereld ? Ik heb rondjes uit vilt aangebracht. Die vind je in meubelwinkels terug om onder stoelen te plakken om vloeren te beschermen."Kreeg ? De Tip Up fauteuil van C + B Lefebvre voor Ligne Roset. Wat ?"Deze stoel is gemaakt om met een spelconsole te spelen en heeft de rug vooraan. Hij doet denken aan een Japanse massagestoel. Ik vind het een heel erotisch object. Ik heb twee roze zakken gemaakt en gevuld met bloem. Die zakken kunnen aan de stoel hangen en je kunt er je voeten op leggen."Kreeg ? De Mierstoel van Arne Jacobsen voor Frits Hansen Wat ? "Ik werk veel met metaal en andere industriële materialen en heb een zwak voor toevallige composities die in de ruimte geplaatst zijn. De Mier heb ik in een sculpturaal object veranderd. Ik heb er gaten ingeboord alsof grote mieren aan de stoel geknabbeld hebben."Kreeg ? De Fly hanglamp van Ferruccio Laviani voor Kartell. Wat ? "Ik wilde heel graag een minimaal object, om dat dan heel barok te kunnen maken. Die mix van minimalisme en barok vind je steeds in mijn werk terug. Ik heb parels in spiegelglas met ijzerdraad aan elkaar verbonden en aan de lamp bevestigd. Door de ijzerdraad te buigen, creëerde ik een arabeske sfeer en ontstaat een echte kroonluchter."Kreeg ? De collectie van Carpetsign. Wat ? "Ik werk met ambachtelijke textieltechnieken om hedendaagse kunstwerken te maken. Carpetsign is bekend voor zijn dégradé-effecten. Daarom wilde ik een tapijt maken dat refereert aan een dierenhuid. Ik bedacht een imaginair dier en maak daar de huid van als tapijt." Kreeg ? Een vitrinekast van Leo Aerts via Design Vlaanderen. Wat ? "De kast is perfect zoals ze is, dus ga ik ze niet kapot maken. Een vitrinekast heeft iets van een sarcofaag, en is erop gericht om dingen te conserveren en bewaren. Ik doe dikwijls iets met boeken. Daarom heb ik allemaal, meestal onbekende, afbeeldingen van slapende mensen gezocht, ze op die boeken verwerkt en in de donkerblauwe was gedaan. Zo liggen ze dan geïnstalleerd op de kast."Kreeg ? De Supernatural stoel van Ross Lovegrove voor Moroso. Wat ?"Omdat ik zelf ook meubelen ontwerp is het vreemd om met een stoel van iemand anders te werken. Ik ben geen grote fan van het werk van Ross Lovegrove, maar heb wel respect voor zijn werk. Net als voor het bedrijf Moroso overigens. De stoel is volledig van plastic gemaakt, maar kreeg wel de naam "supernatuurlijk". Daarom heb ik er een beestje van gemaakt : door zwart linnen rond de stoel te wikkelen."Kreeg ? De Dartstoel van Hannes Wettstein voor Molteni. Wat ? "Ik ben erg verbonden met street culture. Ik heb de stoel uit elkaar gehaald en terug gemonteerd, maar ik wilde de stoel laten leven. Ik heb een zakmes op de stoel bevestigd. Het lemmet verwijst naar de poten, het handvat naar de zitting. Het is agressief, maar het reflecteert het best mijn universum." Kreeg ? Schuifdeuren van Rimadesio. Wat ?"Ik wilde het object begrijpen. De foto's mochten niet te dichtbij, maar ook niet te veraf zijn. Uiteindelijk heb ik een zwart-wit serie gemaakt die het lichte, minimalistische en transparante karakter van de deuren goed vertegenwoordigt. Door de foto's naast elkaar te hangen komen de beelden tot leven en komt er een beweging in die het openschuiven van de deuren symboliseert."Kreeg ? Een oranje koelkast van Smeg. Wat ?"Ik heb de ijskast omgevormd tot lustobject : een wezen met tentakels streelt de ijskast, wringt zich naar binnen. De ijskast ademt een jarenvijftigsfeer uit en ik heb er de sciencefictionsfeer uit die periode bij gecreëerd."Kreeg ? Ptolomeokast van Moco. Wat ?"Het is een vrij zware kast, in donkergrijs en ik wilde ze lichter maken. Ik ben geïntegreerd door momenten dat een mens tussen twee werelden zit : iemand die in het zwembad aan het springen is bijvoorbeeld. Dit gevoel wilde ik meegeven. Het stuk moet op de grond staan en ideaal is als je er omheen loopt."Kreeg ? Orbital van Foscarini. Wat ? "Om eerlijk te zijn, was ik niet zo tevreden met het object. Ik had misschien liever met een tapijt gewerkt. Ik heb de lamp totaal getransformeerd. Het wordt nu een soort kapstok. Ik heb gaatjes in de voet gemaakt en er zwarte buisjes in bevestigd. Zo wordt het een soort van netwerk dat vertrekt in alle richtingen van de lamp."Kreeg ? De Conpassostoel van Lamm. Wat ? "De rug van deze stoel is verstelbaar en dat gegeven wilde ik onderzoeken. Ik wil de posities linken aan filosofische concepten. Daarom markeerde ik de stoel. Het zijn wegwijzers en littekens. Het project is een mix van trash en conceptualiteit."Kreeg ? De Mademoisellestoel van Kartell. Wat ? "Een van mijn projecten heet bubble painting, het zijn driedimensionale schilderijen. Op de stoel heb ik torentjes en torentjes knopen genaaid. Die vond ik in een grote doos van mijn grootmoeder. De stoel is nu totaal oncomfortabel geworden, en is nu complete kitsch."Kreeg ?De Tiziolamp van Richard Sapper voor Artemide. Wat ?"De lamp is eigenlijk heel saai, rechtlijnig en koel. Maar het interessantste is het balansprincipe. Ik wilde het industriële element, het stoere extrapoleren, maar toch die balans behouden."Kreeg ? Mark 1 van TWU Wat ? Juan D'Oultremont zet dit object in een glazen kijkkast en laat het bewaken door een veiligheidsagent. Kregen ? De Boxlamp van Oty Light. Wat ?"We werkten niet met de vorm, maar met de functie van de lamp. We hebben er een dimmer opgezet : hoe meer lawaai in de kamer, hoe feller de lamp schijnt. Zo wordt ze interactief en beweegt ze mee met een ruimte, net als een ademhaling."Kreeg ? Zeven plankjes hout van Naturellement. Wat ?"Ik werk graag groot. Ik ben vertrokken van een bestaand werk, waarin een soort bomen zweven. Die geschilderde bomen heb ik vervangen door zeven soorten hout."Kreeg ? De tapijtencollectie van Carpetsign. Wat ? "Ik vind de techniek van de velours épinglé van pure wol heel interessant : het is fluweel met gesloten lussen. Ik wilde er een vacht mee maken, een industrieel gefabriceerde vacht, zeg maar. Die uitnodigt om te exploreren en mee te spelen. Ik denk dat het een goed alternatief is voor het bont in de mode- en meubelwereld." Info : Expo Design'Art in hotel beManos ( Luchthavenplein 23, Brussel) is een van de evenementen van Designers Weekend. Tijdens dat weekend openen verschillende showrooms en winkels de deuren. Het is hét moment om de nieuwste lichting meubelen allemaal tegelijk te zien. Er is een parcours voorzien en een minibussenservice. Van vrijdag 14 tot zondag 16 september van 10 tot 18 uur, info www.dwe.be Door Leen Creve I Groepsportret Charlie De Keersmaecker