Fractionele luxe

Herman Konings : "68.000 Belgische gezinnen hebben meer dan één miljoen euro cash ter beschikking. De topklasse krijgt nog steeds meer financiële mogelijkheden. Die rijkdom wordt bij voorkeur besteed aan irra-tionele aankopen, zoals kunst, een privéjet of zelfs een eiland. Men wil zich onderscheiden van het gepeupel, dat intussen ook de luxesector heeft ontdekt. Luxe is gedemocratiseerd : je vindt golfsticks bij Lidl en gesigneerde kunst bij Ikea.
...

Herman Konings : "68.000 Belgische gezinnen hebben meer dan één miljoen euro cash ter beschikking. De topklasse krijgt nog steeds meer financiële mogelijkheden. Die rijkdom wordt bij voorkeur besteed aan irra-tionele aankopen, zoals kunst, een privéjet of zelfs een eiland. Men wil zich onderscheiden van het gepeupel, dat intussen ook de luxesector heeft ontdekt. Luxe is gedemocratiseerd : je vindt golfsticks bij Lidl en gesigneerde kunst bij Ikea. Bij de middenklasse is er vandaag Generatie Gap, de generatie hoogopgeleiden tussen 20 en 45 jaar. Veelverdieners die zich nog volop aan het settelen zijn, weinig tijd hebben en weinig geld. Toch willen zij niet wachten om van luxe te genieten. Voor hen is er de Fractionele Luxe. Een vorm van timesharing, waarbij men bijvoorbeeld lid wordt van een autoclub waar men oldtimers kan huren. Mensen delen nu ook een privéjet, of een jacht. Minder overdreven voorbeelden zijn de mogelijkheid om een olijfboom in Italië of een koe in Zwitserland te leasen, waarbij je recht hebt op een deel van de afgeleide producten. Je kunt intussen ook dure handtassen huren, of een peperduur Hastonsbed. Het inspelen op deze behoefte aan luxe van de minder kapitaalkrachtige maar zeer op smaak gerichte consument, is een trend waar we nog maar het begin van hebben gezien en die zich in 2007 verder zal ontplooien."Herman Konings is stichter en directeur van het onderzoeksbureau Pocket marketing/nXt, www.nxt.be Maarten Leyts : "De levensstijl van de jonge generatie is niet meer vergelijkbaar met de studententijd van de huidige dertigers en veertigers. Jongeren zijn vandaag voortdurend online, we noemen deze generatie de iCatchers. Of het nu voor huiswerk is, muziek, een forum of een blog, ze voelen zich thuis op het internet. De opkomst van virtuele werelden, zoals Second Life, maakt het reclamemakers en adverteerders erg moeilijk om tot de iCatchers door te dringen. Wie reclame durft te maken in Second Life wordt uit de gemeenschap gegooid. Wij geloven dat het bestaan van dergelijke virtuele sociale netwerken onze economie danig zal veranderen. Mensen zullen bijvoorbeeld geld aan elkaar lenen, in plaats van bij de bank. Anderzijds is zulke onlinegemeenschap de perfecte plaats om nieuwe producten uit te testen. Vraag je de gebruikers vooral naar hun mening in plaats van hen iets op te dringen, dan zul je een zeer duidelijk idee krijgen over de mogelijkheden van dat product. En wat online aanslaat, zal allicht ook in de reële wereld aanslaan." Maarten Leyts is medeoprichter van het gloednieuwe trendcollectief Trendwolves, www.trendwolves.be Reinier Evers : "Een trend die de voorbije jaren opgang maakte, is User Participation, waarbij de consument actief meebepaalt welke producten hij op de markt wil. De jonge generatie wil niet enkel consumeren, men wil ook meespelen. Slimme consumenten dragen hun steentje bij. Sommigen doen dit voor de eer en de erkenning. Kijk naar het succes van YouTube, of Wikipedia, waarbij de gebruikers de inhoud aanleveren. Time Magazine koos terecht You als mens van het jaar. Mensen bepalen het uitzicht van het internet en andere media steeds meer zelf. In 2007 zullen we die trend niet alleen zien toenemen, hij zal ook interessantere vormen aannemen. Zo wil men bijvoorbeeld betaald worden voor het delen van ervaringen. Merken zullen meer en meer gebruikmaken van de crowd spirit, waarbij een grote groep consumenten wordt uitgenodigd om bijvoorbeeld tips te geven ter verbetering van het product. De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn kreeg respons van meer dan 55.000 klanten. De 700 gouden tips mochten een minuut lang gratis shoppen. Nokia nodigde wereldwijd 2000 mensen uit om een nieuwe telefoon te ontwikkelen. De bedoeling is dat de winnaar ook een aandeel in de winst krijgt. Terwijl de hobbyisten het vooral als een spel zien, draait het in co-creatie om een financiële beloning."Reinier Evers is oprichter en zaakvoerder van het Nederlandse trendonderzoeksbureau Trendwatching.com, www.trendwatching.com Cathérine Ongenae