Azië is een grote consument van cosmetica, vooral van huidverzorging. Aziaten houden van uitgebreide rituelen met verschillende producten, maar altijd met lichte texturen. Ze zijn erg gericht op het westerse schoonheids-ideaal, en kiezen dus bij voorkeur buitenlandse merken. Hun obsessie met een egale, blanke teint is bekend. Elk merk heeft dan ook een speciaal whitening-gamma. Foundation is onmisbaar om het ideaal van de lichte babyhuid te benaderen. Lichtroze is favoriet voor oge...

Azië is een grote consument van cosmetica, vooral van huidverzorging. Aziaten houden van uitgebreide rituelen met verschillende producten, maar altijd met lichte texturen. Ze zijn erg gericht op het westerse schoonheids-ideaal, en kiezen dus bij voorkeur buitenlandse merken. Hun obsessie met een egale, blanke teint is bekend. Elk merk heeft dan ook een speciaal whitening-gamma. Foundation is onmisbaar om het ideaal van de lichte babyhuid te benaderen. Lichtroze is favoriet voor ogen en lippen. Gloss of glanzende lipsticks in natuurlijke tinten die bovendien meer volume suggereren, zijn bestsellers. Oogschaduw dient om de illusie van grotere, ronde ogen te wekken, als alternatief voor een oogcorrectie naar westers model. Amerikaanse vrouwen zijn trouwe bezoeksters van spa's, schoonheidssalons en zelfs dermatoloogpraktijken. Het is de etnisch meest verscheiden groep, maar ze willen wel allemaal hetzelfde : een natuurlijke, vlekkeloze teint. De textuur van een foundation moet voldoende dekking geven, zonder cake-effect. Ze houden van kleur en glans op de lippen en experimenteren graag met oogschaduw. Verschillende lagen mascara dienen om een volle blik te krijgen. De etnische smeltkroes Brazilië is de grootste en meest dynamische markt in Latijns-Amerika. De vrouwen blijken volgens een onderzoek van Avon de ijdelste van de wereldbol : meer dan negentig procent vindt beautyproducten een basisbehoefte, waarbij de meeste centen worden uitgegeven aan verzorging en haarproducten. Al wordt er ook aanzienlijk gespendeerd aan make-up : ogen en lippen moeten gesofisticeerd lijken. Ze zijn niet bang van felle, glanzende kleuren als rood en bruin en een gesofisticeerde oogmake-up. Verfijnd maar natuurlijk : ze willen niet dat je de foundation kunt zien. Europa is marktleider volgens Colipa (64 miljoen euro in 2004). En hoewel er belangrijke verschillen bestaan tussen Noord en Zuid, toch blijken we gematigder dan de andere continenten. Françaises bijvoorbeeld vinden charisma en stijl zeker even belangrijk als een perfect uiterlijk. Toch zijn ze de belangrijkste consumenten van antiverouderingscrèmes. Europese vrouwen houden van een natuurlijke look die ook praktisch moet zijn : ze verwachten dat hun make-up de hele dag goed blijft. 's Avonds mag het wat meer zijn, zoals extra glans en glitter op de ogen. Een mooie blik vinden ze erg belangrijk. Voor de lippen verkiezen ze glans boven donkere tinten. Een absolute afknapper is het foundationmasker, ze streven naar een onzichtbare gesofisticeerdheid.