Goed nieuws voor de gebruikers (m/v) van cosmetica: de toekomst ziet er veelbelovend uit. Want bij het bedenken en ontwikkelen van zowel verzorgingsproducten als make-up is het credo van de fabrikanten tegenwoordig gebruiksplezier. Een aangename textuur is dus cruciaal: smeuïge crèmes of frisse gels moeten op de huid smelten zonder een plakkerige film achter te laten. Het smeerritueel zo aangenaam mogelijk maken, is de enige manier om mensen regelmatig te doen gebruiken.
...

Goed nieuws voor de gebruikers (m/v) van cosmetica: de toekomst ziet er veelbelovend uit. Want bij het bedenken en ontwikkelen van zowel verzorgingsproducten als make-up is het credo van de fabrikanten tegenwoordig gebruiksplezier. Een aangename textuur is dus cruciaal: smeuïge crèmes of frisse gels moeten op de huid smelten zonder een plakkerige film achter te laten. Het smeerritueel zo aangenaam mogelijk maken, is de enige manier om mensen regelmatig te doen gebruiken.Dat cosmetica aangenaam ruikt, is vanzelfsprekend geworden. De meeste producenten gaan nog een stap verder door aan de geur ontspannende of energieopwekkende ingrediënten toe te voegen. De aromatherapietrend is nog lang niet uitgedoofd. Bij de verschillende geuren horen overigens kleurencodes: blauw- en rozetinten wijzen op ontspanning, zonnig geel of flashy oranje staan voor energie. Al deze aromacologie en kleurenleer krijgt uiteraard een aantrekkelijke verpakking: met een vleugje humor, zoals de grappige teksten van Philosophie en de speelse tekeningen van Stila, of extreem luxueus, zoals Estée Lauders gouden Re-Nutriv-lijn en Diors Prestige-gamma. Creativiteit wordt ook steeds belangrijker. Vooral make-up nodigt uit om te experimenteren: een potje gekleurde crème dat tegelijk als lipstick, oogschaduw en blush dient, dat je zowel voor lichaam als gelaat kan gebruiken en waarmee je persoonlijke accenten kan leggen. Mooie voorbeelden zijn de multiproducten van Dior, Rimmel, Guerlain en Manifesto. De beautysector staat momenteel voor de uitdaging om multifunctionaliteit te combineren met originaliteit en speelsheid. Een aantal merken is daar nu al in geslaagd. Zo bracht Lorac de sheer wash color-producten uit: watergels die een lichte kleurwaas achterlaten op lippen en wangen. Je vindt ze ondertussen ook bij Calvin Klein en L'Oréal. Chanel stimuleert onze creativiteit deze zomer met de 'verfdoos' Aqualumières: een palet van acht crèmekleuren die je droog of nat kan aanbrengen voor een transparant of een intens effect. Gelijkaardige kits bestaan bij het Amerikaanse Poole en bij Laura Mercier. Clarins en Estée Lauder brengen opnieuw patronen in hun make-up. Clarins voorzag twee jaar geleden oogschaduwen en compact poeders van planeetringen en verwerkt in deze producten dit seizoen heuse Monet-taferelen. Lauder schildert gouden krulletters op de blushers en voorziet zonnepoeders van gele spikkels. Deze creativiteit steunt op veel technologie. Maar behalve in de vormgeving van make-up is er ook een revolutie aan de gang in de verzorgingsproducten. Onderzoek spitst zich toe op de ontwikkeling van actieve bestanddelen en de transporttechnieken om die op de juiste plaats te krijgen.De moleculen worden steeds efficiënter en dringen dieper door in de huid: de lijn tussen cosmetica en medicijnen vervaagt. In dat verband spreekt men al een tijdje van cosmeceuticals. Lasertherapie, eveneens uit de geneeskunde, wordt meer en meer voor esthetische doeleinden aangewend: epilatie en het vervagen van rimpels, littekens en pigmentvlekken zijn enkele voorbeelden. Het instituut van de schoonheidsspecialiste heeft soms veel weg van het kabinet van een dermatoloog, met indrukwekkende machines en producten, zoals zuren die acne of een doffe teint aanpakken. Acne bij volwassenen neemt overigens hand over hand toe: een gevolg van de stress die een druk beroepsleven met zich brengt. Ook het aantal mensen met een gevoelige huid stijgt beduidend. Nouha Domloge, onderzoeker bij de gereputeerde Seporga-laboratoria, heeft daar een verklaring voor. "We hebben meer stress, eten complexer en smeren meer producten op onze huid." Ook in make-up kennen de ingrediënten een technologische revolutie. De pigmenten in de nieuwe lipsticklijn Infrarouge van Chanel bijvoorbeeld, manipuleren de lichtstralen en creëren verschillende visuele effecten, zoals een koude metaalglans of een sprankelende kleur. Dominique Moncourtois, internationaal directeur make-up, verklapte tijdens de persvoorstelling in Parijs dat Chanel hard werkt aan de driedimensionale technologie en aan thermokleuren. Concreet: hologrampigmenten die verschijnen en verdwijnen volgens de lichtinval, zodat kleuren van nuance veranderen, lippen voller en nagels langer lijken. Thermoactieve pigmenten doen kleur evolueren afhankelijk van de temperatuur: eenzelfde nagellak is buiten zachtroze, wordt fuchsia als je ergens binnengaat en violet als je in je handen wrijft of je handen met warm water wast. In afwachting kunnen we ons tevredenstellen met de bestaande kusvaste lipsticks, met sneldrogende nagellak die voedt en versterkt, met touch proof foundations waarvan de pigmenten zich aanpassen aan het licht zodat je er altijd op je best uitziet, en met haarstylingproducten waarvan de verzorgende ingrediënten geactiveerd worden door de warmte van de haardroger. Producten met een meerwaarde dus, zoals Wonderlips van het Engelse cultmerk Molton Brown: deze lippenstift bevat niet alleen antioxidanten en een zonnefilter, maar ook lichtreflecterende pigmenten die fijne lijntjes optisch verdoezelen en ingrediënten die de collageensynthese stimuleren, zodat de lippen voller lijken. Het Amerikaanse Hard Candy gaat nog een stapje verder en brengt mood enhancing make-up. Zo is er een cafeïnelippenstift met de smaak van versgemalen koffie. Wanneer je aan je lippen likt, krijg je een echte cafeïneshot. "Make-up wordt beter en biedt vrouwen steeds meer mogelijkheden", zegt Nicholas Degennes, make-up artist bij Givenchy. "Make-up heeft nu vaak verzorgende eigenschappen. Het belangrijkste voorbeeld is foundation. De moderne versie heeft niets meer te maken met de pancake van vroeger. Foundation verzorgt de huid, camoufleert onvolmaaktheden en bevat lichtweerkaatsende pigmenten die een egale teint bezorgen en beschermen tegen pollutie en UV-stralen." Maar het gaat niet in één richting. Zo zijn er ook verzorgingsproducten met make-upkwaliteiten. De verzorgingscrème Spotlight van Estée Lauder kreeg corrigerende pigmenten als extra troef mee. Deze paarlemoerroze emulsie hydrateert, voedt, bevat beschermende antioxidanten en fyto-extracten die de teint verhelderen en pigmentvlekjes doen vervagen. Microprisma's van titaniumdioxide en mica reflecteren het licht weg van imperfecties, zodat je optisch een perfecte huid hebt. Tegenover de complexiteit van polyvalentie en hightech staat een drang naar eenvoud die zich uit in zuivere, natuurlijke en plantaardige ingrediënten en gebruiksvriendelijke, snelle producten."Er worden hogere eisen aan de kwaliteit gesteld", zegt Nouha Domloge. "Door de aanhoudende vleesschandalen zijn natuurlijke, plantaardige bestanddelen zeer populair geworden en is het onderzoek naar dierlijke ingrediënten nagenoeg doodgebloed." Onderzoek spitst zich voornamelijk toe op ingrediënten uit de plantenwereld en de zee. Ook in de communicatie bewaren de meeste cosmeticamerken een sterke link met het natuurlijke en het authentieke. Trendwatchter Faith Popcorn verkondigt al een tijdje dat bedrijfsethiek en een vrouwelijke benadering onontbeerlijk zijn voor succesvol zakendoen in het derde millennium. Voor de beautysector kan in dat verband een pioniersrol toegekend worden aan Anita Roddick van The Body Shop. Het is ook geen toeval dat klassiekere bedrijven als Estée Lauder en Revlon aanzienlijk investeren in research naar borstkanker, een vrouwenprobleem. "Vrouwen beheersen 80 procent van alle bestedingen. Daarom kan een bedrijf maar beter rekening houden met wat vrouwen willen", aldus Popcorn. "Ze zijn economisch onafhankelijk geworden en gaan bewust op zoek naar merken die hen aanspreken." Fun, hightech, eenvoud en ethiek: vrouwen willen alles tegelijk, en het ziet ernaar uit dat ze dat van de cosmeticabedrijven zullen krijgen.Sofie Albrecht / Illustratie Sanny Winters